ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ödeby C:2 (1754-1844), sid 18  (läst 674 gånger)

2015-05-05, 21:42
läst 674 gånger

Utloggad Stefan Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 22:12
    • Visa profil
Johan, som föddes den 12 Januari och döptes den 14 samma månad. Jag kan utläsa namnen på föräldrarna (och Johan förstås) men det är lite klenare med förståelsen av det andra som står före vittnena.
 
?? Olof Axelsson och hustru Margeta Pährsdotter ?? i Stockholm, Johan ???
 
Jag antar att Stockholm syftar på Stockholmsstugan men är inte säker på det heller.
Och även posten efter Johans verkar ha samma ord på samma ställen som de jag inte kan tolka.
 
Tack på förhand.
Stefan

2015-05-05, 21:47
Svar #1

Utloggad Stefan Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 22:12
    • Visa profil
Jag tror att det kan stå
 
Christnades Olof Axelsson och hustru Margeta Pährsdotter barn i Stockholm, Johan kalladt  
 
Det verkar vara en formel som används ofta i födelseboken. Några andra åsikter om Stockholm?
 
/stefan
 
(Meddelandet ändrat av stefanarvidsson 2015-05-05 21:48)

2015-05-06, 15:52
Svar #2

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Jo, nog läser du rätt. Jag tror också att ditt antagande rörande Stockholm/Stockholmsstugan är rätt. Tittar man i hfl Ödeby AI:1 s 141 under Stockholmsstugan finns där en änka Maja Pehrsdotter samt ett antal Olsdöttrar. Jag har inte undersökt det noggrannare, men kan tänka mig att detta är Johans moder Margareta och hans syskon, dock finns ingen Johan med där. Detta är bara ett uppslag, kan vara fel.  
 
Med vänlig hälsning
Elov

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna