ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Börringe-CI-1-1689-1778-Bild-44  (läst 630 gånger)

2015-08-01, 09:01
läst 630 gånger

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 06:45
    • Visa profil
Per Persson Ramberg och Kirsti Persdotter hade 7 barn födda i Brönninge. Jag har haft problem med att entydigt tolka dessa barns födelse notiser. Jag skall visa en av dem som innehåller alla mina problem.
 
1721 den 28 Mars föddes Pähr Pährsson Smed och Kersti Pährsdot: i Börr: ? en Doter döpt Dn: Palm: Nom: Pernilla. Fadrar Wälborna Fru Ederfelt på Börr: H Krig Comis: Treslow, H. Comis: Malmström, H Carlström, ? Jungfru Margreta Aqvilonia, Oluf Pärss. i S:B:, Anders Jönss. i Ovarn, Måns ?, Pär Matss, Rasmus Mårtenss hustru i N:B:, Pig Swenborg på ? och Kirsti ibm.
 
Det största problemet är ”Ovan”  tolkat som Ovarn. Jag kan inte finna någon annan plats. ”Ovan” finns nämnd i alla födelsenotiserna. Ovarnby skulle vara en plats i Kävlinge.  
 
Tacksamt Inge
 

2015-08-01, 11:00
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Det står Oran.
 
d. 28 Martii föddes Pähr Pährss Smed och Kersti Pärsdot. i Börr: Smidjehus
en Doter döpt Dn. Palm. Nom. Pernilla. Fadrar Wälb:ne Fru Cederfelt på Börr.
H. Krigz Comiß. Treslow H. Commis. Malmström H. Carlströms husJungf. Margreta
Aqvilonia Oluf Pärss. i S. B. Anders Jönss i Oran, Måns Fiskare, Pär Matss.  
Rasmus Måns Hustru i N. B. pig Swenborg på gården och Kirsti ibm.  
 
Hälsningar
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna