ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Farhults födelsebok 1736 - GID:1212.31.9310  (läst 1242 gånger)

2005-06-21, 12:20
läst 1242 gånger

Simno Olsson

I Farhults födelsebok, GID:1212.31.93100, finns på vänster sida fyra födelsenotiser.
 
Den första om Niclas Falcks barn, den tredje om corporal Olof Ståhles barn.
 
Men vad hetter föräldrarna i den andra och fjärde födelsenotisen ? Och vad hetter barnen ?
 

2005-06-21, 13:41
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Simon,
 
Bägge barnen heter Gudmun. Första fadern heter Jon Jonsson och bor i Höjar (ingen mor nämns), och i andra notisen så heter föräldrarna Swen Nilsson och Hanna Trufwedzdotter.

2005-06-21, 14:09
Svar #2

Simno Olsson

Tack Anders! Var Gudmund Svensson som jag letade efter och nu har jag hittat honom.

2005-06-21, 14:43
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Simon
 
En intressant iakttagelse: Är det inte samma Jon Jonsson i Höjar som fick sin son Gudmun i den översta notisen som är fadder vid den nederst?!
 
Dma Jubilate d.16 Maij dötes Swen Nilssons och Hanna Trufwedzdotters drängbarn i Farhult, och kallades Gudmun. Nils Pärs hustru i Farhult Elsa bar barnet till doopet. Testes Pär Månsson i Farhult och Jon Jonsson i Högar, sampt pigor Hanna Swensdotter i Farhult och Mallenna Månsdr i S.Hälljared.

2005-06-21, 21:09
Svar #4

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Hej Magnus,
 
Intressant iakttagelse! Borde vara så, ska leta upp mer om denna Jon Jonsson i Höjar.

2012-12-16, 15:30
Svar #5

Utloggad Ann-Charlotte Sternefält

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 17:35
    • Visa profil
    • www.sternefalt.se
Hej!!
 
Jag önskar hjälp med att verifiera om dessa två personer med samma namn, faktiskt är samma person! Det mesta tyder på det, men vi (pappa och jag) vill ha någon uppgift som bevisar att det är samma person (om det nu går att hitta)! Det rör sig om Ingar Mogensdotter, mor till Hanna Truedsdotter.  
 
Hanna 1692 (denna Hanna är den som är mor till Gudmund som diskuteras i inläggen ovan)
 Far: Trued Arfvidsson
 Mor: Ingar Mogensdotter  
Källa: 521521/DDSS
 
Är ovanstående Ingar/Inger densamma som den här:
 Ingar Mogensdotter född 1666 i Elestorp, Brönnestad (L).  
Far: Mogens Davidsson  
Källa: 487631/DDSS
 
Finns det någon som kan hjälpa?

2012-12-16, 20:09
Svar #6

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Frågan med detta svar finns även på Facebooks släktforskarsajt!!
 
Jag tror INTE att det är samma person, Ingar/Inger. Brönnestad och Farhult ligger långt ifrån varandra, kanske 5 mil. Min erfarenhet säger mig att så här långt flyttade man inte på 1600-talet, man flyttade på sin höjd till grannsocknen.
 
Tyvärr har Farhult ingen födelsebok före 1689.
 
Var har du fått efternamnet Davidsson på Mogens ifrån? Han står utan efternamn i DDSS 487631.
mvh Lars-Åke
 
(Meddelandet ändrat av larsakej 2012-12-16 20:22)
Lars-Åke Johansson

2012-12-16, 21:35
Svar #7

Utloggad Ann-Charlotte Sternefält

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 17:35
    • Visa profil
    • www.sternefalt.se
Hej! Tackar så mycket för svar! Min far är det som sökt på DDSS och hittat efternamnet Davidsson (med olika stavningar). Han sökte efter barn till Mogens/Mons och fick då flera (tror det var fyra st) träffar där han hade Davidsson som efternamn vid två av barnen och vid de andra två, stod han utan.  
 
Jag fick bara en skärmdump av min far på denna sida (det går inte att direktlänka till DDSS sidor där t ex barnen finns listade, utan bara när man öppnat en personlig sida), så jag vet inte hur han sökt för att hitta dessa fyra barn. Jag ska lägga ut bilden här också, så får ni se vad där står vid barnen.

2012-12-17, 18:46
Svar #8

Utloggad Ann-Charlotte Sternefält

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 17:35
    • Visa profil
    • www.sternefalt.se
Nu har jag sammanställt det jag vet om dessa personer/denna familj. Är de här två olika Inger/Ingar Mogensdotter, samma person. Troligtvis är det nog inte det, med anledning av vad du skrev Lars-Åke, men jag vill ändå veta säkert. Dessutom söker jag mer information om de andra personerna! Det är svårt när det är så här långt tillbaka och jag har inte så stor erfarenhet, så lite hjälp tackar jag och tar emot, om nu någon kan finna något av betydelse!  
 
Här kommer det jag vet. Observera att Ingar nr 1 är den Ingar som är mor till Hanna Trufwedsdotter och Ingar nr 2 är den utomstående Ingar som vi vill veta, om det är densamma som Ingar nr 1
 
Här kan ni se det lilla släktträdet med Gudmund Svensson som huvudperson.  
http://www.sternefalt.se/gudmund_svensson/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna