ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebro Nikolai B:5 (1882-1885) sid 278  (läst 786 gånger)

2012-04-01, 08:40
läst 786 gånger

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag behöver hjälp med att tyda varifrån Paul Hilding kommer från vid inflyttningen till Örebro 1883.
 

 
 
Tack
 
Janne

2012-04-01, 11:20
Svar #1

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
När jag tittar lite till, kan det stå Ingenstädes ??
 
Det är lite mystiskt runt denne person Paul Hilding Pedersson, han är nämligen son till Ernst Lundmark och Sofia Björk men föddes några år innan de gifte sig. Det verkar som att han blev fosterhemsplacerad och jag försöker hitta var han var. Han flyttar till Göteborg samma dag som han blir inflyttad till föräldrarna, där i Göteborg tar han sig namnet  Lundmark. Det står ju till och med Son efter hans namn.
 

 
Janne

2012-04-01, 11:30
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Det står ingenstädes! Om man tittar i hfl AI:29a Örebro Nikolai s 187, Drottninggatan 53, så är Paul Hilding Pedersson född 1865-09-18 Örebro, inflyttad från ingenstädes, ckr?. Det borde väl betyda att han har flyttat inom Örebro, men varifrån? Ganska hemligt onekligen, då det står i födelseboken C:8 Örebro Nikolai att barnet är oäkta, modern är främmande, okänd, 29 år gammal vet man dock att hon är...Dopsedel å förseglat konvolut tillställd modern gm barnmorskan fru Lindholm av dopförättaren kom. Kuylenstjerna.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-04-01, 11:43
Svar #3

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Britt-Marie
 
Jo jag är tämligen säker på att Sofia Björk och Ernst  Lundmark är hans föräldrar, i släkten är han benämnd morbror Hilding. Det som ger en liten anvisning om Sofia är att i födelseboken står Johan Synnerholm från Västerås som dopvittne. Johan var fosterfar till Sofia ungefär tio år tidigare. Det kan ju inte vara en tillfällighet att han dyker upp som dopvittne här.
 
Men Hilding finns inte med i familjen Lundmark i HFL förrän han dyker upp här i AI:29a Örebro Nikolai s 187 innan han flyttar till Göteborg. Han var troligen utplacerad i fosterhem direkt från födseln. Parets andra barn som föds 1867 står också som moderslös i födelseboken, men den flickan flyttar in när paret sen gifter sig.
 
Om du är intresserad har jag skrivit ned information om Sofia Björk och hennes familj på min hemsida om min släkt. http://www.jansuhr.se/Personliga-historier/Sofia-Wilhelmina-Bjork.html
 
Hilding är inte inskriven än, vill hitta lite mer om honom.
 
Janne

2012-04-01, 11:46
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det står ju likadant i födelseboken Örebro Nikolai när Maria Ernestina föds 1867-10-05, modern främmande, okänd, 31 år. Detta stämmer ju bra med Sofia Björks ålder och att hon var 29 år 1865. Hon gifte sig ju inte förrän 1868-05-31 med Lundmark. Det första barnet verkar ju ändå ha en annan far då hans efternamn är Pedersson? Det kan ju finnas information i en bouppteckning efter den förmodade modern?

2012-04-01, 11:59
Svar #5

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Det som talar för Lundmark som far till Hilding är att Lundmark och Sofia Björk befann sig i Stockholm i januari 1865, då Hilding borde ha blivit till. Sofia flyttar sedan till  Örebro, en stad hon inte har någon anknytning till alls men som Lundmark kommer från. Han är tillfälligt i Stockholm en tid för att hjälpa Dagens Nyheter att starta sitt tidningstryckeri. Sofia är även hon vid samma tid i Stockholm och bor hos sin riktiga fader på Grev Turegatan. Du kan läsa mer på min hemsida.
 
Men Hilding blir i så fall anledningen till att Sofia flyttar till Örebro, något som jag undrat över varför hon gjorde.
 
 
Janne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna