ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstad Rådhusrätt och magistrat FIa:165 (1765-1765) sid 573-576  (läst 750 gånger)

2013-02-28, 17:29
läst 750 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej !
jag har en snörmakare Johannes Flygare som avlider1764  och hans hustru avlider 1765 . De lämnar 2 små barn som tas om hand av morföräldrarna .Morfadern,Garfvaren  Andreas Vastier har  en korrespondens med magistratet p g a krav från Kyrkoherde Schults som har fordringar på den avlidne svärsonen ,snörmakare Johannes Flygare .
Det gäller gården nr 102, som Johannes köpte 1763 av kyrkoherden och ej hade betalat klart före sin död .
Så vitt jag förstår finns en konflikt och Andreas Vastier protesterar mot något .
Har någon tid att läsa och tyda dessa brev på Arkiv Digital  
FIa:65Kristianstad Rådhusrätt och magistrat 1765-1765
Bild 5730 sid 573
Bild 5790 sid 574
Bild 5800 sid 575
Bild 5810 sid 576
Jag är glad om någon orkar läsa dessa sidor och glad att få en förklaring på vad morfadern A Vastier är missnöjd med eller vad han ifrågasätter  
Tusen tack på förhand  
MVH Brittmarie Källgren

2013-02-28, 23:43
Svar #1

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej igen!  
Angående läshjälp med Kristianstads Rådhusrätt och Magistrat så,  föll det  bort ett Ä.
Det ska stå Ärende och inte Rende /BMK

2013-10-18, 18:56
Svar #2

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-01-10, 08:45
    • Visa profil
Hej Brittmarie!
Lite förtydligande, Boken heter FIa:165 Kristianstad Rådhusrätt och magistrat 1765-1765. Jag vill reservera mig för feltolkningar då jag ännu är nybörjare. Viss text är dold i marginalen av boksidorna. Där har jag gissat mig till vad det står och kursiverat bokstäverna.
 
Christianstads Rådhus d 23 September 1765         Sid 573
d 14 October 1765
Ädle, Högaktade och widskapfarne Herrar Borgmästaren och Råd.
Öfwer thenna ansökning infordras Garfwarens Andreas Vastiers, såsom moderfader til afld Snörmakaren Flygares Barn, utlåtande, hvilcket, jemte thenna skrifts återställande, börtil Rådshufwu Rättens ingifas, efter åtta dagar ifrån inlämdigandet.
Christianstads Rådhus d. 23 September 1765.  
Exprotocollo  
Lindskog
 
Efter hosfogade Skulde bref, är afld Snörmakaren Johan Flygare mig Skyldig Ett Tusend Säx Hundrade och Sjutton daler Silfwer mÿnt jämte ränta, uppå Kiöpe Skillingen för Gården N102, som mitt utgifne Kiöpe Bref af den 5 Julii 1763 närmare  
[baksidan av dokumentet]
medgifwen; och som ingen godwillig betalning står at befara, så nödgas jag wördsammast erhålla om samma gäldbundne ägendoms försälljande wid offentelig auction likmätigt kan förklaringen den 4 martio 1763 på det jag må igenom then lagliga åtgiärd kunna till v_ rättmätiga fordran.  
med wördnad framhärda
Ädle, Högaktade och wids lagfarne Herr Borgmästare och Rådt
 
Christianstad d. 22 Sept. 1765             Ödmiukaste Lars Schult  
 
Christianstad Rådhus d 23 September 1765.         Sid 574
den 14 october Dito.
Ehuruwel Kÿrckjoherden och Stads Comministeren Herr Magister Lars Schult utj des mig gifen kjöpebref af dato den 5 Julii 1763. öfwer des gård och tompt No 102. här i staden qvitterat hela kjöpe summan 3000: daler silfwermÿnt, så har jag dock i afslag på samma summa eÿ mehr betalt än sin hundrade daler sifwermÿnt, och återstå altså twå tusende och trÿ hundrade daler silfwermÿnt, för hwilka 2300. daler silfwermÿnt jag tillåter herr Magisteren säkerhet i gården medehst inteckning om så åstundas, ochså lenge detta capital innestår och af mig är obestält förbinder mig till ränta derföre 6. för 100, med förbehåll af 3 månaders upsäjjelse innan detta capital af mig betales, hwilket allt med hand och signete bekräftas och reverseras.
Christjanstad den 5. Julii 1763  
Johannes Flÿgare
1763. den 5 Julii. betalt 700 Dlr Smt
1763. den 3 Nov. betalt 400 Dlr Smt
1764. den 13: Febr: betalt. 283. Dlr Smt
 
Likalÿdande med originalet.
Lars Feuk
 
Christianstad Rådhus d 14. Octobr 1765                                                               Sid 575
Ädle, Högacktade och Widtslagfarne Herrar Borgmästaren och Råd.
Innan min afld: Swärsons Snörmakaren Flÿgares Bo, warder behörigen utredts och then Ädle Magistraten funnits om icke Egendoms tilgången swarar til all gälden, hälst des förinnan eÿ något af Barnen ärfwas kan; lärer den Ädle Magistraten icke bifalla Herr Kÿrckoherden Magister Lars Schults giorde ansökning, om Fastighetens försäljande, såsom en öfwer sitt wärde för gäld häftande ägendom.
Behagar Herr Magister och Kÿrckoherden tilstå, at han i stället för de fordrade 1617 ton eÿ rätteligen äger större återstående kiöpe shilling än 1317 ton Dlr Srmt: skal jag, såsom de omÿndigas närmaste skÿldoman draga försorg, at han må blifwa utan fasta ägendomens fösälgning, betalter, hware och icke, anholler jag ödmiuckeligen thet then Ädle Magistraten täcktes förekalla och Edeligen låta afhöra Färgaren Ruhe och Guldsmeden Vogt, såsom KöpeWittnen wid Gårdehandlen,som med Herr Magister Schult den 5 Julii 1763 slutades, då de lärer kunna uplÿsa at Köpesumman borde wara 300 dlr Srmt: mindre än   [ny sida]
 
Salubrefwet utsätter, och hwilcka 300 Dlr följackteligen böra afgå och minska Herr Magister och Kÿrckoherdens så mycket högre formerade återstod.
Then Ädle Magistraten lärer gunstigt tillåta en sådan edelig uplÿsning af Köpe Wittnen; Tÿ then Ädle Magistraten är ju Öfwerförmÿndare, och Lagen lemnar uti des rättwisa wård och för_waltning, at icke omÿndiga Fader och Moderlösa Barn, måge skie för när hwaremot jag i förewarande sak, har den äran at underställa , hwad ofwär omförmält.
Framhärdar städse
Then Ädle och Högtärade Magistraten
Christianstad               Ödmiuckaste tienare
den 12 Octobr 1765            A Vastier
 
1765 den 14 Octobr I               Sid 576
 
Som the af Kyrckioherden H Magister Lars Schult, uti afld Snörmakaren Johan Flygares Sterbhus fordrands 1617 Dlr Srmt återståends köpeskilling, icke blifwit intecknad hwarken förr eller sedan laga stånd åkommit then til äns mera afld Snörmakaren flygare försålde gården N102, hwasom ses Rådshufwu Rättens dombok den 18, Janus 1764, altså kan Rådshufwu Rätten, emot 11 Capt 2.§ Jordhs samt 6. Capt 3.§  Rätteg hd; icke lägga hand wid thetta skuldfordings måls bepröfwande.
 
Det verkar som Prästen blir blåst på konfekten när han inte hade några inteckningar i fastigheten och Morfadern inte hade rätt att ta av barnens pengar.
 
Jag hoppas att få återkomma till dig då Johans son Carl Magnus är vår gemensamma ana.
 
Med vänliga Hälsningar
Tommy Andersson

2013-12-06, 16:58
Svar #3

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej Tommy!
Ja,det var på tiden att jag läste och tackade för Ditt fantastiska arbete med att hjälpa mig. Att jag inte läst det tidigare beror på att jag slutat att hoppas på hjälp(jag har tittat efter några ggr men sedan faktiskt glömt bort min fråga).  
Du måste vara en baddare på att tyda den gamla skriften och få ihop texten som i sig är ganska obegriplig.Jag fick när jag själv läste den ett hum om att en strid om slantarna fanns och att morfar Vastier ej ville acceptera detta : Men det var också allt . Så Tack än en gång.
Nu i eftermiddag har jag även plöjt igenom den roman som behandlar bl.a. detta ämne och fått ytterligare fakta.
Hälsar släktingen Brittmarie K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna