ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Börringe CI:1 (1689-1778) bild 13 och bild 49.  (läst 706 gånger)

2014-05-07, 16:04
läst 706 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag vore väldigt tacksam över om någon vill hjälpa mig med dessa två dödsnotiser. Jag tror, att de hänger ihop. Men jag kan bara läsa delar av dem.
Bild 13 (längst ner på sidan)
Ola Pärsson född i lilla Alsta uti St. Alsta???????????. Uti 3 års äktenskam med sin första hustru Ellna ??? aflat 2 barn. Uti sitt andra 23 års äktenskap med Johanna Pärsdtr aflat 4 söner och 4 döttrar ??????????? 29 Aprilis. Begrafs 6 Maji.
Bild 49 (längst upp på sidan)

21 Januari dödde Nils Anders hustru i Söd.Börringe Johanna Pärsdotter barnföd: Sörby af Grönby socken??????????, gifter 2 gånger först med Oluf Pärsson i 24 år ???????????? begrofs 29, var 78 år och 3 mån.
Jag tror, att det är min Ola Persson och min Johanna Pärsdotter. Därför är där säkert många värdefulla uppgifter i deras respektive dödsnotiser. Tacksam om jag kan få hjälp med helheten.
Vänliga hälsningar Ingrid

2014-05-07, 16:34
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Ola Pärsson född i lilla Alsta uti W. Alsta sochn af ächta f(öräldrar) Pär Trulß och Ellna Kielsd. Tiente Anders Pärß i L.Alsta i 10 års förutan andra för och sedan trol. och ährl. Uti 3 års äktenskap med sin förra hustru Ellna Hansd aflat 2 barn. Uti sitt andra 23 års äktenskap med Johanna Pärsdtr aflat 4 söner och 4 döttrar . God ährl. christen Man. döde salig d 29 Aprilis. Begrofs 6 Maji.
 
21 Januari dödde Nils Anders hustru i Söd.Börringe Johanna Pärsdotter barnföd i  Sörby och  Grönby socken af ärl. och ächta Föräldrar, warit hemma i 14 åhr, tient i 2 åht, gifter 2ne gånger först med Oluf Pärsson i 24 år och född med hom 4 söner 4 döttrar, derefter ... enkjostånd, kommit i äktenskap med Nils Andersson och ... left med hom 33 åhr utan barn, blef siuk  om aftonen d 20 Jan    och om mårg: (strax?) döde,  begrofs d  29 ej(usdem), var 78 år och 3 mån.

2014-05-07, 21:09
Svar #2

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Eva, tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna