ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mosjö födda 1730 C:2 bild 16 GID 2393.19.52100  (läst 442 gånger)

2007-02-06, 18:55
läst 442 gånger

Hans Svedberg (Hasses)

Genlines skannade bilduppslag 16 överst på högersidan förefaller vara födelsenotisen för 6/9 1730.
Kan någon hjälpa mig tyda vad som står i notisen? Speciellt förstås första raden med datum, barnets och föräldrarnas namn och gård.
Om någon har motsvarande mikrokort så vore det intressant att i ett sådant här fall få en jämförelse beträffande läsbarheten. (Det är ju inte speciellt givande att beställa hem motsvarande mikrokort om de inte är bättre!)
 
I spänd avvaktan på er hjälp
 
Hasse S

2007-02-07, 04:17
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. Till att börja med kan man läsa och ana sig till följande:
...föddes Lars J(o).. och hustru (K)arin olssdotters barn i dyringtorp och så vidare.
När man sedan tittar under Dyringetorp i husförhörslängden för 1750-1765 och dessutom finner föräldrarnas vigselnotis i Vb Mosjö 1 nov. 1724, klarnar det. Jag tolkar det då så här:
1730 den 6. September föddes Lars Jonssons och hustru Karin olssdotters barn i dyringtorp Ingri och döptes den 9(?) ejusdem Testes Kyrkio(herden) H(err) Eric Roberg, Måns J(ö)nsson i dringtorp drängen Jon må....(sons) hustru Brijta Olssdotter ibidem Swen Larssons hustru Kierstin (Hans)dotter ibidem pigan Marit (Swens)dotter ibidem.
Ovanför Ingrids namn står det lefw.. Om man tittar runt bland födelsenotiserna ser man att det ovanför varje barns namn antingen står lefw. (rimligtvis förkortning för lefwer) eller död, med angivelse av tiden för dödsfallet. Nog stöter man ibland på ett dödsdatum i en födelsenotis, och inte så sällan att barnet var dödfött, men jag har aldrig sett en sådan systematisk påminnelse om att de födda lever (eller levde). Är det möjligen någon som långt senare gjort någon sorts demografisk undersökning?? Kanske någon känner till en enkel förklaring? Hälsn. Peter.

2007-02-07, 11:24
Svar #2

Hans Svedberg (Hasses)

Tack Peter! Jag var inne på rätt linje men din tolkning gjorde det hela fullständigt klart. Du visar också, som taget ur en skolbok i släktforskning, hur man kan få fram innehållet i en i stort sett oläslig text.
 
Jag antar att du utnyttjar de möjligheter som finns i Genline att jobba med bildens inställningar på skärmen. Jag upptäckte vid något tillfälle att en GID-bild som importerats till mitt bildprogram hade stora färgavvikelser i de missfärgade skadade områdena. Genom att i det fallet fånga upp en brunaktig färg och generellt ersätta den med bakgrundsfärgen framstod den svarta texten mycket klarare. Tyvärr är metoden inte användbar när bilden, som den aktuella, har rena exponeringsfel.
 
Tackar, tackar!
Hasse S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna