ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Askersund AI:2 bild 83 sid 61  (läst 659 gånger)

2016-02-22, 12:34
läst 659 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2022-11-09, 09:28
    • Visa profil
Hej!
Anders Andersson f 1763-09-25 flyttar till Stockholm 1790. Tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda texten till höger. Kanske framgår att Anders flyttar till Maria Nilsdotter f 1761(-11-16)Bodarne som flyttat till Stockholm 1786 enligt samma sida högre upp?
 
 
 
Vh/Göran

2016-02-22, 15:47
Svar #1

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej! Är inte helt 100 på vad som står, bildkvalitén är ju inte den bästa på AD heller, men jag kan fylla i det jag ser:
..rlof..?...d
med piga Maria
Nilsdr i ?
????
Tror inte det står förlofvad.. kan kanske stå lef.. nånting också. Kanske Blefwandes..?
 
Det står ju också till vänster på samma rad:
Anklagad för stöld d. 31 Aug 1790, derföre död(?!).. d(?) afstraffad. Kanske har det något med det hela o göra?
 
Mvh Jonatan

2016-02-22, 16:18
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2022-11-09, 09:28
    • Visa profil
Tack Jonatan, ja nog så knepigt att tyda. Noterade också att Anders var anklagad för stöld så det kan ju vara orsaken till flytten. Pigan Maria (som är syster till en av mina anfäder) flyttade till okänd församling i Stockholm fyra år före Anders, men de kanske hade kontakt. Finner ingen bouppteckning för Marias föräldrar så det blir en utmaning att finna hennes vidare öden. Tänkte göra ett försök med okänd församling i Anbytarforum.  
Vh/Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna