ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Nilsdotter-född i Verum  (läst 475 gånger)

2004-07-02, 20:36
läst 475 gånger

Utloggad Jan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 11:39
    • Visa profil
Skulle någon kunna hjälpa mig att se var pigan Johanna Nilsdotter är född. Först står det Verum 4 men vad står det sedan. Bilden är från ett husförhör i Träne. På den andra bilden som är hämtad från ett husförhör i Kristianstad garnisonsförsamling så tycker jag att det står att Johannas födelseort är Markaryd
 
 

 

2004-07-02, 21:52
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Jan,
 
Håller med om att det ser ut som Markaryd. Kollade födelseboken för Verum på Genline, och det föddes visserligen ett barn den 31 juli 1827, men den flickan hette Bengta och fadern hette Christen.
 
Tyvärr är inte födelseböckerna för Markaryd klara längre fram än till 1716, så där har jag inte kunnat kolla. Husförhörslängden för åren 1827 till 1832 finns dock med, men det blir nog svårt att hitta rätt Johanna där, om man inte vet var hon bodde.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna