ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kräcklinge, C:3  (läst 579 gånger)

2014-11-06, 23:37
läst 579 gånger

Utloggad John Dahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 22:50
    • Visa profil
Hejsan alla!
 
Skulle bli tacksam för lite starthjälp angående en Erik Olof Vilhelm Stockhaus, 24 Sep 1887, Botkyrka, Stockholms Län, Södermanland -12 Jun 1966, Östertälje, Stockholms län.
Jag stöter på honom i och med giftermålet, 18 Mar 1941, med Maria Karolina Dahlin f 2 Nov 1891 - ?. (På min sida)
Finns någon som kan bistå med några generationer bakåt. Det jag har hittat är så svårt att tyda att jag blir osäker. Han själv, och hans far har jag ordning på. Men sedan blir det svårt att lägga till fler.
Här försöker jag tolka hans farföräldrar..eller Erik Johan Stockhaus föräldrar...
Örebro , Kräcklinge, Födda, 1802 - 1857 (C:3) sid 122.
Jon Stockhaus eller något. fru Lisa Larsdotter..tror jag..
 
Tack i förhand, John

2014-11-07, 10:49
Svar #1

Utloggad Anne-Sofie Gordon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 11:18
    • Visa profil
Hej John,
 
Föräldrarna är rättaren Jonas Stockhaus och Stina Lisa Larsdotter, födda i Grythyttan respektive Askersund.
 
1848 flyttar de från Ramundeboda till Luggavi no 2,Östergården i Kräcklinge (Kräcklinge AI:11, s.160)
1856 flyttar de vidare till Gällersta (Kräcklinge AI:13, s.172)
 
Under åren i Kräcklinge föds (och dör) ett antal barn som du ser. Som tur är föddes två av barnen redan i Ramundeboda, så med hjälp av deras födelsedatum bör du kunna hitta familjen där och gå vidare bakåt
 
Säg gärna till igen om du fastnar på något!  
 
Mvh,
Anne-Sofie

2014-11-07, 22:18
Svar #2

Utloggad John Dahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 22:50
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie
 
Tack ers förnämlighet :-) jag skall kolla detta! Jag är ovan vid detta forumet, så jag kommer nog att klanta till det
några gånger vad gäller att posta på rätt ställe :-)
 
jo när jag ändå har dig på tråden då, jag hittade ju en hel massa information i ett äldre inlägg nu också..
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/193150.html?1185046571
 
postat av Ove Renger
 
från 2006. Detta dyker upp i var och varannan rad, (Erik Olof Vilhelm Stockhaus *1887)
min gubbe :-) hur skall jag tolka det i all den informationen. Det samma gäller U:et inom parentes. Vart kan jag vända mig för att få veta då den tråden verkar blockerad..
 
John

2014-11-08, 00:21
Svar #3

Utloggad Anne-Sofie Gordon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 11:18
    • Visa profil
Hej igen,
 
Du får nog helt enkelt lusläsa Stockhaus-tråden och sålla ut det som gäller din ana. Det går bra att posta där fortfarande, men du får göra det på sista sidan under Stockhaus (senaste inläggen där är från oktober i år), så får du säkert hjälp av någon som känner till den släkten.
 
(U) är helt enkelt länsbokstaven för Västmanlands län. Man brukar skriva ut vilket län en ort tillhör eftersom samma ortsnamn kan finnas på flera ställen i landet. T ex Kumla (T), Kumla (E) och Kumla (U).
 
Mvh,
Anne-Sofie

2014-11-08, 00:30
Svar #4

Utloggad John Dahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 22:50
    • Visa profil
hejsan
 
Ok, stort tack ska du ha för din hjälp..!
 
Jag lusläser :-)
 
Mvh
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna