ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sköllersta AD F:1 (1746-1792) Bild 72  (läst 461 gånger)

2013-04-20, 09:43
läst 461 gånger

Utloggad Monica Antonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 18:15
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker hjälpa en äldre bekant och hittade följande dödsnotis:
Sköllersta AD F:1 (1746-1792) Bild 72
 
Död (54 år av lungsot) januari 5 och begravd 9:  
Soldaten Maths Wibbas hustru Brita Hansdotter född i Sörbärke och Gräsberga år 1730.
. Hans Jansson moder Margareta Olofsdotter som . då som 15 . i . i . Kopparberget därefter . Jothave i Wintrosa därpå till Hjersta i Längbro för . . . . på . . Korsteman på rostad i Långbro 4 år.  . då gift med soldaten Maths Wibba 1767 Michaelis .,  . fegt  . med honom.  
 
Jag får för mig att det är en levnadsbeskrivning men kan inte lösa knuten.  
Tacksam hjälp!
Jag lyckas tyvärr inte heller lista ut hur man lägger in bilden här.

2013-04-20, 16:53
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
... kom först då hon var 15 år gl (gammal) i tienst i ngn? Kopparberget derefter til Göthavi ...
... i hos Hr Bergsf(ogde) Strokine? och så til KrigsCm (commissarie)Kosteman på Rostad ...
... men widare i Hjerstad i 4 år. Blef då ...  
...Michaelis tiden, och flyttade med honom hit til församl-n  följande året. Hade ej med honom Barn. Ägde någorl- christendoms Kunskap. Förde ett stilla lefwerne. warit sjukl de sidsta 6 lefnadsåren af lungsot och sedan 2dra Böndagen då hon sidsta ggn gick i Kyrkan måst derefter sängliggande. fick efter begäran på sotsängen Herrens H. Nattward 2 dag Jul. Afsomnade i stillhet  
Ungefär såhär kan man nog tolka resterande text!
Hälsar Mats
 
(Meddelandet ändrat av Matsy 2013-04-20 16:56)

2013-04-20, 18:05
Svar #2

Utloggad Monica Antonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 18:15
    • Visa profil
Tack snälla Mats!
Man kan ju undra om han gifte sig med den sjukliga, 16 år äldre kvinnan bara för att få ärva. Nio månader och 19 dagar efter hennes död fick han barn med hustru nummer två.  
Stort tack!
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna