ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebro AI:27A, GID 2316.31.5500  (läst 1143 gånger)

2005-08-21, 15:58
läst 1143 gånger

Jan Ek (Janek)

Något sker, men vad?
 
Min ana snickeriarbetaren Otto Svensson Ek flyttar abrupt från Örebro och sitt arbete vid statsbanorna 29/4 1871 till Hassle i Skaraborg. Möjligen arbetade han som banvakt i Örebro, prästernas förkortningsiver gör det osäkert vilken anknytning till järnvägen han egentligen hade. Kanske var han bara dagsverkare vid behov.
 
I den kommentar prästen med mikroskopisk stil skrivit vid utflyttningen till Hassle (Hassled) i Skaraborgs län, antar jag att en slags förklaring är gett. Också om jag har en slags mycket vag id? om vad som står vill jag mycket gärna höra förslag från någon som kan se detta med friska ögon.
 
Det som sker är nog ganska dramatiskt då hela familjen flyttar rätt in på fattighuset i Enåsa, och Otto förklaras obefintlig i församlingen strax efteråt.
 

2005-08-21, 21:23
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jan, jag kan inte läsa vad det står, men har du sett att redan i husförhörslängden innan, AI:26A sid 218 (GID:2316.15.17800) är noterat över Otto Svensson Ek  att han vistas i Boåstorp? Hassle fg Skaraborgs län.

2005-08-21, 23:02
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Tack för att du försökte ...  
 
Ja, den noteringen har jag sett, och jag har tolkat den som att han vistas på Börstorp (Enåsa sn, annex till Hassle). Det är ju just till Enåsa han flyttar officiellt från Örebro 29/4. Det som jag tycker är märkligt är att hela familjen kan flytta rätt in på fattighuset utan att ha bott i socknen tidigare?
 
Jag har inte heller funnit kopplingen mellan Otto och hans familj och Enåsa/Hassle. Varför just dit? Spännande med dessa frågetecken, men det irriterar mig att inte kunna läsa kommentaren ovan, då jag hoppades att den skulle kunna kasta mer ljus över det som sker ..

2005-08-22, 00:06
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
De kanske bodde och arbetade i socknen först utan att vara skrivna där och därför inte blivit inskrivna i husförhörslängden. När sedan Otto försvann så blev hela familjen skriven på Fattighuset samtidigt som de fick flyttattest från Örebro och senare blev Otto skriven bland de obefintliga 1873. Tittade i de statistiska längderna eftersom Otto dog 1888. Där står att han är död och begraven i Mariestad, men det kanske du också har sett (GID:100016.134.33800.
 
Jag hoppas någon annan kan läsa vad det står på bilden du bifogat.

2005-08-22, 11:52
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Ann-Britt,
 
Jag tror du tänker åt rätt håll så att säga  Otto kan ha jobbat på Börstorp (stort gods med mycket arbete) och kanske i ett större område än så i flera år. Allt medan familjen uppehåller sig i Örebro. (Hennes familj bor i Lerbäck) Anteckningen i den tidigare längden om uppehåll på Börstorp tyder också på detta.
 
Däremot tror jag hustrun och barnen uppehåller sig i Örebro ända fram till 29/4 71, då hon och barnen  tar ut flyttattest (som har nummer 68 ute i kanten) och reser till Enåsa. Jag kan inte undgå att tänka att hon därigenom tvingar sig på socknen även om det är i kraft av att hennes man jobbar där sedan en tid. En kvinna med 5 barn är en stor kostnad.
 
Kanske garanterar Otto för uppehället på fattighuset en tid, men gör sig senare obefintlig för att välta hela ansvaret över på fattigkassan. En annan fråga är om jag kanske kan hitta några dokument från just fattigkassan i Hassle/Enåsa som kan sprida ljus över detta? Den vägen har jag ännu inte undersökt, jag är inte förtrogen med denna typ av handlingar, men antar den jakten tar mig till Landsarkivet i Göteborg.
 
Eftersom det inte verkar som om någon annan duktig handskriftstolkare har några förslag ska jag säga vad jag tror det kan stå, en del av texten.
 
 
 
 
på ........ han af .... vandra omkr(ing)
 
Prästen försöker beskriva Ottos status som någon mellan befintlig och obefintlig, en som jobbar och uppehåller sig lite här och där.
 
Men kanske läser jag orden helt galet ...

2005-08-22, 17:50
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, det var lite knepigt detta, Jan!  Och inte blev det så mycket tydligare av förstoringen heller.  
 
Så egentligen har jag inte mycket att tillföra - förutom att jag tycker det står Orebro som sista ord, och kanske i före.
 
Vi får hoppas att någon annan kan bidra till lösningen av denna gåta!

2005-08-22, 18:36
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Hmm, kanske det står
 
 ....... hos A Pettersson i Örebro ?
 
Men jag får inte Pettersson att hänga ihop riktigt, dock ser det ut som om det kunde vara två versaler mitt i?

2005-08-22, 21:59
Svar #7

Ulf Berg


2005-08-22, 23:28
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
På reqom[enda]tion af Past. .... i Orebro möjligen ?
 
Past. kan då vara en förkortning av Pastor - kanske var de frikyrkligt engagerade i Närkes Jerusalem? - och därefter en förkortning av, eller hela, efternamnet. Vase??

2005-08-26, 17:27
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Ni är duktiga allihop, och det blev mer och mer riktigt mot slutet.
 
På förslag från Elisabeth Thorsell kontaktade jag Landsarkivet i Uppsala som var vänliga och tittade i originalvolymen. Enligt dem så är texten:
 
på reqvisition af  Fatt.vard. i Örebro
 
vilket bör kunna utläsas som på rekvisition av fattigvården i Örebro.
 
Man varnar för att detta står i kolumnen för fräjd och enskilda anteckningar, och inte kan säkert kopplas till flyttnotisen i de nästa två kolumnerna. Personligen menar jag att sammanhanget är helt klart, att flyttningen till Västergötland bekostades av fattigvården. Detta lägger ytterligare djup till familjens situation vid denna tid, och öppnar kanske för helt nya dokument att söka i. I vilken mån fattigvårdsärenden är gott dokumenterade eller inte vid denna tid återstår väl att se, men spännande blir det!
 
(Skulle någon veta direkt vilken arkivmyndighet jag bör kontakta så tar jag tacksamt emot tips. Denna typ handlingar har jag ännu inte använt mig av i min forskning.)
 
Jag vill också passa på att tacka de som ansträngde sig så hårt, och för dem som eventuellt önskar följa en tidigare period i min ffff:s liv kan se en förfrågan med tillhörande mysterier jag nyligen lade under Carlstens fästning, Bohuslän. Mina första försök att pussla samman dessa år har givit en hel del spännande och tidigare okända svar, men som så ofta i släktforskning rest många helt nya frågor!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna