ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof född i Lerbäck 1783 - C:2, AI:1, AI:2  (läst 729 gånger)

2014-02-20, 18:13
läst 729 gånger

Utloggad Bo Isaksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 20:30
    • Visa profil
Försöker spåra och säkert fastställa en persons identitet. Personen ifråga är Olof Idström född i oktober månad 1783 i Lerbäck.  (Namnet Idström tar denne person vid senare tillfälle)
Denne Olof finner jag i födelseboken (AD Lerbäck C:2(1753-1825)bild 94) och modern är Stina Månsdotter i Estaboda. Vem fadern är undrar jag. Det verkar lite oklart. Är Pehr Pehrsson, vars namn står skrivit i marginalen, fadern?
När jag ser i husförhörslängden (AD Lerbäck AI:1(1777-1791)bild96/sid 181+sid.183) har jag svårt att finna modern Stina Månsdotter där. Däremot finner jag (tror jag) en Olof (sid183). Pehr Pehrsson i Åsbro finner jag på sid 181.  
I nästkommande husförhörslängd (AD Lerbäck AI:2(1791-1795)bild184/sid.358) finner jag Olof och Pehr Pehrsson i Åsbro o. Estaboda. Men här har jag svårt att läsa vad det står före Olofs namn samt att jag inte kan uttyda vad som noteras om denne Olof längst ut i högerkanten och längst ned på sidan(notering kunde vara något i stil med ”går på XXXX”=oläsligt). Inte heller här i denna husförhörslängd kan jag se modern.  
I följande husförhörslängd (AI:3b(1795-1801)sid 62,63) finns inte längre Olof upptagen. Antagligen flyttades väl denne Olof härifrån (det är väl kanske det som noterades (det oläsliga ”går på XXX”) i förgående husförhörslängd.
Den här Olof Idström har jag kunskap om från år 1813, då han dyker upp i Vreta Kloster och sedan fram till hans död 1833.  
Vad jag nu vill få klarhet om är Olofs tid mellan åren 1783 och fram till 1813. Ja hans första tid i Lerbäck samt uppgifter om hans föräldrar.
Kunde någon hjälpa mig med det vore jag mycket tacksam.  
Hälsning Bo Isaksson

2014-02-22, 19:10
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Bo!
 
I C:2 Lerbäck bild 94 AD: 1783-10-11 Olof - Stina Månsdotters oäkta barn i Estabo. I kanten fadern föregafs wara Pehr Pehrsson i Åsbro. Det borde vara den Pehr Pehrsson som är gift med Maria Pehrsdotter i Åsbro AI:1 s 181. Här anges han vara född 1758, men senare 1754 i AI:2 s 358. I Åsbro hos Gustaf Månsson f 1754 så finns ju systersonen Olof f 1783. Troligen har Stina Månsdotter avlidit eller avvikit från Lerbäck? Det kan vi ju inte kontrollera då det inte finns varken dödsböcker eller flyttlängder den aktuella perioden. 1754-02-06 föds Gustaf i Estabo, son till Måns Jönsson (C:2 Lerbäck bild 5). 1753-11-02 Per - son till Per Larsson i Åsbro (C:1 s 135).
 
Den text som står i den högra marginalen angående systersonen Olof f 1783 är går på socknen.
 
1813-06-27 vigs Olof Iström, smed vid Göta Kanal, Bergs Staten och pigan Sophia Gustava Jonsdotter i Sophielund (EI:1 Vreta Kloster s 374). I AI:10 Vreta Kloster, Berg, Kanalen s 52 finns smeden Olof Iström f 1783-10-10 Lerbäck, inflyttad från Klockrike 1812. I inflyttningslängden ser man att han är inflyttad från Klockrike 1812-12-09. Utflyttningslängden för Klockrike slutar dock i november detta år.
 
Jag hittade honom i alla fall i Klockrike, AI:5 Karstorp s 1: dr Olof Iström f 1783 Lerbäck, inflyttad från Risinge 1806. Min tanke är här att för att kunna arbeta som smed måste han ha fått utbildning som detta på något bruk. Det finns inte någon utflyttningslängd för Risinge 1806, men jag letade runt på bruken där och fann honom på Börsjö bruk, AI:5 Risinge s 202 (1801-09) hos smeden Carl Hellström, där han står på två ställen på samma sida. Först som dr O. Iström f -85 och längre ner står det dr Olof Iström f -83, absent 1808. Han finns också på Börsjö bruk s 196 dr Ol. Iström f -85. Han heter alltså Iström redan här, man kan fundera på varifrån han har tagit sitt efternamn, Isåsen, Lerbäck? Jag skulle inte vilja kalla honom för Idström, för genomgående bakåt i tiden står det Iström. Smeden Carl Hellström finns i det föregående husförhöret AI:4 s 214 på Börsjö bruk, men där hittar jag inte Olof Iström (1795-97).
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2014-02-23 11:27)

2014-02-23, 15:22
Svar #2

Utloggad Bo Isaksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 20:30
    • Visa profil
Tack Britt-Marie för det utredande svar du gav mig på frågorna om Olof Iström.  
Jag undrar nu vidare om det går att hitta Olof, se vart denne unge Olof hamnar när han ”går på Socken” i Lerbäck. Se vem som tog hand om honom och följa hans vidare öden i Lerbäck. Måste man då kanske söka igenom hela Lerbäcks socken? (Verkar ”jobbigt”) Eller finns något enklare sätt att finna honom där tro?
När det gäller hans tid i Risinge (Börsjö bruk)så får jag väl försöka leta mig fram till honom där. Spåra honom bakåt i tiden.  
Jag skulle ju bra gärna vilja kunna se hela hans väg från Lerbäck och fram till Risinge.  
Jag undrar över ett ord du skriver, ett ord jag inte förstår och det är ordet absent 1808.
Vad menas med det?
Tack än en gång för svaret. Hälsning Bo Isaksson

2014-02-23, 15:36
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Absent = frånvarande.
 
Tyvärr kan jag inte komma på något annat sätt än att leta igenom hela hfl Lerbäck för att hitta Olof. Troligen kan han ha flyttat runt en del hos olika bönder eftersom han är skriven på socknen. Jag har också tittat efter honom på Skyllbergs bruk och Rönneshyttan i Lerbäck, utan resultat. Lerbäck är en svårforskad socken.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2014-02-23 17:03)

2014-02-27, 21:48
Svar #4

Utloggad Bo Isaksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 20:30
    • Visa profil
Var finner jag Olof mor?
Olof Iström är väl att betrakta så som man sa vid denna tid en oäkta son. Modern Stina var ju inte gift med fadern. Fadern Pehr Pehrsson var ju å andra sidan gift och hade en egen familj. Vad jag förstår så gjorde ju dessa båda människor något brottsligt de bröt mot dåtida lagstiftning. Brottrubriceringen var väl både äktenskapsbrott och hor. Vilka var straffen för dessa brott vid denna tid?
Vilka bestraffningar kunde dessa båda människor ha fått?
Eftersom jag inte kan finna modern i hfl kan hon kanske ha hamnat i fängelse?
Vilket straff kunde man tänka sig att mannen/fadern fick?
Ställdes de båda inför domstol. Om de båda ställdes inför rätta kan jag då ta del av rättegångsprotokoll? Var finner jag i så fall dessa protokoll? Kan detta vara ett sätt att finna Olofs mor?
Bo Isaksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna