ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gärds häradsrätt, Köpinge Bouppteckning 1772  (läst 682 gånger)

2007-05-06, 13:42
läst 682 gånger

Utloggad Gertie Ekdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 15:06
    • Visa profil
Inledningen av bouppteckningen är svår för mig att läsa. Är tacksam för hjälp av någon som kan...

2007-05-06, 15:22
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
                           den 2 Now: 1772
Som under de 9 års tid jag sutit änka, sedan min lag gifta man, Ryttaren Johan Scheiwogt bortrymde, och alt sedan eij låtit sig höra eller förmärka, tid efter annan kommit å fördrag, at jag eij afwittrad min enda, med förberörde min man sammanaflade dotter Johanna Lisa sitt fäderne arf; altså finner iag mig nu befogat dett at wärkställa. Hwarföre jag ombudit 2:ne förståndiga männer Pär Jönsson och Lars Swänsson i Kiöponge, till at öfwerse och wärdera den lilla egendom om hos mig kan befinnas, som fölljer:
 
Mvh
Magnus

2007-05-07, 11:18
Svar #2

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Magnus Lindskog skrev snabbare än vad hans tangentbord klarade av! Vilket jag också brukar göra! Så var snäll och ändra den sista meningen ifrån:
den lilla egendom om hos mig kan befinnas, som fölljer:
till:
den lilla egendom som hos mig kan befinnas, som fölljer:
 
Tyvärr känner jag mig som en Besserwisser när jag påtalar detta... Så jag hoppas att ingen blir förnärmad av min rättelse.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2007-05-07, 16:56
Svar #3

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
 
Helt OK - det ska även vara Kiöpinge och inte Kiöponge som jag lyckades få till (tangenterna sidan om varandra).
 
Bästa hälsningar
Magnus

2007-05-07, 17:51
Svar #4

Utloggad Gertie Ekdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 15:06
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen! Jag hade tolkat det som att hon blev änka för 9 år sedan och har förgäves letat i dödboken... Vilka livsöden!
Hälsningar Gertie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna