ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bara födde 1771  (läst 1259 gånger)

2010-12-13, 17:11
läst 1259 gånger

Utloggad Monika Wannong

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-01-25, 16:29
    • Visa profil
Hej jag behöver läshjälp i Bara C:1 sid 128, längst ner höger sida. Jag läser:
 
d 2 April föddes och för dess svaghets skull döptes hemma(?) Timbaren(?) Ifvar Perssons och dess hustru Karna Persdotters  Son Per i hästehagenn(?) mölla
Susceptrix Maetta Anders, Hyby. Testes:
 
Vad står där sedan?
Ifvar är i en tidigare födelsenotis timberman och möllare.

2010-12-13, 18:26
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Monika!
 
Födelsenotisen lyder:
 
d: 2 April föddes och för swaghet skull hema döptes Timberm. Ifwar Person Land-
ströms och dess hustrus Karna Pers doters Son Per i Hästhags möllan, Sus-
ceptrix Maetta Anders i Hyby Testes Klädewäfw: Lindström i Stampen, Trägår[dsm.]
Lindberg, Karetmak: Lundwall, Ahna Hans Lunds.
 
Detta var ett roligt sammanträffande, för denne Ifvar Persson Landström snubblade jag över nyligen, och han var född en ganska bra bit från Bara socken. Som jag förstått det var han timmerman och möllare på Torups gods under många år, och det var just timmermansyrket som var hans huvudsakliga yrke (denna kombination av sysslor, timmerman och möllare, har jag stött på en gång tidigare). Ifvar Persson Landström var hur som helst född i Saxtorps socken som son till hemmansåbon Per Persson och Elna Ifvarsdotter, i hennes andra och sista gifte - som ogift ung kvinna hade modern Elna haft en utomäktenskaplig förbindelse med en Thomas, vilket resulterade i min anmoder Ingeborg Thomasdotter i Löddeköpinge (1716-1784), som då alltså var Ifvar Persson Landströms halvsyster. Jag har fler uppgifter om denna familj, som jag dock inte kommer få tillgång till förrän om en vecka.
 
Härstammar du själv från denne Ifvar Persson Landström?  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-12-13, 19:20
Svar #2

Utloggad Monika Wannong

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-01-25, 16:29
    • Visa profil
Tack så hjärtligt för alla uppgifterna och din spännande berättelse!
Ifvar och Karna är min makes farfars farfars morfars far och mor, via sondottern Gunnilla Landström hamnade släkten allra längst söderut i Skåne, socknarna Västra Alstad och Trelleborg varifrån vi båda kommer.
Händigheten med snickeri har gått i arv i många generationer!

2011-01-16, 10:10
Svar #3

Utloggad Bengt Dahlvig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-10-26, 20:08
    • Visa profil
Ivar Persson Landström i Hästhagsmölla, Bara socken är min mormors farmors farfar.
 
Jag har sett att Ivar Persson Landström kom från Saxtorp och var född 1734.
Hans hustru Karna Persdotter var född 1743, troligen i Hyby socken.
 
Fann i Bara C:1 (1719-1794) Bild186/sid 181 en intressant anteckning  
om Ivar och Karnas son Peter, vilken jag gärna ville få mera exakt lydelse på.
Det intressanta är Susceptrix och Testes.
 
Alla upplysningar om dessa personer är av stort intresse för mig.

2011-01-16, 12:27
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Det stämmer, Ifvar Persson Landström var född 1734 (döpt 17/11) på Saxtorp Nr 13 i Saxtorp, som son av hemmansåboen Per Persson (1701-1777) och Elna Ifvarsdotter (ca 1684-1752). Filiationen bekräftas av båda föräldrarnas bouppteckningar.
 
Vid det nämnda dopet 1781 verkar Ifvar ha samlat alla socknens högdjur som faddrar, utom socknens prost, som ju var den som förrättade dopet.  
 
d: 4 Martii föddes d: 6 dito döptes på Torups Gård Timberman-
nen Mäster Ifver Persson Landströms och dess hustrus Karna Persdot-
ter Son Peter af Hästhags Möllan. Susceptrix Högwälborna Frö-
ken Eleonora Sophia Stiernblad på Torup. Testes, H.Herr Baron och Riddaren
af Kgl:a Swärds Orden, Hr. Öf:rste Lieutenanten Jochum Stiernblad,
herr Sergeant Harmens, Högw: Fröken Wilhelmina Charlot-
ta Stiernblad på Torup, samt Fru Probstinnan Lönquist i Bara.
 
När det gäller Karna har jag bara funnit att de gifter sig 1767 i Bara, och att båda då är boende på Torup. Har du funnit någon fadder från Hyby som kanske kan ge en ledtråd till att Karna är född där?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-01-25, 00:52
Svar #5

Utloggad Bengt Dahlvig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-10-26, 20:08
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Det har gått lite tid men jag får tacka för din översättning av texten om Ifvar Persson Landströms son Peters dop.
 
Du nämner hans föräldrar på samma gång, har du fler uppgifter om dem?
 
Vad står det egentligen i Saxtorp C:2 sid 11 om Ifvars födelse?
 
Tacksam för all information.
 
MvH,  Bengt

2011-01-25, 01:44
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Ifvars dopssenotis lyder:
 
23 Trinit: Söndag döptes Pär Pärs barn i Saxtorp kallad Ifwar, Håckan Pärs hustru ibd: hölt det öfwer dopet, Maurus Andersson och Nils Andersson woro des witnen.
 
Familjen ser ut såhär (jag utgår ifrån modern Elna, eftersom det är hon som haft flest relationer):
 
Elna Ifvarsdotter, född ca 1685, kallas kvinnfolk på Tågerup vid första vigseln, död 1752 31/10 på Saxtorp Nr 13, Saxtorp, bouppteckning 1752 19/12 (Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:6, nr 23).
Barn utom äktenskapet med Thomas NN.
Barn:
1. Ingeborg Thomasdotter, född ca 1716 i Saxtorp enl. db (stämmer ej), död 1784 10/1 i Löddeköpinge, gift 1742 19/12 i Saxtorp med sockenskräddaren Håkan Persson, född 1707 i Hofterup, död 1779 19/12 i Löddeköpinge.
Gift 1:o 1723 4/8 i Saxtorp med hemmansåboen Per Erlandsson, född 1670 /9, död 1729 22/3 på Saxtorp Nr 13, Saxtorp.
Barn:
1. Erland Persson, döpt 1724 17/5 i Saxtorp, levde 1752.
Gift 2:o 1730 3/1 i Saxtorp med hemmansåboen Per Persson, född 1701 /3, död 1777 2/12 på Saxtorp Nr 13, Saxtorp, bouppteckning 1778 27/3 (Harjagers häradsrätts arkiv, bouppteckningar 1776-83, nr 31), omgift med Elsa Andersdotter, och fick med henne barnen Elna, Pernilla och Anders.
Barn:
1. Ifvar Persson Landström, döpt 1734 17/11 i Saxtorp.
2. Kjerstina Persdotter, döpt 1731 7/11, död barnlös före modern.
 
Jag härstammar själv från den oäkta dottern Ingeborg, och misstänker att hon är identisk med den oäkta flicka som föds (utan namn) 1722 i Saxtorp. Modern (som också är namnlös i födelseboken) anges bo på Tågerup, och den likaledes namnlösa fadern anges vara en skräddaregesäll från Malmö. Tyvärr har jag inte hittat fallet i domböckerna (trots ihärdigt letande), men det är nog en god gissning. Rent kronologiskt stämmer det också bättre med att Ingeborg är född 1722 och inte 1716 - när det gäller Elna Ifvarsdotters ursprung hittar jag dock ingenting. En lustig detalj är förresten att Ingeborg ärver modern 1752, trots sin oäkta status - i bouppteckningen står det att hon och halvbrodern Erland båda är aflade med förra giften, men det var ju egentligen bara Erland som var född inom ett äktenskap... men den lilla nödlögnen gjorde ju att Ingeborg fick ärva.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna