ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2013  (läst 4332 gånger)

2008-02-15, 19:44
läst 4332 gånger

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag lovade under den Hiertonska diskussionen under Varberg att återkomma efter att jag gått igenom mina anteckningar rörande länsmannen Håkan Andersson i Hjärtared.
 
Citat från källor
Övre Hjärtared har jordeboksnamnet Håkan Andersgård (efter ägaren 1645).
Håkan Andersson nämnd 1646 [Faurås hd db 1646 19/2]
Håkan Andersson och Anders Andersson bröder [Faurås hd db 1671 9/2]
Hågen i Hierteröd war Svends Söster Mand [Faurås hd db 1673 10/4]
Väl. Håkan Andersson i Hjärtared lagbjuder 1/4 part i Höstena skatteg. som sal. Anders Olsson påbodde till nästa arvinge att infra etc [Faurås hd db 1681 3/2]
Håkan Andersson i Hjärtared nämns som farbror till Sven Persson i Vräk. Sven Persson har halvbrodern Olof Persson [Faurås hd db 1682 23/3]. Det är känt att Sven Perssons fader var Per Andersson i Vräk.
Anders Börjesson i Hjärtared är syskonebarn (kusin) till Håkan Andersson [Faurås hd db 1694 1/10]. Anders Börjessons föräldrar är kända, nämligen Börje Håkansson (omkr 1606-1688) i Hjärtared 2 Yttre Hjärtared och Elin Olsdotter. Elin Olsdotter var syster till Jöns Olsson i Hjärtared [Faurås hd db 1648 uppgift från Ivar Larsson]. Deras far var Olof Anderssen i Hjärtared (som var död 1646 6/8), vars bror Jens Anderssen lånat 20 daler av sin bror Olof för sitt arv efter attest daterad Hierteröd d 20 september anno 1622 [Faurås hd db 1646 6/8]. Enligt Börje Angelstrand nämns Olof Anderssen i Yttre Hjärtared 1615-1629 och brodern Jens (Jöns) Anderssen, nämnd 1634-1651.
Börta sahl: håkons i hjärteredh [Faurås hd db 1698 25/10]
Dnca 10 p. Trinit: [= 9 augusti] Sep: Burtha uthi Öfre hiertheredh. 79 åhr [Ullared C:1, döda 1713].
 
Analys
Det faktum att Hjärtared 1 Övre Hjärtared är ett skattehemman, att förre hemmansägaren hette Anders Laurssen och också var länsman, samt det faktum att då han försvinner i källmaterialet så ersätts han med Håkan Andersson, kan man dra slutsatsen att den senare var den förres son. Vem var då Anders Laurssens hustru?
Med tanke på att det är en ung Håkan Andersson som står för gården redan 1645 (Håkan Andersson beskrivs i rannsakningen om sonen Olof Håkanssons självmord 1694 som een högl. ållderstigen och ganska bedröfwadh man) och som nämns som länsman redan 1648, kan han väl knappast vara född senare än 1620. Håkan Anderssons föräldrar bör alltså var födda senast i slutet av 1590-talet (men kan naturligtvis vara födda ganska mycket tidigare).  
Eftersom vi på väldigt sannolika skäl kan dra slutsatsen att Håkan Anderssons far var Anders Laurssen (sannolikt död 1643/1644) och att Håkan Andersson var kusin med Anders Börjesson i Hjärtared, kan vi sluta oss till att Håkan Anderssons mor antingen var syster till Anders Börjessons far Börje Håkansson eller hans mor Elin Olsdotter. Tack vare Börje Angelstrands forskning känner vi till att Olof Andersson hade en dotter Ingeborg, som dog som piga på gården (Hjärtared 2 Övre Hjärtared) 1690 9/3 i en ålder av 62 år, alltså född ca 1628 samt att Olof Anderssons bror Jöns Andersson har två söner Olof och Hans, som av åldersuppgifter i dödboken kan beräknas vara födda 1635 respektive 1637. Det förefaller alltså som en kronologisk omöjlighet att Håkan Anderssons mor (född senast i slutet på 1590-talet) skulle tillhöra samma generation som Ingeborg Olofsdotter, f ca 1628 samt hennes kusiner Olof och Hans Jönssöner (födda 1635 resp. 1637). I sammanhanget kan nämnas att Olof och Hans Jönsson sannolikt var bröder till den Jöns Jönsson i Yttre Hjärtared, som 1668 på ett bastialiskt sätt knivmördade ogifta kvinnfolket Anna Götarsdotter (med vilken han dessutom hade ett utomäktenskapligt barn fött omkr 1660).  
 
Det enda kvarvarande och logiska alternativet blir då att Håkan Anderssons mor, Anders Laurssens hustru, måste ha varit syster till Börje Håkansson i Hjärtared 2 Övre Hjärtared (vars hustru var från den gården).
 
Om vi då övergår till Håkan Anderssons giftermål. Jag och Sture Svengren har tidigare ansett oss ha anledning att ifrågasätta om Håkan Andersson verkligen var gift med en syster till Sven Olsson i Hule [Faurås hd db 1673 10/4]. Ifrågasättandet stöds egentligen bara av ett enda faktum, nämligen att Håkan Andersson nämns tillsammans med Per Olssons [Lyngius] övriga arvingar i en källa från 1690 [Reduktionsmyndigheten, Likvidations- och exekutionskommissionen över sjättepenningen i Halland 1691-1698, vol. 1-3, Riksarkivet, Stockholm]. Att Håkan Andersson förekommer här kan jag fortfarande inte förklara.
Att Håkan Anderssons hustru Börta inte förekommer vid olika gårdparters försäljning mellan Olof Andersson i Hules vuxna barn [Faurås hd db 1646 19/2, 1646 12/3, 1646 16/4, 1646 30/4] kan enkelt förklaras med att hon helt enkelt var för ung. Istället är det högst troligt att det är just Börtas arvpart som omtalas 1681 3/2 [Faurås hd db, se ovan].  
Jag tror inte heller längre att Håkan Andersson varit gift två gånger (i så fall måste en eventuell första hustru avlidit innan 1660) utan det finns istället stöd för att Börta även var moder till Olof Håkansson, som af 32 el. 33 åhr ållder hängde sig i en lada i faderns gård i Övre Hjärtared 1694 26/9 [Faurås hd db 1694 1/10 extra ordinarie ting], där det talas om hans föräldrar och ingenting nämns om att han skulle vara i en annan kull än sin broder Anders Håkansson.  
Det starkaste beviset för att Håkan Anderssons hustru Börta verkligen var dotter till Olof Andersson i Hule är dock Hågen i Hierteröd war Svends Söster Mand [Faurås hd db 1673 10/4].
 
Trots att Börta alltså uttryckligen aldrig nämns Olofsdotter, så är jag beredd att acceptera källäget som bevis för att Börta hette Olofsdotter i efternamn och var dotter till Olof Andersson i Hule.
 
Släkttabeller
 
Tabell 1.
Anders Larsson, hemmansägare i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn, nämnd 1629-1641 [Börje Angelstrand], nämnd som länsman 1642-1643 [Sture Svengren]. G m N N Håkansdotter, syster till Börje Håkansson.
B a r n :
Håkan Andersson, hemmansägare, nämndeman, länsman; d 1695. Se tabell 2.
Per Andersson i Vräk, Ullared sn.
Anders Andersson, i Fare 1 Yttre Fare, Fagered sn, nämndeman.
 
Tabell 2.
Håkan Andersson (son av Anders Larsson och N N Håkansdotter, Tabell 1), f senast 1620 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn; nämnd för första gången 1645; hemmansägare i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn; nämndeman (med säkerhet fr 1646) och länsman i del av Faurås hd (1648-1679); levde 1694 1/10, men anges som död i mantalslängd 1695. - G sannolikt före 1660 m Börta Olofsdotter, f omkr 1634 i Höstena 4 Hule, Ljungby sn. d 1713 9/8 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn, dotter av länsmannen (i del av Faurås hd) och hemmansägaren Olof Andersson i Höstena 4 Hule (död sannolikt 1645).
B a r n:
Bengta Håkansdotter. - G (eventuellt 1680 24/10 då det var bröllop hos Håkan Andersson i Hjärtared) m Jöns Johansson, till vilken Håkan Andersson 1686 säljer en gård i Hösten, Ljungby sn.
Olof Håkansson, f omkr 1661 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn; gårdsfogde på Biskopstorps ladugård, Kvibille sn (1692); d 1694 26/9 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn.
Kerstin Håkansdotter, gift före 1697 m Olof Larsson, bonde i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn, där de får dotter Botil 1697 26/1.
Ingrid Håkansdotter Hierton, f 1668 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn. d 1729 11/5 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn (N). - G 1698 28/12 i Ullared sn m Thomas Falck, f 1645; kaplan i Fagered sn; d 1709 begr 1/6 i Ullared sn.  
Anders Håkansson, f 1673 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn (N); hemmansägare och rusthållare i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn (N); d 1750 13/3 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn (N).
Sven Hierton, f 1677 i Hjärtared 1 Övre Hjärtared, Ullared sn; länsman redan 1698 (i en del av) Faurås hd; häradsskrivare (senast 1704) i Årstad hd; d 1714 11/7 i Dala, Eftra sn.  
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2008-02-15, 22:35
Svar #1

Utloggad Carl-Olof Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2018-11-25, 08:59
    • Visa profil
Hej Gabriel
 
Mycket tack för fyliga information om den gamla släktgården i Övre Hjärtared,Ullared.
 
Med vänlig hälsning
 
Calle

2008-02-16, 10:20
Svar #2

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Gabriel!
Tackar för ditt fina inlägg om länsmannen Håkan Andersson i Hjärtared.
Jag vill komplettera med följande.
 
Mitt stöd för Börtas efternamn var egentligen just den domboksnotisen från 1681, där Håkan Andersson säljer ¼-part i Höstena skattegård till sin måg Jöns Johansson, och som sahl Anders Olsson påbodde.
Om Håkan säljer skatte i Höstena, borde det rimligen vara hustruns arvegods. Jag har antagit att Anders är en svåger till Håkan, vilket kanske inte framgick av mitt förra inlägg.
 
När det gäller Håkan Anderssons hustrur, finns det fortfarande en dunkel punkt.
Om man studerar gården Hjärtared nr 1 Håkan Andersgård ur mantalssynpunkt, framkommer följande:
År 1645 noteras endast en åbo nämligen Håkan Andersson, 1 helt mantal
År 1683 finns 2 parter med Håkan Andersson och Lars Olofsson.
År 1690 finns det 3 mantalsskrivna åbor, änkan Börta efter Börge Andersson, Håkan Andersson och Lars Olofsson gm Kierstin Håkansdtr.
År 1709 innehar Håkans son Anders 7/24, änk Börtas son Börge Andersson 5/24, Olof Larsson ¼ samt Tomas Falks änka Ingri Håkansdtr ¼.
 
Tydligen har gården delats omkr 1683 i 2 parter med ½ mantal på varje part.
År 1690 måste den ena halvan delats genom arv på en son och en dotter pga ojämnheten i mtl-siffrorna. Den andra halvan är intakt.
År 1709 är förhållandet detsamma på den första halvan, dvs 7/24 och 5/24. Den andra halvan har delats lika dvs ¼ och ¼.
Av detta drar jag slutsatsen att Håkan har en dotter till, nämligen änkan Börta död 1702 56 år gammal, dvs född omkr 1646. Denna dotter kan ej ha Börta som moder av naturliga skäl. Därför borde Håkan haft en tidigare hustru onämnd.
Frågan är om också den olycksalige sonen Olof hör hemma i detta äktenskap. Enligt Börge Angelstrand, skulle Håkans son Olof vara ur ett tidigare äktenskap, med hänvisning till domboken 1694 om sonens självmord. Dödboken i Ullared tiger om denna händelse.
Med vänlig hälsning
Christer Arvidsson

2008-02-16, 12:27
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu på förmiddagen läst igenom rannsakningen om Olof Håkanssons självmord en gång till [Faurås hd db 1694 1/10]. Inte på något ställe finns någon antydan om att han skulle vara Håkan Anderssons son från ett tidigare äktenskap. Istället talas det på flera ställen om Olofs föräldrar och om hans broder Anders.  
Jag är av den uppfattningen att, om Olof och Anders inte varit helbröder, så borde detta på något sätt framgått av den relativt omfattande utredningen som gjordes om Olof Håkanssons sinnestillstånd.  
Trots att flera vittnen försökte få det att verka som om Olofs självmord var orsakad av sjukdom så dömde rätten att kroppen skulle till skogs föras och på bål brännas. Målet remitterades dock till Göta hovrätt för slutligt avgörande. Måhända kan det i den domen finnas ytterligare någon detalj.
 
Mvh
 
Gabriel

2008-02-16, 13:50
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen!
 
Det finns emellertid ytterligare en synnerligen intressant detalj av genealogisk natur i rannsakningen om Olof Håkanssons självmord. Nämligen att han var gift och hade barn!
 
dhet han i förstone uthj sitt gifttermåhl, som  
han för 4 åhr sedan ingådt uthj Kindz härad
medh Fredrickz i Heo (?) [vad är första bokstaven??] dåtter, medh hvilckn
han aflat ett barn, iche warit lyckligare
än dhe för hans fattigdoom och gårdz bruu-
ketz missleefnadh (?), iche kunnat wara
tillsammans, uthan Förälldrarne  
måst taga henne ifrån honom  
 
Advokatfiskalen EVIIAAAG:25, Göta Hovrätts arkiv, Jönköping.
 
Bilden från Arkiv Digitals onlinetjänst AD OnLine (som faktiskt innehåller de renoverade domböckerna för Hallands län fram till ca 1700).
 

 
Går Fredrik i Heo (eller vad det nu står) i Kinds härad, hans dotter (Olof Håkanssons hustru) N N Fredriksdotter och barnet, alltså fött 1691/1693, att identifiera?!
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2008-02-16, 21:08
Svar #5

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Angående orten i Kinds härad, kan det handla om byn 'Hiå' i Holsjunga socken (som ligger i Mjöbäcks pastorat, omfattande Holsjunga, Mjöbäck och Älvsered) kanske? Jag bara gissar här dock...

2008-02-16, 22:04
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Ja, det var min första tolkning att det står Hio. Hittar dock ingen prick. Men visst Hiå är en mycket bra gissning! Borde dessutom kommit på den tolkningen själv med tanke på att mormors farfar är född i just Holsljunga!
 
 Mats!
 
Mvh
 
Gabriel

2008-02-17, 14:07
Svar #7

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Hej. Söker ättlingar till Sven Larsson född 18170615  Kratten, Källsjö och hans hustru Anna Britta Christoffersdotter. Sven avled 1903 och Anna Britta 1901 på Lyngstek i Ullared

2008-02-17, 18:44
Svar #8

Utloggad Carl-Olof Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2018-11-25, 08:59
    • Visa profil
Hej Ing-Britt
 
Sven Larsson f. 1817 och hans hustru har jag en del ättlingar.
Sänder via e-post.
Mvh
Calle

2008-02-18, 15:19
Svar #9

Börje Angelstrand

Till Gabriel och Christer ang Hjärtaredsgårdarna.
 
Som vanligt genererar varje svar en ny fråga, men kanske kan den samlade expertisen rätta de misstag, som jag troligen begått. Jag har därför några funderingar kring det som skrivits.
 
1. Anders Börjessons föräldrar Börje Håkansson och Elin Olsdtr. Jag skulle helst vilja ha det till att det var Elins syster Cecilia och att Elin i stället gift sig i Ullareds Skattegård med Torbjörn Börjesson.
 
2. Anders Larssons hustru NN Håkansdtr och Börje Håkansson i Hjärtared #2 var sannolikt syskon, men varifrån kan de tänkas komma?
 
3. Håkan Anderssons närvaro i Ljungby-.sammanhang. Hustrun kan ha varit indisponerad, men Häkan är ju enl lagen förmyndare för sin hustru och för alltså hennes talan, varför det är ganska naturligt att det är han som är upptagen i skrifterna.
 
4. Christer Arvidsson nämner åboarna i MTL 1690, där ”änkan Börta efter Börge Andersson” väl rätteligen är änka efter Anders Börjesson, samt ”Lars Olofsson gm Kierstin Håkansdtr”, vars son Olof Larsson tydligen också har en hustru med detta namn !!, vilket nämns i dottern Botils födelsenotis 1697. Är det samma kvinna som hamnat på olika ställen i våra register? Har någon reda på detta senare par? Jag har fått det till att Olof Larsson blir soldat och hustrun tiggare (MTL 1715) och att paret eventuellt slutar sina dagar på torpet Skogen under Fagereds prästgård.
 
5. Änkan Börta som avlider (9/2) 1702, 56 år gammal, pådyvlas Håkan Andersson som dotter. Är inte detta Anders Börjessons änka, som jag skulle vilja kalla Börta JÖNSDTR?  
 
 
Mvh,
Börje Angelstrand

2008-02-18, 19:14
Svar #10

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Börge!
Ursäkta, jag råkade vända på änkan Börtas makes namn, visst heter han Anders Börgesson. Deras son Börge Andersson har jag dock gett rätt namn.
Med mitt inlägg om mantalssiffrorna, vill jag lyfta fram, att Anders Börgesson, enl ovan, har kommit till 5/24 mtl skatte i Hjärtared nr 1. Hur har han det, kan man fråga sig. Så länge det fanns arvingar att fördela hemmanet på, så blev det så. Anders Börgesson kan knappast ärvt något, utan det måste väl rimligen vara hans hustrus arvspart. Därav den ojämna mantalssiffran, döttrar ärvde ju hälvten av vad sönerna ärvde på den tiden.
Vad änkan Börta egentligen hette, har jag ingen uppgift på, men en djärv gissning lutar åt Håkansdotter.
MVH
Christer Arvidsson

2008-02-21, 14:25
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Börje!
 
Kommentar till dina frågeställningar:
 
1. Uppgiften om Anders Börjessons föräldrar har jag i brev från Ivar Larsson 26/2 1993. Jag har ingen uppfattning om att Elins syster Cecilia istället skulle vara modern. Det förändrar dock ingenting i min analys att Håkan Anderssons moder var N N Håkansdotter, syster till Anders Börjessons far Börje Håkansson.
 
2. Ingen uppfattning, jag har dina papper med en hypotetisk Håkan Börjesson. Har han fortfarande inte gått att belägga? Lensregenskaberna för Varbergs len bör kunna ge något! De finns bevarade från 1576 och framåt. Jordeböger finns bevarade från 1600 och framåt. Dessutom finns det i Varbergs Lens arkiv (Rigsarkivet, København) Registratur. Breve. 1574-1589, 1593-1597, 1606 samt 1609-1610. Ekstraskattemandtaller, som börjar 1612, är väl redan genomgångna.
 
3. Jag fick så sent som i tisdags morse ett intressant tips från Andreas Karlsson om ett domboksmål som kastar nytt ljus över Olof Anderssen i Hule, hans giften och hans barn. Jag kan bl a nämna att Anders Olsson (som senare brukar Hule) och Håkan Anderssons hustru Börta bara hade gemensamt fäderne (Börta nämns inte i den domboksnotisen heller). Jag har några notiser där Håkan Andersson tydligen lånat ut pengar till Anders Olsson, som Håkan Andersson efter Anders Olssons död försöker få ut av barnen. Jag får återkomma till detta i något sammanhang.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2010-08-18, 16:51
Svar #12

Utloggad Mats Sjödén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2022-05-18, 17:12
    • Visa profil
Hej
Båtsman Gustaf (Svensson) Ullman f 1812-09-07 och Johanna Maria Jonasdotter f 1808-01-21 bodde i Ullared och får sonen Emanuel 1837-12-18. Jag har försökt spåra föräldrarna utan att lyckas. Gustaf via Valinge-Nösslinge-Fagered, men där tar det stopp. På Johanna Maria står i en Hfl att hon är född i Småland. På ett ställe är hon född i Svarterå. Nu går jag bet.
Finns det någon som känner till de här båda, tydligen flitigt flyttande personerna.
Mats Sjödén
Varberg

2010-08-18, 21:08
Svar #13

Utloggad Lise-Lotte Folkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-03-11, 09:53
    • Visa profil
Hej Mats
 
Gustav Svensson Ullman är född i Ranglebotorp Gunnarsjö/P.Det står dock i födelseboken att han är född 23/9 (felskrivet?)Han flyttar till Fagered 1831, från Fagered 1834 till Valinge, från Valinge 1835 till torpet Sjöö. Fader Sven Land 1778-1855 och Moder Malena Jönsdotter 1778-1851. Johanna Maria har jag inte lyckats att hitta var hon är född någonstans
 
Med Vänliga hälsningar
 
Lise-Lotte Folkesson

2010-08-19, 10:14
Svar #14

Utloggad Mats Sjödén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2022-05-18, 17:12
    • Visa profil
Lise-Lotte
Tack för hjälpen. Nu ser jag att det det står Mark på födelseplats i Hfl på Gustaf.
Jag såg sen att Gustaf frös ihjäl i Karlskrona 14/2 1854.
Mats

2010-08-22, 12:23
Svar #15

Börje Angelstrand

Mats Sjödén.
Tack till Lise-Lotte för att hon fann Gustavs födelseort. Jag tror nog att han föddes 23/9 1812. Hans F-data har sannolikt förvanskats under allt flyttande.
 
Gustav hamnade som dräng i Lilla Böttås i Nösslinge och fick sonen Johan Aron f 23/4 1835 i en stuga vid Björris i Nösslinge. Modern var Johanna Maria Jonasdtr från Borsthult i Svartrå. Hon är inte född i Svartå, och inget vittne kom därifrån. Enl HFL AI:3 för Okome församling (sid 91) tolkar det som att hon kommit till Borsthult från Långaryd.
Paret gifte sig i Nösslinge 5/12 1835. Han hade då blivit rotebåtsman ULLMAN i Ullared och paret flyttade till ett torp under gården Sjö i Ullared där de fick barn 1837-45.
De flyttade till torpet Ullamans torp under Ullared #1 Skattegården, där föddes barn 1848-51. I HFL 1850 noteras han för mindre god frejd.
De flyttar sedan till gården Vräk i Ullared (eller tvärtom).
 
Jag skulle gärna vilja ha Mats anföräldrar från Ullared med namn, f- o d.data, vigsel och vart de flyttade. Jag samlar allt om Ullared.
 
Börje Angelstrand

2011-08-19, 11:15
Svar #16

Utloggad Mats Sjödén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2022-05-18, 17:12
    • Visa profil
Hej
Jag återkommer till ovanstående sökning efter Johanna Maria Jonasdotter född 1808-01-21. Det står att hon är född i Småland.
Jag har i sommar plöjt större delen av Smålands församlingars födelseböcker utan att hitta något matnyttigt. Vilket jobb!!
NU undrar jag bara: Kan Småland syfta på något annat än landskapet? Finns det någon gård eller liknande med det namnet?
Jag kommer inte längre med Gustav Ullmans far Sven Land heller. Här finns ingen uppgift om hans namn innan han blev soldat. Ingen födelseförsamling heller.
Finns det någon där ute som vet något mer om detta?
Mats Sjödén
Varberg

2012-02-10, 09:22
Svar #17

Utloggad Våge Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 09:45
    • Visa profil
Carl J Höckert utvandrar 1912 från Ullared till Quebec.
Behöver hjälp med att se om denne Höckert kan vara född i Stafsinge 18830307.  
Våge Ericsson

2012-02-10, 14:56
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Våge!
Enl Hallands befolkning finns denne Carl Johan f i Stafsinge 1883
 
Post 158876
 
Carl Johan
Född 3/7 1883 i Torebo, Stafsinge (Halland)
Börd: ä
 
Far
Petersson, Carl Severin
Torpare, 42 år
 
Mor
Svensdotter, Bertha Lisa
37 år
 
Barn nr 4 i familjen
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 138208
--------------
Källa: Stafsinge C:6
 
Normerade begrepp
Förnamn: Karl Johan
Moderns förnamn: Börta Elisabet
Faderns förnamn: Karl Severin
 
 
och enligt Svars Folkräkning 1910 finns det en Karl Johan Höckert f 1883 i Stafsinge, Halland, i Ullared annex, Ullared nr 1.
 
Hälsningar
Britt-Marie

2012-02-10, 17:19
Svar #19

Utloggad Våge Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 09:45
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Då löste du kedjan av förflyttningar åt mig.Nu har jag bara ett problem kvar och försöka hitta anledning till namnbytet från Carlson till Höckert

2012-02-10, 17:49
Svar #20

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Våge!
Vet inte anledningen till namnbytet men Carl Johans syster Anna Praesentia f 18770318 i Stafsinge har också namnet Höckert enl Sv befolkning 1900.
Stafsinge C:6, 1863-1894, bild 53.
 
Post 1162441
 
Höckert, Alma Praesentia
 
f. 1877 i Stafsinge (Hallands län, Halland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
N:o 1 Lilla Salltorp
Alfshög (Hallands län, Halland)
 
Födelseort i källan: Stafsinge
 
Hälsningar
Britt-Marie

2012-02-10, 18:03
Svar #21

Utloggad Våge Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 09:45
    • Visa profil
Kan vara att Carl Johans far bodde med sin familj på samma gård som en annan familj - Johan Höckert och att
barnen tog sig detta namn. Det fanns ju en syster till Hilma Kristina som hette Höckert en stund.
Eller?
En grov gissning
Hälsningar  
Våge

2012-10-18, 12:12
Svar #22

Utloggad Katarina Lönnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-08-21, 16:16
    • Visa profil
Söker information om en trumslagare, Rasmus Aspegren, bosatt i Ullared till 1738.
Vilket kompani/regemente kan han ha tillhört?
 
Alla tips mottages tacksamt!
 
Katarina

2012-11-13, 11:03
Svar #23

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Jag ser att kyrkböckerna som finns i Arkiv Digital slutar år 1894. Likaså i SVAR. Någon som vet var de finns efter detta år?

2012-11-13, 20:11
Svar #24

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Jerker
 
Troligen finns originalen på Landsarkivet i Lund.  
Hallands Släktforskarförening har fotograferat kyrkböckerna en bit in på 1900-talet, se på deras hemsida.
 
http://www.hallandsslaktforskare.se/index.php/e-bokhandel
 
Mvh, Lars-Ola, Halmstad

2012-11-13, 20:28
Svar #25

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Hej Lars-Ola
 
Tack för det. Jag gick in på länken och såg att de säger att böckerna fortfarande finns kvar på pastorsexpeditionerna. Otroligt i dessa moderna tider! Måste vara unikt för Sverige. I Uppsala har vi på ULA böcker fram till slutet av 1900-talet som jag fotat för Namn åt de döda och Arkiv Digital har mycket riktigt fotat alla fram till slutet av 1930-talet. Vadan denna ovilja att sprida kunskaper om sina medborgare?
 
Det förklarar varför Halland ligger så långt efter med dödboksskivan. Jämför gärna med C län.
 
Att köpa en skiva är inte aktuellt eftersom jag utför obetalt arbete åt en amerikansk bekant. Extremt hur många som utvandrade från de hallaändska skogssockanrnai sltet av 1800-talet.

2012-11-14, 14:00
Svar #26

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Jerker. Vad letar Du efter. Jag har några skivor

2012-11-14, 14:24
Svar #27

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Ing-Britt
 
Tack för det men jag kom via DISBYT i kontakt med en forskare som hade mycket om Ullared och den familj jag letade efter.
 
Jag behöver alltså inte mer just nu men tack för vänligheten. Det uppskattas!

2013-02-15, 14:23
Svar #28

Utloggad Birgitta Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-01-07, 09:16
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med information om min mormors släkt i Ullared? Hon hette Hulda Svensson f. 1895, Sutarebo. Pappan var Severin Svensson och mamman Anna Johansdotter.  Hulda g. 1918 med Ander Johansson i Ekås i Gällared. Det fanns även en son Karl, men jag vet inte något om honom. Var letar man efter information? Är alldeles ny som släktletare.
 
Hälsningar  
Birgitta

2013-02-15, 19:00
Svar #29

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Severin Svensson 15/11 1857 Ullared
Anna Johanna Johansdotter 27/7 1854 Fagared
Hulda Konstantia 21/7 1884 Ullared
Karl August 16/4 1886 Ullared
Johannes Zacheus 4/1 1888 Ullared
Anni Alida 7/2 1894
Ullared AI:6 (1862-1894) Bild 57/sid 56  AD Online
I Sv Befolkning finns Hulda med. Hon uppges vara f. 1896
Mvh Annalena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna