ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstad Kämnärsrätt 1625/1626  (läst 851 gånger)

2014-12-11, 11:38
läst 851 gånger

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Tre för mig oläsniga utdrag från Kristianstads kämnärsrätts dombok 1625-08-22 bild 1 resp 1626-07-03 bild 2-3.
Någom som känner sig manad att hjälpa mig?
Har förstått att det handlar om arv el dyl efter Mogens Nielsen i Åhus.
 


2014-12-12, 11:24
Svar #1

Paul Bergström

Hej Christian!
 
En ganska mastig översättning
 
Har kikat lite på första bladet och kan recensera huvuddragen.
 
Detta är ett mål mellan Mats Guldsmid och Dorete Oluff Wandebergs där Malene Hans Mogenses är instämd att vittna vad som förevarit vid skiftet efter Mogens Niels i Åhus. Hon berättar att Inger Jens Wandebergs tuistede med hennes brorson (menar sannolikt vittnets, alltså Malenes) Lauridz i Gladsax rörande gods åt Anne Mogensdatter och Jens Mogensen.
 
Dessa två sistnämnda är sannolikt barn till Mogens Niels i Åhus. Det framgår också att den nämnda Inger Jens Wandebergs är moder till Oluff Wandeberg.
 
---------------------------------
Hoppas att det hjälper dig lite på traven. Får se om jag kan få tid över till mer
 
/Paul

2014-12-12, 13:17
Svar #2

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Hej Paul
tack för hjälpen. visste hjälpte det!
 
Flera av namnen känner jag sen tidigare.
Anna Mogensdotter är hustru till Mats Guldsmed.
Inger Jens Wandebergs är en dotter till Mogens Nielsen. Även herr Lauritz (kyrkoherde i Gladsax, död 1617, allt enl Herdaminnet) skall vara son till Mogens.  
 
Blir lite förvirrad över Malene Hans Mogenses. Om Lauritz är brorson till Malene - dår är Malene syster till Mogens Nielsen. Lauritz borde ju vara bror till Malenes make....

2014-12-12, 15:40
Svar #3

Paul Bergström

Ja, det där hennes brorson är alltid lite klurigt när det är en kvinna som vittnar och då hon i vittnesmålet nyss nämnt en annan kvinna. I det här fallet kan det vara antingen:
 
1. Malene Hans Mogens har brorsonen Lauridz i Gladsax
2. Inger Jens Wandeberg har brorsonen Lauridz i Gladsax
 
Men det är nog så att man språkligen på den här tiden tillbakasyftade på den närmast bakåt nämnda personen och då blir alternativ 2 det rätta och då stämmer det också med de uppgifter du redan har
 
/Paul

2014-12-15, 08:27
Svar #4

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Tack för dina kommentarer Paul.
 
En lite fråga till om du kan o vill:
På rad 6 i den andra bilden jag bifogade läser (tror!) jag Thommis/Thomas H....... i M......
Vad står det efter Thomis? efternamn? var ifrån?

2014-12-15, 09:09
Svar #5

Paul Bergström

Hej igen!
 
Jag tyder det som Thomis Hanss i Mannestad eller Thomas Hanss i Mannestad beroende på om punkten är ditsatt medvetet eller en fläck. Det finns ett Mannestad i Arkelstorp socken.
 
/Paul

2021-10-29, 22:26
Svar #6

Utloggad Helena Eklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:51
    • Visa profil
Hej,

Några år har hunnit gå sedan de här inläggen, men lyckades du klura ut vad som hänt? Jag sitter nu och tittar på bland andra Inger Mogensdotter, Jens Wandeberg och Mogens Nielssen när jag släktforskar åt en vän. Vet du något mer om dem?

Mvh Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna