ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bara födelsebok  (läst 731 gånger)

2004-01-16, 15:25
läst 731 gånger

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Hej!
Jag har två alternativ till vem som är min ana från Bara. men det är omöjligt att till fullo kunna läsa. Genlinnummer är 1178.51.45100 för alt 1 och 1178.51.44700 för alt 2. Kan någon annan läsa bättre...Och vad betyder inter mortus?

2004-01-16, 19:27
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Här är den ena (alt2) av dina två bilder - den andra är för stor (får vara max 100 kb), så försök skapa mindre bilder från Genline..
Ibland krånglar det även om bilderna inte är för stora och då är det ofta en ev. brandvägg som kan behöva kopplas ur tillfälligt bara.
 
alt2

2004-01-16, 19:41
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tog mig friheten att komprimera den andra bilden (alt1) så den 'klarar gränsen' - den bör knappast ha blivit märkbart försämrad av detta..
 
alt1

 
 
(Jag kunde ju ha krympt dem i bredd också inser jag; men nu är dom åtminstone på plats.. :-)

2004-01-16, 21:05
Svar #3

Sara Karlsson

Hej Monica!
Det var verkligen inte lättläst text, men jag gör ett försök att läsa. Börjar med alt 2 eftersom det står överst:
26 Martii föddes d: 30 dito döptes Mölnare Anders Nilssons och des hustrus Metha Larsdotters Son Mårten af Warby. Vide inter mortuos.
 
Alt 1:
d: 5 October föddes och för svaghets skull då döptes Anders Nilssons och des hustrus Metha Larsdotters twillingar Mårten och Kierstina i Swanhuset. _______ ? Jöns Jöns i Bara. Testes, Smeden Jöns Dalgren, ? Andersson i Wärby?, Anders Berthelsson i Bara, Catharina Borgström och pigan Karna Nilsdotter och piger Signe Nilsdoter och Metha Christensdoter i Wärby?.
__________ till Kierstina: Bengta Christen Anders i Swanhuset. ulterius de ea inter mortuos.
 
Det latinska på slutet kan jag inte tyda, det är mer av en chansning av vad det ser ut att stå. Jag kan tyvärr inte hjälpa till att översätta det heller.
 
Hoppas att någon som är lite mer inne på ortsnamnen i området kan ta en titt. Vilka år rör det sig om?
 
Med vänliga hälsningar
Sara

2004-01-18, 17:21
Svar #4

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Tack Peter!
Vilken service!
Monica

2004-01-18, 17:33
Svar #5

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Tack till dig också Sara!
1764 är det första från och det andra är från
1765 5 oktober.
Det här var svårt. Jag söker Mårten Andersdotters födelse. Han var född i Bara och från Wärby. Båda kan stämma fortfarande. Någon som vet något lätt och billigt sätt att komma över  någon husförhörslängd från Bara från den här tiden. Genline har inte ute någon sådan.
Tack!
Monica

2004-01-18, 19:51
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Det bör ju vara samma föräldrapar i bägge notiserna, så min tolkning är väl att den första Mårten (från mars 1764) dog späd, och att namnet därmed kunde 'återanvändas' vid födelsen av deras tvillingpar hösten 1765.. (Jag är ingen latinare men undrar om inte vide inter mortuos betyder något i i stil med se vidare bland de döda - dvs att han återfinns i dödboken relativt snart efter födelsen..)
Även på notisen från 1765 står ju något om mortuos - men vi får väl förmoda att det kanske bara gäller tvillingsystern då.
 
Värby finns i Bara, så du kan väl hoppas på att du har kommit rätt - men givetvis måste detta undersökas vidare i Hfl och dödbok..

2004-01-20, 10:09
Svar #7

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Hej!
Peter du har helt och hållet rätt. Det stämmer precis, Nu gäller det att knyta ihop Mårten med en Kjerstina Jöransdotter  till min ana Lars, timmermästare i Malmö.
Det är så synd att kyrkböckerna är i så dåligt skick och oläsliga. Det gäller tyvärr alla böcker som jag behöver i Bara, Skräflinge och Hyby runt den här tiden.
Jag kanske återkommer med mer bilder i detta fall.
Tack allihop
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna