ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Gunnarsson Söderholm f. 1767-04-07  (läst 583 gånger)

2007-07-04, 07:20
läst 583 gånger

Utloggad Karin Söderholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-04-19, 09:15
    • Visa profil
Hej
 
Jag skulle vilja ha hjälp att tyda texten nedan
GID 1258.29.7300

 
Modern heter Karna Persdotter och längre ner kan jag utläsa Gunnar Söderholm men mycket mer kan jag inte få fram
 
Tacksam för all hjälp
 
mvh/ Karin

2007-07-04, 23:27
Svar #1

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Karin
Här kommer min tolkning av texten:
 
Qwinfolket Karna Persdotters /.soldaten Sven Trobergs(?) hustru, som för 9 år sedan gick med Regementet til Finland utan at sedermera låta höra det minsta af sig./ son Jonas föddes i Troberg d. 7 april. döptes d. 10 ejusdem nu Passionsdag i fastetiden /-- efter predikan(?)/. Fadren en Böckare Gesäll ifrån Ystad wid namn Gunnar Strömholm begärte sjelf dop och Xstendom [Kristendom] för sit barn Det har /redan för/ et år sedan begärat lysning och wigsel med förbemelta hustru, men i brist på nödig underrättelse om rätta mannens tillstånd, wistande och lefnad har det hittills blifvit wägrat
 
Jag ger mig inte på att försöka reda ut dopvittnena, det kanske du kan klara ut själv. Under Yrken här på Anbytarforum har jag sett att en Böckare sysslade med tunnbinderi.  
 
Mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna