ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 3 Bröder  (läst 861 gånger)

2008-10-30, 12:27
läst 861 gånger

Utloggad Ann-Helen Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 15:45
    • Visa profil
Hej
Kan jag få hjälp med att tyda texten på 3 bröder 1699.44.50100 Gäller Olof F.62 Nils Magnus F.74 och Emanuel F.76 Om jag läst rätt  
Så blev Olof intagen på Sinnessjukhuset i ...Köpinge Yrke.Sjöman
Nils Magnus står något på 1:a raden om Fång..... och till höger något om frigiven eller avisad Han blev sedan Tunnbindaregäsell
Emanuell Sjöman, tror jag hajat hans info
Snälla är där någon som kan hjälpa mig reda ut detta
Mvh
Ann-Helen

2008-10-31, 11:17
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Lyckas tyda det mesta, men inte riktigt allt:
 
Olof
No 189 7/83. Inskr. vid Chungs(?) sjömanshus sjöman. Egare af huset. Såsom sinnesjuk intagen å hospital.
 
Nils Magnus
(Först står något överstruket som jag har svårt att läsa, möjligen frånvarande vid inskrifning här 1895.) Sedan Inskr. No 64 14/1895. ... från Zireköpinge(?) om inflyttning dit d. 13/3 1895. Sedan står det att han bortflyttat till Zireköpinge(?) (någon annan ort överstruken) 95 8/2, därefter 3 som lär vara någon referens till en utflyttningslängd eller så. Sedan kommer han alltså tillbaka från Ystad 12/8 1898. Då står det: Tunnbindaregesäll. Inskrifven No 64 14/95. Se Lysn. B: 1898. nr 10. Redan samma år flyttar han till Pag. 90 (det vill säga sidan 90).
 
Emanuel
Inskrifven med No 58 7/97. Sjöman. Inskr. vid Cimbrishamns sjömanshus.
 
Vad är förresten det där Chung(?) (som det verkar stå när det gäller sjömanshus för Olof) eller Chun(?) (som det verkar stå när det gäller brödernas födelseort)?
 
Mvh
Anders Karlsson
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 31 oktober, 2008)

2008-11-01, 09:39
Svar #2

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Det står Chmn = Simrishamn.
 
/Jan

2008-11-01, 11:04
Svar #3

Utloggad Ann-Helen Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 15:45
    • Visa profil
Tack Anders och Jan
Detta är ingen lätt text att tyda.
Kan det vara så att Olof åkte till ett sinnessjukhus i denna mystiska stad. Kan det vara ett L i början tro och då får jag fram Lineköping  
Kollade på Linköping och där fanns ett sinnes sjukhus på 1800 talet
De hade en sök bas men kunde inte finna honom där. Det är ganska långsökt att han skulle åka så långt
Verka vara en nöt som är svår att knäcka
Ann-Heln

2008-11-01, 12:55
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej igen,
 
Chmn (där jag trodde det stod Chun eller Chung) var alltså en förkortning för Simrishamn. Bröderna var därmed födda i Simrishamn och Olof var precis som Emanuel inskriven vid Simrishamns sjömanshus. När det gäller sjömanshusen finns det tydligen en CD. På Anbytarforum » Källor » CD-skivor » Sjömanshusen (efterlysningar) kan du göra efterlysningar på personer som var inskrivna vid sjömanshusen. Där finns det säkert mer information om Olof och Emanuel.
 
Zireköpinge är säkert Sireköpinge socken i Skåne, alltså ingen stad. Socknen verkar ligga i västra Skåne mellan Landskrona och Svalöv. När det gäller mentalsjukhus, så är det väl troligt att Olof kom till något av de mentalsjukhus som låg närmast Simrishamn.
 
Mvh
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna