ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödbok 1787 Sköllersta  (läst 779 gånger)

2009-03-19, 10:32
läst 779 gånger

Ulla Rygin

Jag behöver hjälp att läsa vad som står i dödlängden för Lars Andersson som dog 25 mars 1787.
Uppgiften finns i Arkiv digital: Sköllersta F:1 bild 91.
Ser fram emot att få veta vad det står.
 
Hälsningar
 
Ulla Rygin

2009-03-19, 12:00
Svar #1

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Hej. Jag kan inte hitta någon som dog den 25 mars 1787 i Sköllersta som heter Lars Andersson, däremot en som dog  11 april samma år.
Hoppas det är rätt man. Jag skriver vad det står om denne Lars Andersson. Det är mycket , men är det fel man så har jag i alla fall fått mig träning i all läsa gammalt.
Några ställen kan jag tyvärr inte läsa då har jag prickat , ett par ord är jag osäker på så dom har fått ?.
 
Här är texten:
Gamle kyrkovaktmästaren avskedade soldaten Lars Andersson Wärst ifrån Kalst ägor född i Sörbärke ( Söderbärke ) socken och byn Bäck i Dalarna år 1700 5/9. Fader sockenmannen, dag? Anders Ersson, moder hustrun Susanna Andersdotter. Genom deras försorg lärde han i barndomen att läsa vant i bok och väl förstå sin katekes, framuti han med åren gjorde .... framsteg. Som det långa och svåra kriget på hans första år .... så blev med åren tillgången på duktigt krigsfolk ju längre ju försvårat. Han blev därför av några sockenbor i sin hemort hos föräldrarna uppsökt av då han var kring 16 år. ..... för Wärsta Rote och begav sig .... Kom i tjänst hos förre kyrkoherden Marchelius ... Widmarr här i ... Wrana.Han var då några och tjugo år gammal och trädde för första gången i äktenskap med pigan Brita Svensdotter i Kalsta med henne sammanlevde till 1716 16/4 och hade med henne 4 söner och 2 döttar av vilka allenast en son och en dotter honom efterleva. Igenom denna hustrus långvariga sjukdom var han hemma i stor fattigdom. Trädde därför andra .... därefter eller 1761 10/10 ( eller 16/10, lite kladdigt ) i gifte med ... piga Catarina Persdotter i Wrana sin ... efterlämnade änka, härigenom tillståndet förbättrades.
HAn tjänte såsom soldat i 29 års tid med beröm. Blev först in ... för Meningaskers Rote under namnet Menlös men bytta sig sedan till Wärst. Han kommenderades bland de första år 1739 till Finland och .... visade sig varit en oförskräckt soldat.Led  därunder ett svårt skeppsbrott och blev genom feber förkyld när... då han häll sig flyt på en planka som ... avländat av havets böljor. Kom han själv av .... utan med största möda kunde gå på sina fötter. Återvann hälsan så att han efterförjande året kunde åtfölja .... kommenderingar. Fick sedan avsked ifrån krigstjänsten varefter han mottogs till kyrkovaktmästare... sedan 28 år med trofast ...
då han av ålderdomskrämpor nödgades därifrån begära avsked, fick han behålla ... lönen.
Känd av ett fromt och stilla leverne..... men till dess ålderdomskrämpor.... de sista 6 åren en besvärlig andtäppa blev sedan siste ( kanske Kyndels-) mässodag sängliggande, dödde med stort tålamod 11 april
 
Kanske någon annan kan fylla i luckorna, men jag tror att du fått historien.
Om det nu är rätt man
Hälsningar Marianne

2009-03-19, 22:58
Svar #2

Ulla Rygin

Hej Marianne! Tyvärr är det inte rätt man. När jag kollar lite noggrannare i dödlängden så ser jag att han dog den 25 februari och begravdes den 2 mars. Jag är lessen för mitt misstag. Men det var en mycket spännande läsning.  
Synd bara att du måste ta dig tid att läsa texten för fel person.  
Tack för hjälpen i alla fall.
 
Vänliga hälsningar
 
Ulla Rygin

2009-03-19, 23:29
Svar #3

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Hej igen. Jag fick i alla fall träna
 Nu har jag försökt med rätt man. Prickar utelämnar det jag inte kan tyda.
Här kommer texten.
Torparen Lars Andersson i Lyngden född i Björka / Kumla 1736 14/7. Fadern Anders Andersson, moder Cajsa Larsdotter. Läste  i bok och förstod något sin kristendom. Kom i tjänst på ...bruket. Han blev gift med sin kvarlämnade hustru Karin Nilsdotter som fött honom 1 son och 6 döttrar av vilka 4 döttrar honom överlever. Antog sedan Gunnarsbruk? i Ämsätter, Svinnevad socken, Käverta och Ullavi ...några år på... och torpet Lyngden. Var en flitig och käck arbetsman, men benägen till dryckenskap varigenom han och förtyckte att han....
Sjuknade av en häftig bröstfeber den 14 febr, Efter ( prästen )... meddelt honom Herrens Heliga Nattvard d. 25 samma månad varuppå han kl 12 om natten avled.  
 
Inte lika spännande gubbe kanske , men....
Hoppas att kanske någon annan kan fylla i luckorna
 
Hälsningar Marianne

2009-03-20, 09:54
Svar #4

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Svavelbruket
Antog sedan hemmansbruk i Ämsätter, Svinnevad Sokn
Käfvesta och Ullavi härstädes några år på hvardera och sidst på Torpet Lyngden.
Var en flitig och käck arbetare, men benägen till dryckenskap; hvarigenom han ock förkylde ett ben, så att det måste avsågas.
Bröstfeber d 24 febr
 
 
Lite spännande är det väl med avsågade ben och så. =)

2009-03-20, 14:32
Svar #5

Ulla Rygin

Hej!
 
Tack både Marianne och Lena. Tänk att få så bra hjälp, även om jag slarvat med mina uppgifter.
Den första gubben var roligare, men den rätta Lars Andersson, var min ff. ff. mf.så därför är han viktigare för mig.  
Såga av benet i slutet av 1700-talet måste kräva mer starka drycker, vad jag tror.
 
Hälsningar
Ulla Rygin

2009-03-21, 17:46
Svar #6

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 14:02
    • Visa profil
Marianne och Ulla,
 
Jag tackar också, för den förste Lars (Werst) är min
mm mf mm ff.
 
mvh/Dan G
 
(Meddelandet ändrat av gund den 21 mars, 2009)

2009-03-22, 12:49
Svar #7

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Bra då gjorde jag 2 flugor på smällen
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna