ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sköllersta C:2  (läst 1196 gånger)

2003-02-26, 20:32
läst 1196 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Är det någon som kan tyda denna text? Tacksam för all hjälp.
 

 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2003-02-26, 22:04
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anna .
28 Leutnantenh Pette r  ?pe(?)lham
mars barn i Bergh
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-26, 22:50
Svar #2

Bengtgöran Nilsson

26?
Löjtnanten heter Spilhammar.

2003-02-27, 09:11
Svar #3

Ellert Peterson

Står det verkligen Berg__? Jag lutar snarare åt Kärr + ett par bokstäver (gd = gård?). Det finns i och för sig både Berg och Kärr i Sköllersta ...

2003-02-27, 10:11
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tror också att det står Kärr..

2003-02-27, 10:31
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Det skall nog stå Berg för jag vet att de bodde där i alla fall. Är det ingen som kan se vad det står på de två sista raderna?
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-27, 11:50
Svar #6

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Anna dotter
hustru Barbros i .........

2003-02-27, 11:59
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Beträffande b eller k.  
Lilla b i barn och stora B i Barbro liknar inte första bokstaven i Löjtnantens hemort. Två r finns helt klart i ordet som föregås av två bokstäver till.

2003-02-28, 09:51
Svar #8

Bengt Nilsson

Men är de två sista raderna inte ett helt annat barn? Som också råkar heta Anna.

2003-02-28, 10:46
Svar #9

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Jag är också intresserad av vad det står i dopboken för Anna Spilhammar. Vad står det till höger om namnet Anna?
Vad heter modern till barnet, det tycks ju stå hustru och ett namn, men vad är det sedan tillagt?
På familjens gravsten i Sköllersta kyrka finns i årtalet ett stort Z. Ska man läsa detta som en 2:a?

2003-02-28, 11:11
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej alla
 
Tack så mycket för hjälpen. Jag börjar också undra om inte de två sista raderna kanske tillhör ett annat barn. Efter Barbro? står det väl i + någon plats? Om det är Spilhammars hustru som nämns borde det väl stå samma plats på henne som på sin make eller? Jag tror att det kan stå Bärrgh efter Spilhammar men det kan det väl inte göra efter Barbro, det ser ut att vara alldeles för långt för att stå Bärrgh?
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-28, 11:28
Svar #11

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Jag skulle väl förklarat att det är tre flickor Anna som är döpta i följd.
Den översta Anna är döpt den 11 okt.  
Den 28 okt kommer vår Anna.
Löjtnantens dotter Spilhammars barn i Bergh
Anna    ......
hustru Barbro(?).............
Så är min tolkning.

2003-02-28, 11:46
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Efter Anna står det wittne, sedan kommer på nästa rad hustro Barbro i (ofrestegärd?). Övre någonting? Jag hittar inte något i Sköllersta på Svenska Ortnamn-CD:n som passar.
 
Det står med all säkerhet Bergh när det gäller gården. Jämför man B i Bergh och B i Barbro så ser det likadant ut. Magen på B-et är svagare skriven. Små r och e är väldigt lika.
 
Mvh//
Lotta

2003-02-28, 13:44
Svar #13

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Tack Lotta!
Det var viktigt med wittne, för barnets moder bör inte heta Barbro utan Ingrid. Kanske vittnet är hustru Barbro i prästgården?
I tidigare och senare dopanteckningar står endast Löjtnantens barn i Berg(h) och namnet på barnet.  
Annas moder uppges var Ingrid Bengtsdotter Kruse och vi hoppades hitta henne i dopboken.

2003-02-28, 14:33
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Gullan!
 
Du har säkert rätt, det står Prästgården. Tittar man på P i Petter och P i Prästgården så stämmer det perfekt. :-)
 
Mvh//
Lotta

2003-02-28, 16:43
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Hej alla
 
Om jag tolkat alla bidrag att tolka texten rätt så skall det alltså stå:
 
Den 28 okt  Anna  
Löjtnant Petter Spilhammars barn i Bergh  
Anna wittne  
hustru Barbro i prästgården?
 
Tackar alla för hjälpen jag hade aldrig klarat att tyda texten själv. Tur att ni finns;-)
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-28, 16:54
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Hej igen
 
Glömde fråga, är det någon som vet varför inte moderns namn finns med i dopboken? Vad jag förstått fick paret flera barn både innan och efter Anna men moderns namn finns inte nämnt någonstans. Var det vanligt att moderns namn utelämnades och i så fall varför?  
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-09-05, 21:06
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Skulle vilja be någon som har tillgång till Sköllersta C 2 att kontrollera på vilket datum och år följande text finns:
Salig ryttmästaren hustru Ingred dog om det var 10/6 1679 eller 10/6 1677. Jag har korten och en gammal läsare men problemet är att jag för det första inte läser gammal text så bra och sedan går det inte att ha stående kort i min mikrokortsläsare så nu har jag snart fått nackspärr på att försöka hitta uppgiften om vilket som är det rätta dödsåret.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-06, 21:46
Svar #18

Birgitta Ohlsson


 
Jag hittade denna uppgift under 10 juni 1677. Bilden är tagen med min digitalkamera direkt från mikrokortsläsaren. Finns det någon som kan hjälpa mig tyda vad det står? Står det något om Ryttmästare eller läser jag fel? Enligt en uppgift som jag fått skall det stå som följer vid min anas död:
 
”salig ryttmästaren hustru Ingred” eller något sådant.
 
Om detta stämmer innebär det att barn som var mellan 6-9 stod föräldralösa då. Hur kan man ta reda på vad som hände med dessa barn och vem som tog hand om dem? Står det antecknat i Husförhörslängderna eller vart skall man söka?  
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-06, 22:07
Svar #19

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ser ut att stå  
Sahl ryttmästaren i Bergs h Ingred

2003-09-06, 23:01
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Tack snälla Bengt-Göran för hjälpenJ
som vi letat efter hennes dödsdatum. Jag har sett denna anteckning många gånger men inte lyckats tyda den. Jag trodde att det skulle stå salig så jag fick aldrig ihop det. Naturligtvis står det sahl. Att det står Bergs kan stämma för hon och hennes sahlig make bodde där.
 
Återigen ett jättetack för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-07, 11:32
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Såg nu när jag tittade på kortet igen att prästen skrivit Ingrids dödsdatum under födda först. Sedan har han strukit över den felaktiga texten och skrivit in den under döda. Jag vet att Ingrids make blev befordrad till löjtnant 1657 och att Ingrid skänkte pengar till kyrkan 1659 som löjtnantens hustru men tyvärr saknas kyrkböckerna för åren 1652 -1665 så jag lär aldrig få reda på när de gifte sig. Husförhörslängderna är från 1707 så hur skall man kunna få reda på vad som hände alla små barn som ju blev föräldralösa när Ingrid dog? Tacksam för alla tips.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-13, 22:01
Svar #22

Birgitta Ohlsson


 
 
Vad står det över leutenant? Detta barn föddes 27/7-1673 och dog 10/8-1673. Hur snabbt efter att ett barn fötts döptes det? Visst är det ett namn  
som står över leutenant? En annan fråga: När någon dog långt hemifrån skrevs de då in i dödboken på hemorten vid dödsdatumet? Skrevs de då in vid dödsdatumet eller när de begravdes kanske långt senare?  
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-13, 22:58
Svar #23

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Birgitta!
Det som står ovanför leutnanten hör till föregående notis: Karin i .... och dess barn.
Dopet sker vanligen ganska snabbt efter födseln.
Vanligast är nog att de skrivs in på den plats där de dör.

2003-09-14, 08:39
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Hej Bengt-Göran
 
Visst har du rätt i att det tillhör texten ovanför, det ser jag nu. Anledningen till att jag trodde att det var ett namn på min anas barn är att det inte står något namn på barnet när det döptes vilket jag tycker är lite konstigt för det har stått namn på de andra tre barnen som föddes innan detta barn när de döptes. Barnet blev ju minst 13 dagar och då rör det väl sig inte om ett nöddop den 27/7 eller det vet man kanske inte? Om det rörde sig om det nöddop skrev inte prästen in barnets namn i noteringen då?  Du skriver att det nog var vanligast att man skrevs in som död på den plats där man dog. Gällde det också när man dog i krig? Jag kan nämligen inte hitta någon notis i kyrkboken vid hans dödsdatum och behöver då kanske inte leta vidare efter någon notering senare heller?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2003-09-14, 08:41
Svar #25

Birgitta Ohlsson

Bengt-Göran
 
Glömde tacka för hjälpen, ber om ursäkt för det. Jag är givetvis jättetacksam för all hjälp som du gett mig.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-14, 09:10
Svar #26

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det är inte alltför ovanligt att man den här tiden inte finner namnet på barn i födelseböckerna, men de har nog i alla fall fått något namn.
Beträffande döda i krig så händer det att det införs i hemförsamlingen. ( har sett noteringar som död i krigettex) men vanligen så är de nog inte alls införda, ej heller där de dog.
I de militära källorna däremot, som generalmönstringar och dylikt, kan du emellertid ofta hitta dödsdatum och ort.
Hälsn
BGN

2003-09-14, 09:30
Svar #27

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Birgitta!
Kan också meddela att här uppe i Norrbotten vid Törefors bruk fanns en Jacob Spilhammar.

2003-09-14, 20:34
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Hej Bengt-Göran
 
Tack för din hjälp återigen, jag får gå igenom korten igen för att se om där står något om makens död. När det gällde saknaden av barnets namn vid dopet var det bara  för att jag tycket det var lite konstigt att prästen utlämnade namnet vid detta dop när de andra barnens namn fanns med när de döptes och de döptes alla innan detta barn fött 1673. Jag har beställt lite kort från SVAR med info om officerare som kanske kan hjälpa mig lite, tyvärr så fanns det inga uppgifter från bouppteckningar från denna tid så vad som hände med deras gård vet jag inte och lär väl inte få reda på det heller. Inte heller fanns det några husförhörslängder eller domböcker för denna tid så det blir nog jättesvårt att få reda på vem som tog hand om barnen nu när de blivit föräldralösa. Jacob Spilhammar som du nämner kollade jag upp i lite papper som jag har där står: Johan Jacob Spilhammar f. 1672 son till Johan Jacob Spilhammar och hans maka Helena Todenia.  J.J dy flyttade till Norrland 1790 och var bruksidkare i Törefors bruk. Nu har jag hittat en ny notis på mikrokorten som jag hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig tyda?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta
 

2003-09-14, 20:46
Svar #29

Birgitta Ohlsson

Bilden blev för stor så jag fick testa mig fram lite för att få rätt storlek, men här kommer den i alla fall.
 
Mvh
 
Birgitta
 

2003-09-14, 21:48
Svar #30

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Wittnen Manspersoner:Leutnanpten Petter Spilhammar i Berg.
 
Och bland vittnena bland Quinspersoner finns Jungf: Cherstin Spilhammar.
 
De är dopvittnen vid barnet Barbros dop.

2003-09-14, 22:32
Svar #31

Birgitta Ohlsson

Tack Bengt-Göran
 
Det var vad jag tyckte också, du ser inte vad det står efter Berg? Jag tycker att det kan stå Anders Spilhammar men det kanske är fel?
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-14, 22:50
Svar #32

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det andra manliga vittnet är Peder Tijdemanson med ett litet frågetecken för efternamnet. Men det står inte Spilhammar.

2003-09-15, 17:23
Svar #33

Birgitta Ohlsson

Hej Bengt-Göran
 
Det har du nog rätt i. Första bokstaven i efternamnet var så svår att tyda så jag tyckte att det var ett S.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-15, 20:31
Svar #34

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Birgitta!
Om de hade en gård i Berg bör du i mantalslängderna kunna se vem som efterträdde dem på gården.

2003-09-15, 21:28
Svar #35

Birgitta Ohlsson

Hej Bengt-Göran
 
Tack för tipset, jag har kommit i kontakt med en tjej här på anbytarforum som lovat kontrollera dem åt mig. Jag har inte riktigt haft klart för mig vad som stod i mantalslängderna men då vet jag det nu. Tack för det.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna