ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekeby AI:3 hfl 1772-1785 Gid 997.43.55000  (läst 647 gånger)

2009-10-04, 21:10
läst 647 gånger

Utloggad Karl-Arne Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 12:15
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter Olof Wink f 1768 i Hallsberg och funnit en Olof bosatt på Björka ägor Ekeby socken mellan åren 1772 till 1785 (gid 997.43.55000 och 997.43.69300). Från 1786 till han 1791 återfinns i Sköldinge socken är han försvunnen för mig.
Nu undrar jag om någon kan tyda vad som står om honom på blad 55000.
Sonen Olof ?? Hallsberg 768 läser???  
På samma sida vad är titeln på fadern Olof Elofsson  
På sidan 69300 undrar jag vad står om Olof i kolumn 8.
 
Karl-Arne Johansson

2009-10-05, 17:47
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Karl-Arne, Hej!
 
Har försökt översätta Dina sidor till Arkiv Digital, som är lättast att läsa i.
 
Det står om Din Olof - löper bort, Troligen är det därför det inte står något i kolumnerna före.
På nästa sida Du anger står att han är en rymmare. Inte konstigt att Du tappar honom. Han verkar alltså vara på luffen mellan varven.
Fadern står först som torpare och senare som gift man.
 
I hfl längst bak brukar det finnas någon sida med folk som prästen inte hittar eller som stryker omkring utan fast adress i socknen. Det kanske inte gäller Din Olof så länge han har tillhörighet till sin familj. Men när han blir myndig kan man kanske leta där i någon av socknarna.
 
Är det Din ana det där? I så fall borde han väl ha stadgat sig vad det lider för att föra släktet vidare.
 
Hälsn Monika W

2009-10-05, 19:38
Svar #2

Utloggad Karl-Arne Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 12:15
    • Visa profil
Ja det kan vara min ana.  
Jag har en ana som 1791 dyker upp i Sköldinge som Olof Wink f 1768 i Hallsberg.  
Det som du funnit kanske förklarar varför han är svår att följa. Det gäller för övrigt hela hans familj se även min fråga Hallsberg AI:4 gid 395.19.80500.
 
Karl-Arne

2009-10-05, 21:51
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej igen Karl-Arne!
Ja det var tragiskt. Mamman dog när Din Olof var 5 år. Pappan gifte om sig vad jag kan se och fick en knippe nya barn. Det kanske inte var så lätt att trivas i den nya familjen, vad vet jag? Två av de nya barnen dog små ser jag. Det KAN betyda att förhållande var svåra i familjen, men inte säkert. Det var också många barn som dog i infektionssjukdomar.
Att Olof sedan tog ett annat efternamn kan man spekulera i - 1) Man kunde kalla sig vad som helst på den tiden; bara anmäla till prästen vad man ville heta 2) Han blev soldat - de hade alltid andra namn 3) Han blev fosterbarn i någon familj och tog deras namn.
Slut på spekulationerna, men det är rörande att tänka hur det kunnat bara.
 
Hälsn Monika W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna