ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blentarp CI:5 (1817-1860)  (läst 869 gånger)

2005-10-10, 20:54
läst 869 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej!
 
Tyvärr lyckades jag inte ladda upp en bild men hoppas att någon som har tillgång till Genline kanske kan kika i ovanstående bok då jag undrar om jag läst rätt.
 
Bakgrund; Har följande information om familjen jag söker uppgifter om:
 
Janne Håkansson - född 1831 i Mörrum
Ingar Hansdotter - född 1819 i Blentarp
Barn:
Eljena, hennes oä dotter - född 1844 i Blentarp
Carolina, hennes oä dotter - född 1855 i Blentarp
Därefter deras gemensamma barn
Håkan - född 1857 i Fränninge
Johannes - född 1859 i Fränninge
Nils - född - 1863 i Fränninge
Maria - född 1865 i Fränninge
 
I samtliga HF uppges döttrarna Eljena och Carolina vara Ingars oä barn. Döm om min förvåning när jag tittar i födelseboken för Blentarp i hopp om att hitta svar på vem som var Carolinas far och där står (tror jag) Gifta drängen Janne Håkansson och Ingar Hansdotter. Betyder det att han redan var gift med någon annan? Att de sedemera gifte sig antar jag då övriga barn uppges vara födda inom äktenskapet men om Carolina var Jannes dotter, varför fortsätts hon kallas oäkta?  
 
Tacksam / Helene Jorsell

2005-10-11, 08:30
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Helene
I Fränninge hfl 1855-1859 (GID 1220.39.99400) tycker jag det står så här om barnen:
 
Hust. oäkt. dot. Eljena
äkt. dot Carolina
do. son Håkan
 
I följande hfl står det dock som du skriver i din fråga ovan, dvs. både Eljena och Carolina står som oäkta.
 
Födelsenotisen du hittat visar ju att det är Janne som är far till Carolina. Dessutom vigdes Janne och Ingar den 15 sept. 1854 (GID 1187.18.46700), så Carolina är utan tvivel äkta.  
 
Skulle det kunna vara så att prästen läste fel när han skrev hfl 1859? Kanske han såg oäkt där det står äkt och förde över oäkt till nästa hfl. Carolina var ju inte född i Fränninge och föräldrarna gifte sig i Blentarp så prästen kände nog inte till de faktiska förhållandena.
 
/Neta

2005-10-11, 08:56
Svar #2

Siv Johansson

Helene, finns familjen i Blentarp när Carolina födds? Jag kan inte hitta dom där? Har du hittat vigselanteckningen?
Mvh Siv

2005-10-11, 10:16
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Neta och Siv!
 
Tack snälla Neta för ovanstående svar. Din teori verkar rimlig. Hfl 1859 har jag missat men som du skriver så står hon som oä i följande längder. Jannes och Ingars vigseldatum har jag sökt både i vl för Blentarp och Fränninge utan att finna det så stort tack för det.  
 
Siv! Vigseldatumet har jag nu tack vare hjälp från Neta. Därimot har jag inte kommit så långt att försöka finna de i hfl för Blentarp där de ska finnas vid Carolinas födsel. Har dock kikat i utflyttningslängderna för att få datumet då de flyttar till Fränninge. Dock utan lyckat resultat. Men jag får gå tillbaka och kika en gång till.
 
Något annat som slår mig (men då hamnar kanske tyvärr frågan under fel tråd) är att jag inte kan finna Ingars äldsta dotter Eljena. Enligt uppgift i Hfl 1862 ska hon vara född 1855 i Blentarp och jag har läst födelselängden fram och tillbaka flera gånger utan att hitta henne. Någon annan som har bättre lycka?
 
Tacksamma hälsningar / Helene

2005-10-11, 12:50
Svar #4

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej igen Helene
I Carolinas födelsenotis står att föräldrarna bor på Blentarp N:o 6. Om man tittar där i hfl för 1855 (GID 1187.7.3800), ser man att familjen flyttar till  Fränninge 1855. Man ser också att Ingar och Eljena kom från Ilstorp 1848. Du kanske skulle söka Eljenas födelse där? Det är ofta fel både när de gäller födelsedag och födelseplats i hfl.
 
/Neta

2005-10-11, 13:07
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack snälla!  
 
Jag vill ju så gärna tro på det som står i längderna men antar att jag får vänja mg vid att kanske vara tvungen att även få söka i närliggande församlingar.  
 
Helene - som nu ska kontrollera om Genline är igång igen

2005-10-11, 14:21
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tyvärr gick jag bet med Ilstorp så nu får jag fundera ut någon annan strategi. Har ju insett att ska jag söka i de församlingar som ligger i samma härad som Blentarp så får jag söka i Bjällerup, Blentarp, Bonderup, Borgeby, Dalby, Everlöv, Fjelie, Flädie, Gödelöv, Hardeberga, Håstad, Hällestad, Igelösa, Lackalänga, Landskrona Lands, Norra Nöbbelöv, Odarslöv, Revinge, Sankt Peters Kloster, Silvåkra, Stora Råby, Stångby, Stävie, Södra Sandby, Vallkärra, Veberöd och Västra Hoby. Håller jag mig dock till samma härad som Ilstorp och Fränninge ligger i så blir det bara Björka, Brandstad, Fränninge, Ilstorp, Långaröd, Lövestad, Röddinge, Skartofta, Södra Åsum, Sövde, Tolånga, Vanstad, Vollsjö, Vomb, Västerstad, Östra Kärrstorp, Östraby och Öved.  
 
Ett jättejobb med andra ord.  
 
Helene - som tackar hjärtligt för all hjälp

2005-10-11, 14:52
Svar #7

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Helene
 
Jag tror inte du har tittat ordentligt. Läs på GID 1273.52.50400, längst ner till höger. Nog tycker jag att det är Eljinas födelse alltid
 
/Neta

2005-10-11, 18:21
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack, du har alldeles rätt. Jag kan tyda att det är det oäkta flickebarnet till Pigan Ingar Hansdotter. Datumet stämmer också. Resterande kan jag tyvärr inte läsa. Har försökt ändra kontrast och ljusstyrka på bilden men det hjälper föga.
 
Jag tror jag missade henne för att det brukar stå Födde och så årtalet. Tror det är därför jag hoppat över denna sida.  
 
Helene

2005-10-12, 07:59
Svar #9

Siv Johansson

Hej igen Helene.
Nu hoppar jag in igen eftersom jag hittade Janne och Ingars vigselnotis. Den 15 sept 1854 vigs dom i Blentarp, så Carolina är definitivt äkta.(Du har säkert redan sett detta).
Mvh
Siv

2005-10-12, 09:28
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack snälla Siv!  
 
Ja, jag hittade den med hjälp av Neta. Jag blir så glad över all hjälp.  
 
Vänligen / Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna