ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Göinge häradsrätt 1868 Kjersti Monsdotter - enkelte ord  (läst 486 gånger)

2006-06-02, 15:46
läst 486 gånger

Gerda Ligaard

Hej.
Kan nogen hjælpe mig med at tyde nogle ord i denne bouppteckning? TAK.
År 1868 den 15de Februar blef efter derom skedd begären laga bouppteckning ute??ställd efter torparen Per Åkesson i Bifwaröds torp afledna hustru Kjersti Månsdotter son der??  vid 56 års ålder dog den 28de Augusti 1867 och såaom arfuingar efterlämnades utom öfver(??) Se??vand mannen Per Åkessonpå j??
 
Jeg sætter billede ind:


 
Tak for hjælp.
Mvh Gerda, Danmark

2006-06-02, 16:16
Svar #1

Bo Johansson

ute??ställd = ??? (jag skulle vänta mig uppställd eller fastställd), kanske ett något felstavat verkställd?
 
son der?? = som därstädes
 
öfver(??) Se??vand = öfverlefvande (överlevande)
 
på j?? = på stället (på samma plats som nämnts?)
 
// Bo Johansson

2006-06-02, 16:45
Svar #2

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
På översta raden på bilden står sannolikt werkställd, och slängen ovanför första bokstaven torde härröra från raden ovanför (utanför bild) som en del af ett f. Av Gerdas text framgår ju att två st f finns i den osynliga raden i orden blef och efter: År 1868 den 15de Februar blef efter derom...
// Ingvar

2006-06-02, 17:54
Svar #3

Eva Leksell

Så här läser jag texten:
 
skedd begäran laga bouppteckning werkställd efter Torparen Per Åkessons i Bifwaröds torp afledna hustru Kjersti Månsdotter som derstädes vid 56 års ålder dog den 28:de Augusti 1867 och såsom arfwingar efterlemnar utom öfverlefvande mannen Per Åkesson på stället 3:ne

2006-06-02, 19:16
Svar #4

Gerda Ligaard

Tusind tak for jeres hj?lp, Bo, ingvar og Eva.
godt at få det l?st helt pr?cist. TAK.
Mvh Gerda, Danmark

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna