ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brågarp AI:1 (1825-1830) sid 76  (läst 619 gånger)

2015-07-30, 19:21
läst 619 gånger

Utloggad Dennis Meisner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-09-14, 13:40
    • Visa profil
Hej. Jag behöver läshjälp. Soldaten/Torparen Måns Nilsson Vildt f1792 har följande anteckning angiven.Jag tror det börjar med: Afsk sold pensionär af... sen tappar jag. Rderna nedan, kan ha med hans söner att göra, eller så tillhör även de fadern?

2015-07-31, 17:03
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Dennis!
 
De första sex raderna tillhör i varje fall fadern, och jag tyder dem såhär, med förkortningarna utskrivna:
»Afsk[edad] Sold[at] Pensionär
af Carl Joh[an]s Pensions inr[ättning]
undfår 12 R[iks]d[aler] B[an]co årl[igen].
Attest bör innehålla att [han]
lefver och ärl[igen] sig förhåller.
Pensj[on]s br[ef] dat. d. 27 Jan. 24.»
Karl Johans pensionsinrättning för Norra och Södra Skånska infanteriregementena tillkom tydligen i samband med regementenas upprättande 1812, och medlen tillsköts av rotehållarna inom Malmöhus län med ändamål att kunna pensionera soldater (och deras änkor och omyndiga barn) för de rotar vars rotehållare bidragit till fonden.
 
Den sjunde raden blir jag inte klok på, så frågan är om den också tillhör fadern (»???.ostad 25. d:ra 28»?), men de två sista raderna verkar höra till sönerna och handlar om deras vaccination:
»Afk[?] 25 och vacc[inations] attest
1sta ggn 26 - 2dra 27.»
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna