ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Läshjälp Hammar C:2 1750-1819 Födda/Döpte  (läst 732 gånger)

2012-05-29, 22:35
läst 732 gånger

Utloggad svensdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:22
    • Visa profil
Hej!
Under födda Hammar C:2 1750-1819 hittar jag på s. 82, f.10/11 1766, döpt 11/11 Peter Andersson i Sund. Fader Anders Andersson, Moder Maria Larsdotter  
Vittnen: Joel? Olofsson dr. Nils Jönsson, Enkan Brita Jonsdotter, pigan Maria Larsdotter? alla vittnen från Sund/Lund?  Ska det vara Sund eller Lund? Ska det vara Joel Olofsson och pigan Maria Larsdotter?
 
Tacksam för hjälp.
Birgitta

2012-05-30, 06:58
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10320
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 20:51
    • Visa profil
Hej Birgitta.
Det ska vara Lunde.
Joel Olofsson är rätt.
Enkan Brita Jonsdotter och Maria Ersdotter.
 
I mantalslängden kallas byn Lunna.  
Anders Andersson och Joel Olofsson är bönder
på Lunna Storgård.
 
MVH
Eva Dalin

2012-05-30, 21:50
Svar #2

Utloggad svensdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:22
    • Visa profil
Hej Eva!
Hjärtligt tack för din hjälp. Du var snabb också.  Kanske du har en viss lokalkännedom? Är det så prövar jag med att fråga om du förstår varför det i Hammars Hfb (AI:2a 1804-1810 s. 85) står att Peter Andersson som här bor i Storgården Harje/Harge med fru och barn nu anges vara född i Stubbetorp? Står det att frun Lisa var född 1771 22/9?  
 
Familjen flyttar 1811 6/11 till Wena. Jag har inte kunnat hitta dom där men det är kanske en fråga som jag bör ställa under ämnet Hammar?
 
Tacksam för alla tips.
Birgitta

2012-05-31, 21:55
Svar #3

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
1794-12-26 vigs Peter Andersson och Lisa Larsdotter, bägge från Harge vid vigseln (C:2 s 198). I AI:1a Hammar s 78, Harge Storgård finns drängen Peter Andersson f 1766-10-08 Stubbetorp. Han flyttar till Harge Norrgård och återfinns då i AI:1a s 90. Hans födelsedatum har då felaktigt skrivits 1766-12-08 på denna sida. Överst på denna sida finner du Lars Persson f 1734-03-17 Hammar (enl hfl), död 1794. Hans hustru Carin Jonsdotter (inga födelseuppg), d Cajsa, d Maria och d Lisa. Lisa anges finnas längre ner på sidan (infra). Här finns också drängen Peter Andersson f ... Stubbetorp. Längre ner på sidan finns Peter Andersson och hans hustru Lisa Larsdotter. Här finns också svärmodern Carin Jonsdotter och hennes dotter Cajsa Larsdotter f 1760-11-29.
 
Cajsa Larsdotter är född i Harge ovan nämnda datum, dotter till Lars Persson och Carin Jonsdotter. Elisabeth Larsdotter (Lisa) är född 1771-05-02 i Harge (C:2 105). Änkan Carin Jonsdotter avlider 1810 enl hfl AI:2a s 85.
 
Jag kan inte heller hitta familjen vid Vena gruva, kan du berätta var det barn du följer befinner sig vid sin vigsel eller så långt bak i tiden som möjligt?
 
Jag passerade faktiskt Harge tidigare idag på vägen mellan Askersund och Motala...
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2012-05-31 21:56)

2012-05-31, 22:24
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10320
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 20:51
    • Visa profil
Hej Birgitta.
 
Jag känner tyvärr inte alls till Närke.
 
Men jag kollade i Hammar AI:2 sid 85 och konstaterade  
att födelsedatum på denne Peter Andersson inte var detsamma  
som för din Peter. Här rör det sig om ett annat par som  råkar heta  Peter och Lisa.
Din familj finns på Lunna Storgården i Hammar AI:1a, sid 49, och i AI:2a sid 53.
Här finns bra exempel på hur  ett fel kan överföras från en bok till en annan.
Peter har både fått annat  födelseår (1755) och annan födelsemånad i AI:2!  
Årtalet var lite otydligt skrivet i AI:1 och så blev det fel när prästen gjorde upp den nya längden.  
Lisa har också en annan födelsedag.
 
MVH
Eva Dalin

2012-06-01, 13:02
Svar #5

Utloggad svensdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:22
    • Visa profil
Tack Eva Dalin och Britt-Marie Waller!
Ni har båda varit observanta och dragit bra slutsatser. Jag har tydligen blandat ihop två familjer, en i Harge Stor/Norrgård och en i Lunna Storgård. Peter Andersson och Lisa Larsdotter är ju inte ovanliga namn och datum i Hfl är ju inte alltid exakta!
 
Jag bör nog gå tillbaka ett steg för att vara säker på att jag har rätt Peter och Lisa. Jag söker föräldrarna till “Daniel i Harje“
Hammar C:2 s. 269 f. 1811-03-16 Son till Pet. Andersson och Lisa Larsdotter.  
Faddrar: Lars Andersson, h. Anna Jonsdotter, dr. Carl Carlsson, pig. Cath. Carlsdotter. Alla i Harje.
 
Passar denne Daniel in i bilden av familjen på Lunna Storgården Hammar A.Ia s. 49 och A:I 2a s. 53?  Det kanske finns fler “Peter och Lisa” i regionen?
 
Jag vet inget om Daniels syskon etc. men 1835 befinner han sig i Askersunds stad Gården 135. 1836-12-11 gifter han sig med Brita Olofsdotter f. 1814-03-16 Askers. Landsf.  
 
Familjen flyttar runt en hel del. 1853-11-19 förmäler Västra Ny's utflyttningsbok att Daniel Person med fru och 9 barn (7 male och 2 female) flyttar  till Hammar men jag hittade dom inte i Hammars inflyttningsbok.  
 
Jag kan tillägga att Daniels son, Anders Gustaf f .i Hammar 1838-09-13 lämnar Lunna Storgård 1857 10-30 för att återvända till Västra Ny. (Hammar B:2 s. 84)  Nu tänker jag att föräldrarna kanske också befann sig på Lunna Storgård efter 1853. Gissning.  
 
Hjärtligt tack för hjälpen.
Birgitta

2012-06-02, 18:14
Svar #6

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Om man följer Daniel Persson f 1811-03-16 Hammar bakåt i tiden från AI:9 Askersunds stadsfs, gård nr 135, bild 105 AD så ser man att han är inflyttad från ALF = Askersunds landsfs 1835. Han finns i utflyttningsboken för Askersunds lf B:2 s 20, attest nr 3, 1835: dr Daniel Persson från Nynäs till Askersund. I AI:7b Askersunds lf, Nynäs s 230 (1831-35) finns han som inflyttad från Hammar 1833 och även in B:1 Askersunds lf finns han som attest nr 28 1833.
 
Du finner Daniel Persson f 1811 Hammar i AI:6a Hammar, Borgen s 166 där han anges flytta till Askersunds sn 1833-10-20. Inflyttad från Fiskartorp AI:6a s 160 och AI:5a s 142. 1829 är han inflyttad från Gräsfallet, Hammar AI:5b s 138 och där har du också föräldrarna Peter Andersson och Lisa Larsdotter igen. 1826 är de inflyttade från Mårsätter där Peter Andersson står som tegelslagare, AI:3b s 136:

 
Peter Andersson med familj anges här komma från Vena 1813, 1814 s 84 ab = andra boken, vilket blir AI:3a s 84 Harge Storgård där vi hade dem tidigare innan de försvann till Vena... Peter Anderssons födelseår har senare blivit förvanskat till 1776, men det ska ju vara 1766 som är rätt år förstås! Hustrun Lisa Larsdotter har dock äntligen fått sitt riktiga födelsedatum här, 1771-05-02! De finns även i AI:4b Mårsätter s 121 och AI:5b Mårsätter s 136.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-06-02, 19:34
Svar #7

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Den Peter Andersson i Lunna Storgård som finns i AI:1a s 49 och AI:2a 85 har väl inte så mycket med denna diskussion att göra? Hans födelsenotis finns i C:2 Hammar s 25, född 1755-10-08 och son till Anders Andersson och Anna Maria Pettersdotter i Lunna. Hans hustru heter ju inte heller Larsdotter utan Lisa Carlsdotter född 1767...

2012-06-02, 20:09
Svar #8

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Peter Andersson avlider 1845-01-22 av slag (AI:8b Hammar, Dalby s 134, F:2 bild 42). I hfl anges han vara född 1776-03-09! Hammar, vilket jag inte tror är rätt. I så fall skulle han bara varit 18 år när han gifte sig 1794, det verkar inte stämma. Hustrun Lisa Larsdotter flyttar till Fattighuset 1848 och där avlider hon 1849-04-06, ingen dödsorsak angiven (AI:9a s 237, 9 och F:2 bild 46).

2012-06-03, 17:59
Svar #9

Utloggad svensdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:22
    • Visa profil
Tack Britt-Marie!  
Ditt svar hjälper och ger inspiration.  
 
Eva Dalin svarade på min allra första fråga som gällde Hammar C:2 s. 82  Står det Peter Andersson i Sund“ eller Lund“? Eva läste Lunde och placerade pojken Peter i Lunna, delvis p.g.a dopvittnena.
 
När jag nu tittar på kartan (Hitta.se) så ser jag att det finns ett Sand mellan Hargebadsvägen och Hargebaden. Nu undrar jag om det inte helt enkelt står Sand i födelseboken. Alla vittnena skulle vara från « Sand ». Täcker Sand också Harge ?  
 
Det är intressant att se bilden ur kyrkboken. Där finns Daniel med. Som jag förstår illustrerar bilden alltså AI: 3b s 136.  
 
Om jag får gå framåt till 1837 så flyttar Daniel Persson, Brita och son Johan Victor till Hammar.  H. Infl. B:1 Nr. 45 Nov 1837. De flyttar till Koppparwärket.  
 
Ett år senare föds sonen Anders Gustaf 1838-09-13, Hammars födelsebok  (har bild men saknar referenser) De anges då bo i Isåsawärk. Nu ligger ju Isåsen norr om Zinkgruvan och tillhör Lerbäck. Är Isåsawärk i Hammars socken en annat “Wärk” än Isåsen i Lerbäck? Jag har läst någonstans att det fanns gruvverksamhet i Mårsätter regionen och att det fanns arbetarbostäder där. När jag ser att vittnena vid dopet av Anders Gustaf bodde i Gräsfallet och i Qvarntorp är det kanske inte alltför långsökt att tänka sig att Daniel och Brita bodde i närheten och inte på andra sidan Zinkgruvan.  
 
H. AI: 7b s. 162  
Daniel och Brita, Isåsawärk, flyttar till Västra Ny 1839-10-21 Kan man eventuellt lista ut från placeringen av Isåsawärk i boken i vilken trakt Isåsawärk kan ligga?  
 
Trist för Lisa att sluta sitt liv på fattigstugan. De hade ju ett antal barn som kunde ha tagit hand om henne.  
 
Än en gång tack för din hjälp.
Birgitta

2012-06-03, 20:41
Svar #10

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Daniel Persson och hans familj finns i hfl AI:7a Hammar, Isåsa Kopparverk s 251 (163 med hänvisning till s 251). Om du söker på www.eniro.se och skriver in bara Isåsa så hittar du Isåsa silvergruva alldeles nära Zinkgruvan, lite nordöst om denna plats. Därifrån är det inte långt till sockengränsen för Lerbäck och Isåsen, så denna ås sträcker sig nog över sockengränsen in i Hammar misstänker jag. Zinkgruvan ligger även nära gränsen till Godegårds socken. Om du sedan söker dig vidare på Eniros karta åt vänster så hittar du Mårsätter och Gräsfallet utmärkta. Ytterligare västerut på kartan, följ rv 50 mellan Motala och Askersund så hittar du Harge och Lunna som ligger väldigt nära varandra.  
 
Dopvittnet 1838 Lars Persson i Gräsfallet är Daniel Perssons bror Lars Abraham Persson f 1807 och hans hustru heter Greta Lisa Olsdotter. De finns i AI:7a Hammar, Gräsfallet s 157.
 
När det gäller den Peter Andersson som finns i födelseboken 1766-11-10 så är han född i Lunna och inget annat. Här tror jag dock att du har fått tag på fel Peter Andersson...I AI:1a Hammar s 78 Harge Storgård så finns ju drängen Peter Andersson född 1766-10-08 innan han flyttar till Harge Norrgård och gifter sig med Lisa Larsdotter som bor med sina föräldrar där. Här i hfl står det inte Stubbetorp som födelseplats utan Aspa Bruk mycket tydligt! Detta stämmer utmärkt med den Peter som föds just 1766-10-08 på Aspa Bruk, son till bruksskräddaren Anders Olofsson och hans hustru Maja Persdotter (C:2 Hammar s 82, födelsenotis nr 46).
 
När Peter Andersson står som dräng i Harge Norrgård finns inget födelsedatum alls, bara Stubbetorp angivet. Det står också infra, vilket betyder längre ner på sidan och där har Peter Andersson gift sig med Lisa Larsdotter och hans födelsedatum är 1766-12?-08. 12:an är mer som en krumelur...
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2012-06-04 16:59)

2012-06-03, 22:35
Svar #11

Utloggad svensdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:22
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
Den riktige Peter Anderson kommer alltså från Aspa bruk och är född 1766-10-08. Han flyttar från Harge Storgård till Harge Norrgård, där han gifter sig med Lisa Larsdotter och bildar familj. Till slut har jag förstått det.
 
Nu vet jag mer om sonen Daniel och hans liv innan han kommer till Askersund Med fru Brita och två söner tar han sig sedan via Hammar till Västra Ny 1839. I Västra Ny uttökas familjen med 7 barn. Enligt Västra Ny's utflyttningsbok flyttar Daniel Person med fru och 9 barn tillbaka till Hammar 1853-11-19 men jag hittade dom inte i Hammars inflyttningsbok. Jag ska försöka senare.  
 
Sonen Anders Gustaf f. 1838  återvände till Västra Ny. Denne Anders G. Danielsson och brodern Per Ulrik emigrerade till Amerika 1880. En son kom tillbaka på besök i mitten av 30-talet. I sommar kommer dennes barnbarnsbarn för att söka efter sina rötter.  
 
Hjärtligt tack för all hjälp!
Birgitta

2012-06-04, 16:43
Svar #12

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Daniel Persson med familj finns i inflyttningsboken B:1 Hammar bild 50 (AD) 1854-11-01, flyttar från V Ny till Danielsberg i Hammar. Du finner dem i AI:10b Hammar, Danielsberg s 290, Kvarngårdens ägor.
 
Bruksskräddaren Anders Olofsson gifter sig med pigan Maria Persdotter i Berga 1766-05-25 (C:2 Hammar s 79.  
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2012-06-04 17:38)

2012-06-04, 21:21
Svar #13

Utloggad svensdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:22
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
Är det prästen eller jag som fått fel årtal på familjen Daniel Perssons flytt till Hammar? Tack vare din hjälp har jag nu i alla fall hittat dom.  
 
Dessutom la du till information om Anders skräddaren. Tack för det! Bilden av familjen har blivit mycket tydligare.
 
Jag tackar och hälsar,
Birgitta

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna