ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sköllersta C:2 s. 6 , 1667  (läst 574 gånger)

2005-10-31, 18:54
läst 574 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Finns det någon som kan tyda namnen på mans- och kvinnofaddrarna på denna födelsenotis? Jag tycker att det står ryttmästarens fru men vart kommer hon ifrån? Under ryttmästarens fru står något om en jungfru men vad står det innan och efter jungfru?
 

 
Mvh
 
Birgitta

2005-10-31, 21:32
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Wittnen Manspersoner
 
Erik Jonsson Quartersm:r
Hans Jonsson Mönsterskrifuare
 
Quinspersoner
 
Var Ryttmästarens fru kommer ifrån är lite svårt att tyda. Kan det stå Koftersta ?
Under: item Walb. jungfru på Wäsby (?).
 
Mvh, Leif

2005-11-01, 17:39
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Tack så mycket för hjälpen det hade jag aldrig klarat själv. Jag är inte alls hemma på orterna i Sköllersta så jag vet inte vad det kan stå. Kanske någon med lokalkännedom kan hjälpa mig med vilka orterna är? Wäsby tycker även jag att det står men finns det något Wäsby i dessa trakter?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-11-01, 19:23
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Tänkte på att det ju inte kan röra sig om några orter eftersom det står på. Det borde väl vara några gårdar eller så? Jag hittade faktiskt en sida på nätet där det står så här:
 
Kraeklinge nämnes omkring 1314, och räknar kända kyrkoherdar före reformationen; det utgör nu ett konsistorielt pastorat af andra klassen. Kyrkan ligger vid vägen till Hackvad, 2 mil från Örebro; på kyrkogården finnes ett grafchor för Lagerhjelmska slägten. Sockenskolan är till en del grundad på en betydlig enskildt donation.  
 
Bland gårdar äro de mest betydande: Falkenå, i öster från kyrkan, 3 mantal säteri, med betydligt schäferi; gården är grundad på 1600-talet, på dåvarande byn Hacketorps mark, af ätten Falkenberg, har sedermera tillhört åtskilliga personer af slägterna Lagerhjelm, Sahlefelt, Hermansson, Horn, och eges nu af en frih. Brauner. -- Wäsby, i sydvest, 2 m. berustadt säteri, har tillhört ätten Lagerhjelm, eges nu af en Liljencrantz. -- Höljen, i söder, 1 m. frälse, och -- Skoftesta, i sydost, tillhöra nuvarande landshöfdingen i Örebro län, Bergensköld. -- . Texten hämtad ur projekt Runeberg.
 
Kan det vara Skoftesta det står som ryttmästarens hustru bodde på?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna