ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Göinge Tingsrätt 1715-04-04 s166-171  (läst 1024 gånger)

2005-06-10, 08:56
läst 1024 gånger

anders sjö

Var kom klockaren ifrån?

hann Schröder. Och som Klåkkaren i ___-
by Jonas Kiällbäck, hvilken tillhandlat

2005-06-10, 09:22
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Godmorgon Anders !
 
Jag tror att det handlar om Ljungby och då ligger väl Trolle-Ljungby (i Villands härad) närmast tillhands.
Tittar man i registret till klockarmålen som finns på DigiArkiv så finns det en Kiellbeck, dock med förnamnen Pet och Paul som klockare i Trolle-Ljungby och Gualöv 1717 och 1720.
Niklas Hertzman

2005-06-10, 22:06
Svar #2

anders sjö

Godmorgon och tack för hjälpen. Ljungby låter ju troligt men jag kan tyvärr inte se det  
Första bokstaven måste vara L, sedan tycker jag att det ut som två ihopskrivna bokstäver varav den ena har ett vågrätt sträck och till sist 'ngby'. Eller kan det sluta på 'egby'? Jämför jag med e:et i 'begrafva' här nedan så tycker jag det ser precis likadant ut.
 
Nåja, det kanske inte är så viktigt var han kom ifrån. Kanske jag kan få hjälp att räta ut frågetecknet före Cornettskan istället?
berättade häradshöfdingen, att, äfter  
sahl(?) Cornettskan, genast låtit begrafva
Tack på förhand!

2005-06-11, 00:09
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
God kväll..  
 
sal. Cornettskan står det, just det.  
(sal. = salig = avlidna)
 
Jag håller med Niklas att det bör vara någon plats som idag heter Lyngby eller Ljungby. Står det inte L?ngby?

2005-06-11, 09:44
Svar #4

anders sjö

God kväll eller gomorron eller nå't annat  (Snart dags för barnens mellanmål)
 
Tack Anders och Niklas (som även mailade ett långt svar). Det står nog Lyngby. Jag har jämfört mycket med andra 'y' och de ser ungefär ut som ovan även om detta nog blivit lite kladdigare. Ex:  
Jag tycker inte det liknar andra 'ö' men jag utesluter inte det. Hursomhelst så bestämmer vi fr.o.m. nu att det betyder Ljungby.
 
Att jag var osäker på Cornettskan berodde mest på att det inte riktigt stämmde med sammanhanget. Om Cornettskan är avliden kan hon ju knappas begrava sin dräpte man. Därför frågadade jag för säkerhets skull. Fast det troliga är att hon dött efter begravningen. Detta ting hölls 1? år efter dråpet.

2005-06-14, 09:39
Svar #5

anders sjö

Hej, hoppas man kan få hjälp men ytterligare några ord. Det verkar vara gamla ord som jag aldrig hört förr. Vad står det egentligen?

Det är alltså Cornetten Rafsten som kommer ridande, slåendes och förandes wärjan äfter honom (Johan Schröder)  
mäd sådan utlåtelse, Jag har lofwat dig ____, menn nu skall du få ____.

2005-06-14, 09:44
Svar #6

anders sjö

Här är samma ord i ett annat dokument:

...en och annan gång sig ?tlåtit skola gifva Schröder ____, samt en söndag med gehäng....

2005-06-14, 09:52
Svar #7

Krister Sandberg

Jag har låfwat dig hafre, menn nu skall du få korn.

2005-06-14, 20:46
Svar #8

anders sjö

Ja det är klart det står, det borde jag sett själv! Jag var så insnöad på att det var, för mig, okända ord. Fast korn och havre vet jag vad det är.  
 
Tack Krister för att du öppnade mina ögon och tack Peter för att du ändrade rubriken.

2005-06-30, 21:44
Svar #9

anders sjö

Hej igen. Samma dråp fast vid höst tinget 1714 (No58):

...hanns lilla son Fredrick, sagt här kommer _____Cornetten ridandes; då Johan stiget....
Vad står det före Cornetten? Jag får det inte till något vettigt.

2005-06-30, 22:08
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tredings Cornetten
 
Han var tydligen kornett vid ett tremänningsregemente.

2005-06-30, 22:17
Svar #11

anders sjö

Tack Anders. Niklas Hertzman har hjälpt mig att hitta i Rullorna och han var Cornett vid Skånska 3-5-männingsregementet till häst, Ryttmästare Jochim Becks kompani. Så Tredings Cornett passar perfekt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna