ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ausås husförhör , 1855-1861  (läst 894 gånger)

2007-03-25, 18:43
läst 894 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej !
 
För ung. 10 år sedan beställde jag hem mikrokort för Ausås. Det gällde husförhör och hade beteckningen AI:12, Volym 421478. På kort 3 av 7 ville jag läsa på sid 142 Ausås Nr 3  1/32 om allt som stod om Jöns Jönsson f.31 28/6 i Allerum.Han kom från Strövelstorp -60 och flyttade till Laholm -61 samt hans hustru (jag misstänker att de vigdes i Ausås) Pig.Beata Johansdotter f. 29 23/4 i Örkelljunga. Även hon flyttade till Laholm -61.
  Jöns var tredje namn på sidan, som hade mycket text om paret, men det mesta var helt oläsligt utom anteckningarna ovan.Jöns yrkestitel vållade mig stora problem. Kunde han möjligen vara skogskarlsman? Vad var det? Troligen felläsning!
Vigsel fanns angivet, men datum och år var oläsligt. Vidare nämns ordet sedel, men texten var omöjlig att tolka för mig.
  Eftersom jag skulle följa detta par från vaggan till graven och egendomligheter inträffade
på vägen, så var jag mycket angelägen att inhämta all text om dem.
  Då jag några år senare var i Kallinge sökte jag upp SVAR-enheten där och bad att få se på samma mikrokort.Projektledaren Annika Otfors försökte hjälpa mig att tyda texten, men även hon gick bet. Jag fick rådet att försöka få läsa originalboken på Landsarkivet i Lund. Annika ansåg att det skulle kunna ge resultat. Jag trodde då, att jag skulle komma till Lund om något år, men så blev det inte. Numera är jag handikappad och vet att jag aldrig mer kommer att kunna besöka Landsarkivet.
  Jag undrar nu om någon med tillgång till Genline skulle vilja göra ett försök att tolka nämnda text. D.v.s. allt som gäller för Jöns och Beata.
 
Tack på förhand!
Ann-Marie

2007-03-26, 20:52
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Det är svårt att läsa allt. Jag tog ett par kopior så fler kan hjälpa till.
 


 
ausås hfl 1855-61 s 142 GID 1627.43.83800
 
Hans titel tror jag är Eg. dräng, alltså han ägde en del i Ausås nr 3 och var ogift. Vad som står ovanför klarar jag inte av. Tycker nästan det slutar på skadade.
 


 
 
På henne står i alla fall lysn. d 1?/8 61 vigd d. 6/9 61
Ovanför d 25/3 61 ?tagit Arbetsk. ?? på Nr 5 (eller 8)?
 
Betydelsen blir jag inte klar på.
 
Om du inte kan åka till Lund kan du kanske kolla med DigiArkiv om de har fotat den här volymen, eller om inte så fråga dem om de kan hjälpa dig med en bild.

2007-03-27, 21:15
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Ann-Marie !
Hoppas att dessa bilder från DigiArkiv ger svar på dina funderingar över vad det står i Ausås husförhörslängd.
 

Niklas Hertzman

2007-03-27, 21:51
Svar #3

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Tack för hjälpen! Bra att jag fick se en förstorad text. Min man och jag har försökt slå våra kloka? huvuden ihop och få lite mer kött på benen. Vi tror att någon anteckning saknas. Eftersom jag vet hur fortsättningen gestaltade sig för Jöns familj,har vi dragit slutsatser med ledning av detta.
 
  På det första textutdraget funderar vi över om det står: .... och de skolade   därunder: Tj dräng Jöns Jönsson
Min tanke: ev. skolade de bo på annan plats.
 
  På det andra textutdraget vill vi tro att texten lyder: d.25/3 61 varit arbetskarl på N.3  alternativt: tagit arbetssedel på Nr:3
Antagligen det första alternativet.Ang.lysning och vigsel är vi överens.
 
  Familjen köper ett skattehemman 1/32 i Mellby, Laholm. Jöns är åbo och två barn föds där. Tredje barnet föds 1869 i Örkelljunga.På Mellbygården står nu Jöns antecknad som inhyses.
Familjen har varit bosatta i Örkelljunga i 7 år.
I Örkelljunga födelsebok tituleras Jöns arbetskarl och sedel skickas till Laholm.Familjen bor i hustruns barndomshem, där en åldrig och kanske sjuklig svärmoder lever. Då hon dör 1870 lämnar familjen Mellby för gott och skriver sig i Örkelljunga. Jöns blir åter åbo.
 
  Det skulle vara intressant att veta, om någon  forkare har ett annat förslag.
  Ditt tips om Digi-Arkiv kan vara en lösning. På min gamla dator hade jag Microscan på favoriter. Firman bytte namn och jag dator och företaget föll i glömska, eftersom jag under lång tid var förhindrad att arbeta vid datorn.  
  Tack för påminnelsen!
 
M.v.h. Ann-Marie

2007-03-27, 22:45
Svar #4

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Ditt inlägg fanns inte när jag började skriva. Blev avbruten under arbetets gång och snopen när jag skickat iväg mitt och fick se dina bilder. Tänk så tydligt det var! Nu kan vi sluta gissa. Egendomligt att Jöns resterade  skolavgift, då hans barn föddes när han flyttat till Laholm. Ålåg det alla att betala oavsett om de hade barn eller ej? Jag har alltid uppfattat det som om man betalde för det antal skolpliktiga barn man hade. Kanske var Jöns Egardräng? trots allt.
  Att Jöns var en stor och stark man har jag hört berättas, likaså att han kunde bli bråkig, när han hade sprit i kroppen.
  I våra dagar skulle man ha skyllt på hans barndom. Hans mor blev änka vid 22 års ålder bara 14 dagar efter brölloppet, så Jöns hade aldrig sett sin far, som var husar och 25 år då han dog. Modern gifte inte om sig under de sju närmaste åren.
  Nu kan vi glömma allt, som jag skrev tidigare i kväll.
 
1000-tack! Ann-Marie

2007-03-28, 16:42
Svar #5

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej igen!
 
Kan det möjligen vara så, att det är Jöns Persson på raden ovanför, som resterar med skolavgift?
 
M.v.h. Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna