ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Börringe CI:1 (1689-1778) bild 117  (läst 742 gånger)

2011-12-13, 18:59
läst 742 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej  försöker läsa vad dödsorsaken är när Ivar Nilsson dör den 16 april 1768. Ki.ld  ... ...?
Och när begravs han? Den 12 maj?
May the Force be with you.

2011-12-14, 01:50
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Jag tolkar notisen såhär:
 
d 16 april dödde
Ifwar Nilßon
i Räfstadh begrofs
d 12 Maij war
64 åhr gl.
dödde af
Kiöld och f???.
 
Väldigt osäker på begravningsdatumet dock, låter märkligt att en begravning på landet kunde dröja så länge. Dödsorsaken vill jag dessutom få till Kiöld och frossa, men lyckas inte riktigt klämma in det. Jag undersökte dock Tabellverkets (Statistiska Centralbyråns föregångare) mortalitetstabell över Börringe församling 1768, och där får man veta att endast två män mellan 60 och 65 års ålder avled i Börringe det året. Den ene av dem har dödsorsak Tvinsot och Mjält-sjuka medan den andre ska ha dött av Fråssa, så kanske jag inte är helt ute och cyklar med min tolkning ändå.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-12-14, 07:44
Svar #2

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Tack för hjälpen Markus. Jag fick det också till kiöld och ..möjligtvis då frossa, men var osäker. En liten tanke: det kanske var en väldigt sträng vinter (vår) 1768? Kanske var marken frusen så det tog tid att gräva upp den och kanske hade dödsfallet med den hårda(?) vintern att göra. En liten teori bara.
May the Force be with you.

2011-12-14, 18:03
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Det är så jag också vill tolka det, frossan är väl en sak men att någon dött av köld antyder ju att det varit väldigt kallt den våren. Om nu även begravningen dröjde känns denna köld ännu mer trolig, kanske ville man vänta tills tjälen gått ur marken?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna