ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18  (läst 3950 gånger)

2001-06-09, 15:11
läst 3950 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Förlåt mitt korta svar innan. Men det är min farfars bror som dragit fram den bit jag känner till. Jag har dessvärre ännu inte läst mer än ett brev som jag fick i 10-12 årsåldern, och släktträdet jag fick när jag föddes. Jag håller mest på med skånska anorna jag har just nu. Men det jag hade innan jag läste Onsala-boken och svaren jag fick av dig var detta.Isak Svensson-Göthe
 
 
 
Isak Svensson-Göthe. Se 1.
 
 
Generation I
 
I:1 f
Isak Svensson-Göthe. Styrman. Född 1775-11-26 Onsala 1). Död 1826-11-27 Onsala 1). Far: II:1 Sven Christiansson-Stenberg. Mor: II:2 Chierstin Persdotter.
 
 Barn med Petronella Mårtensdotter-Lund:
 1 Isak Svensson-Göthe. Född 1821-01-30 Onsala. Död 1893-02-23 Stockholm.
 
I:2 m
Petronella Mårtensdotter-Lund. Född 1771-02-22 Onsala 1). Död Halmstad 1). Far: II:3 Mårten Petersson-Lund. Mor: II:4 Christina Boustedt.
 
 Barn med Isak Svensson-Göthe:
 1 Isak Svensson-Göthe. Född 1821-01-30 Onsala. Död 1893-02-23 Stockholm.
 
 
Generation II
 
II:1 ff
Sven Christiansson-Stenberg. Sjöman. Född 1728-10-13 Slöinge 1). Död 1809-03-23 Onsala 1). Far: III:1 Christian Andersson. Mor: III:2 Börta Andersdotter.
 
 Barn med Chierstin Persdotter:
 I:1 Isak Svensson-Göthe. Född 1775-11-26 Onsala. Död 1826-11-27 Onsala.
 
II:2 fm
Chierstin Persdotter. Född 1734 1). Död 1798-12-30 Onsala 1). Far: III:3 Per Svensson. Mor: III:4 Kierstin Arfvidsdotter.
 
 Barn med Sven Christiansson-Stenberg:
 I:1 Isak Svensson-Göthe. Född 1775-11-26 Onsala. Död 1826-11-27 Onsala.
 
II:3 mf
Mårten Petersson-Lund. Styrman. Född 1760-06-26 Onsala 1). Vigd med II:4 Christina Boustedt 1780-04-09 Onsala. Far: III:5 Pehr Mårtensson. Mor: III:6 Kierstin Andersdotter.
 
 Barn med Christina Boustedt:
 I:2 Petronella Mårtensdotter-Lund. Född 1771-02-22 Onsala. Död Halmstad.
 
II:4 mm
Christina Boustedt. Född 1751-10-12 Onsala. Vigd med II:3 Mårten Petersson-Lund 1780-04-09 Onsala. Far: III:7 Jacob Boustedt. Mor: III:8 Kristina Larsdotter-Juthe.
 
 Barn med Mårten Petersson-Lund:
 I:2 Petronella Mårtensdotter-Lund. Född 1771-02-22 Onsala. Död Halmstad.
 
 
Generation III
 
III:1 fff
Christian Andersson.
 
 Barn med Börta Andersdotter:
 II:1 Sven Christiansson-Stenberg. Född 1728-10-13 Slöinge. Död 1809-03-23 Onsala.
 
III:2 ffm
Börta Andersdotter.
 
 Barn med Christian Andersson:
 II:1 Sven Christiansson-Stenberg. Född 1728-10-13 Slöinge. Död 1809-03-23 Onsala.
 
III:3 fmf
Per Svensson.
 
 Barn med Kierstin Arfvidsdotter:
 II:2 Chierstin Persdotter. Född 1734. Död 1798-12-30 Onsala.
 
III:4 fmm
Kierstin Arfvidsdotter. Född Onsala 1). Död 1742-11-27 Onsala 1).
 
 Barn med Per Svensson:
 II:2 Chierstin Persdotter. Född 1734. Död 1798-12-30 Onsala.
 
III:5 mff
Pehr Mårtensson. Död Onsala 1).
 
 Barn med Kierstin Andersdotter:
 II:3 Mårten Petersson-Lund. Född 1760-06-26 Onsala.
 
III:6 mfm
Kierstin Andersdotter.
 
 Barn med Pehr Mårtensson:
 II:3 Mårten Petersson-Lund. Född 1760-06-26 Onsala.
 
III:7 mmf
Jacob Boustedt. Organist. Född 1720-07-26 Partille. Döpt. Död 1779-03-08 Onsala.
 
 Barn med Kristina Larsdotter-Juthe:
 II:4 Christina Boustedt. Född 1751-10-12 Onsala.
 
III:8 mmm
Kristina Larsdotter-Juthe. Född 1713 Onsala. Död 1776-06-05 Onsala.
 
 Barn med Jacob Boustedt:
 II:4 Christina Boustedt. Född 1751-10-12 Onsala.
I brevet stod dock en intressant del. Det gälde
Isak Svensson Göthe.
Där stod att han tog sig efternamnet Göthe sedan han köpt eller fått i arv Jutaregården (1807-1809)
Jag har inte tillgång till brevet just nu. Men han skrev att vissa på gården tog namnet Juthe andra Göthe. Men jag misstänker att dem som tog sig namnet Göthe lät sig inspireras av släkten Gathe. Med tanke på att släkterna Gathe och släkterna Lund hade mycket gemensamt några generationer bakåt i tiden.Det framgick när jag läste boken. Då gick det nämligen upp ett ljus för mig att det kunde förhålla sig på det viset.
Därav ökade intresset ytterligare, vad det fanns längre bak i tiden.
Hans son blev Sjökapten trol. i Stockholm.
MVH Per Göthe

2001-06-10, 15:04
Svar #1

Eva Ström

Hej Per!
Tack för att du la ut dina anor. Jag har bara ögnat igenom det nu, men jag märkte att du har en annan Kristina Larsdotter Juthe bland dina anor, än den jag nämnde i inlägget ovan. Den jag nämnde var ju född 1754 medan din var född 1713, så mina uppgifter kan du ju bortse från. Det fanns tydligen flera kvinnor med samma namn. Kristina f. 1713 var ju mycket riktigt gift med organisten Jacob Boustedt. Mer om dem kan du hitta i Boustedtsdiskussionen här i Anbytarforum.
 
Jag återkommer om jag hittar något mer!
/Eva

2001-06-10, 17:35
Svar #2

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag såg att åren inte stämde riktigt. Men det jag har om boustedt är det som jag fått genom diskutionen längre upp. Det var så jag fick reda på Christina Boustedts anor dessutom.
Men jag såg i Onsala-boken en möjlig ana till min Kristina Larsdotter Juthe. Men det vill jag ha osagt.  
MVH Per

2001-08-04, 17:50
Svar #3

AstridHoffblad

Hej Eva Ström!
 
Jag förstår att du har stor kännedom om Onsalaborna, därför undrar jag om du (eller någon annan) kan hjälpa mig med släkten Schalin.
 
Det gäller Niels Björnsson och Ingeborg Mårtensdotters barn. Jag har hittat Per Schale, Anna Nilsdotter, Anders Nilsson-Schalin samt Carl Schalin. De bodde på Schalegården i mitten på 1600-talet och blev skeppare och redare.
 
Anders föddes 1678-01-11 och dog 1762-11-03. Anna dog 1750 och Carl dog 1792-02-11. Jag behöver främst hjälp med födelsedata.  
 
Mvh Astrid

2001-08-31, 20:24
Svar #4

Eva Ström

Hej Astrid!
 
Jag har varit bortrest i flera veckor, därav dröjsmålet.
 
Tyvärr har jag inte mer uppgifter om familjen än du själv, vad gäller födelsedatum etc. Jag har inte så mycket när det gäller 1600-tal och tidigare. Sonen Carl hade jag inte heller antecknat något om. Det skulle inte kunna vara så att det rör sig om den Carl Schale, som nämns i mitt citat nedan? De var ju lite snurriga, eller i alla fall ovanliga, i Onsala i och med att alla möjliga personer som inte alls var släkt men ändock knutna till samma gård, trots det tog sig samma efternamn.
 
Jag har emellertid antydan till uppgifter om att det kanske fanns två döttrar: en som var gift med Sven Svensson Schale (tog sig antagligen namnet efter svärföräldrarna och gården, dit han flyttade), och en andra dotter gift med Mattias Lamberg. Jag har denna uppgift om den senare: Mågen Mattias Lamberg tog över Skalegården. [Han] Dog barnlös (trots två äktenskap). Testamenterade Skalegården till sin andra hustrus broder, skepparen Carl Andersson, som därefter också kallade sig Schale. Tyvärr har jag glömt att anteckna källan här! Någon annan som vet var det kommer ifrån?
 
Jag har också en uppgift en om Nils Björnsson, som jag förmodar handlar om högst densamme man: Skeppare Nils Biörnson Knape, Skalegården, Onsala, för Skutan Justitia 20 läster, 1695 (källa: Albert Sandklef: Västkustens allmogesjöfart)
 
Hoppas att detta lilla kunde vara till någon hjälp. Hör gärna av dig igen, om du får veta mer, eller har fler frågor! Alltid kul om mitt samlande av personer kan komma till någon glädje.
 
Hälsningar Eva

2001-08-31, 22:35
Svar #5

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Carl Gustaf Schalin, någon som har stött på honom? Han var troligen född, på okänd ort, ca 1721 och dog i Varberg 1776. Tycks dyka upp i Varberg första gången ca 1745, benämns ostindiefarare, handlande i staden, supercargeur och assistent vid Ostindiska kompaniet. Gift 1) Grahl och 2) Alsing. Jag har inte lyckats hitta hans släkt bakåt i tiden.
Mvh! Håkan

2001-09-01, 15:04
Svar #6

Astrid Hoffblad

Hej igen Eva och tack för ditt svar!
Det är nog väldigt svårt att få fram fler uppgifter. Sven Svensson Schale har jag inte med. Honom får jag kolla upp om det är möjligt.
 
Källorna som jag har använt mig av för att försöka få ordning på släkten Schalin är husförhörslängderna över Onsala samt Onsalaboken.
 
Följande uppgifter kanske kompletterar, bekräftar eller förvirrar din sammanställning.
 
Carl Nilsson-Schalin gifte sig med Marianna Christensdotter från Finnagården 1767-12-28. De fick en dotter Anna-Lena Carlstedt-Schale, född 1782-07-13 på Schalegården. Detta är min ff fm mm. Anna-Lena dog 1848-10-22 på Ledet.
 
Anna Nilsdotter var Mattias Lambergs andra hustru. Hans första hustru hette Anna Andersdotter som han gifte sig med 1750-12-02 i Onsala.
 
Per Schale har jag bara uppgiften att han tog sig namnet Schale i början på 1700-talet.
 
Anders Nilsson-Schalin gifte sig med Ingela Mikaelsdotter-Lund (vet ej när). De var bosatta på Lyngås gård och fick barnen:
Sven Schalin (entreprenör för Nidingens fyrar),
Nils Anders Schalin,
Mårten Schalin f.1708, d.1770.
Mikael Schalin-Andersson f.1709-05-10, d. 1775-02-10 (ansvarade för uppsättandet av Nidingens mistelklocka 1766),
Ingeborg Schale f. 1716, d. 1762.
Zackarias Nilsson-Schale f. omkr.1721, d.1799-09-06.
 
Jag har också uppgifter om de tre sistnämnda barnens (Mikael, Ingeborg och Zackarias) familjer om det intresserar dig.
 
Mvh Astrid

2001-12-05, 14:05
Svar #7

Cissi Nyblom

Hej Thekla och ni andra!
Jag blev så nyfiken när jag såg Theklas inlägg om Lars Gathenhielms syster - själv hästammar jag från en Anna Gathenhielm (det står så i mina papper - är efternamnet fel?) född 1694 död 1777. Hon var gift med Johan Hansson Busck, deras dotter Beata Busck är min FM MM FF M.
Kul också att se dina inlägg, Per Göthe! Att vi är avlägset släkt på min farfars sida vet jag ju - kanske är vi det på farmors också?
Hursomhelst. Jag har två generationer på Beata Busck, sedan är det tvärstopp. Är det någon som vet?
Detta har jag:
 
Beata Busck, f1723 d1793 (var?)
g Alexander Williamson 1746.
 
generation I:
far Johan Hansson Busck, f1690 d1756, handelsman
gift 1713 med
mor Anna Gathenhielm, f1694 (Onsala?) d1777
(hette hon Anna Thalena? Thalena är ett vanligt namn i släkten - så även Tullia/Thullia/Thulia, kan det vara variationer av samma namn?)
 
generation II:
farfar Hans Busck, f? Kungälv d1720, handelsman och rådman
gift(?) med
farmor Barbro Holst
 
morfar Anders Börjesson, d1710, skeppare
gift(?) med
mormor Kristina Larsdotter Hjelm
 
Mycket tacksam för mera info!
 
Mvh
 
Cissi

2001-12-05, 17:49
Svar #8

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Astrid. Jag läste ditt inlägg, och nu undrar jag följande.
Är Ingela Mikaelsdotter Lund släkt med min ana Mårten Petersson Lund på något avlägset sätt? Eller är det en ren tillfällighet att dem har samma släktnamn?
MVH Per Göthe

2001-12-08, 01:11
Svar #9

Astrid Hoffblad

Hej Cissi. Jag har endast uppgifter om Beata Buscks mor, Anna Thalena Gathe. Anna hade åtta syskon, Zackarias, Thala, Sven, Kristina, Christian,Kirstin, Lars och Erik. Alla hette Gathe. Jag har läst någonstans att det bara var Cristian och Lars som adlades och fick namnet Gathenhielm. Men jag kanske har fel. Deras föräldrar var skeppare Anders Gathe Börjesson f.1647, d. 1710-03-22 på Gatan i Onsala och Christina (Kerstin) Larsdotter-Hjelm.
 
Hej Per. Jag vet inte om Ingela och Mårten är släkt men jag har ytterligare en person i släktregistret som hette Mårtensson Lund så nu är det ännu rörigare.
 
Mvh Astrid

2001-12-08, 12:36
Svar #10

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för svaret Astrid. Det var bara en tanke som slog mig, att dem kanske eller troligt var släkt.
Det skulle i så fall vara roligt att veta hur.
MVH Per G

2001-12-11, 09:06
Svar #11

Utloggad Tekla Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Cissi och Astrid!
Tack för Era intressanta inlägg. Beata Buscks syster Barbara är min FMFM MFM och i uppgifter jag fått av en släkting så var de 9 syskon, så det borde kunna komma fler intressanta inlägg från ättlingar till Gathe- och Buscksläkterna.
Mvh Tekla

2002-09-02, 18:54
Svar #12

Astrid Hoffblad

Hej!
Kan någon hjälpa mig? Jag har länge sökt efter  föräldrarna till min ff mm m Anna Nora Stare, född 1794-03-18 i Onsala. Anna- Nora gifte sig 1813-10-15 med Anders Börjesson.  
Mvh Astrid

2002-09-02, 20:56
Svar #13

Eivor Canova (Pilady)

Hej Astrid.
Detta är väl inte mycket att komma med, men jag har mant.-l hemma för Hallands län, året är 1758 och då finns i Onsala en Sockenskräddare Stare med inget förnamn och står som ogift.
Kontrollerade även Svensk Lokalhistorisk Databas (har haft stor nytta av deras sidor) och år 1798-12-02 under Onsala finns en Per Stare, Gottskär med. Ett sockenstämmeprotokoll.
Mvh
Eivor

2002-09-05, 18:12
Svar #14

Astrid Hoffblad

Hej Eivor!
Tack vare dig tror jag att jag har hittat Anna Noras föräldrar. Jag kompletterade ditt tips på Per Stare, Gottskär med att söka på microkort och Familysearch. Per var troligen bror till Anna Noras far Anders Persson Stare från Lilla Staragården i Gottskär. Anders Persson var gift med Anna Greta Persdotter från Högen, Ledet. Om allt detta stämmer, då har jag också hittat Anders Perssons föräldrar och Anna Nora har också fått en farfar och farmor. Så än en gång tack för hjälpen!
Hälsningar Astrid

2002-09-05, 21:00
Svar #15

Eivor Canova (Pilady)

Hej Astrid!
Oj vad det rös i mig när jag läste att du fick nytta av det lilla. Hel kul!!!
Men nu skall du få mer att bita i;
Staragården, pling plong i mitt huvud, var är det nu jag sett detta namnet. Ringde min f.d svärfar, han bor på andra sidan Onsalafjorden, men näää.
Sagt och gjort. Sökte på Google; Staragården. Träff. Halmstads gen.-f- har gjort en lista på gårdar i Onsala. Gå in och kolla den Astrid. Två träffar. Den andra är forskare, men den läste jag inte färdigt, men någonstans skall det finnas någon eller något.
Sen! har du kollat DIS? Stare Mikael, f 16.. . Naturligtvis så skrev jag inte upp årtalet, slarvigt.
Hoppas att detta kan bli mer att nysta i.
Kul att kunna hjälpa till
Bras varma hälsningar
Eivor

2002-09-06, 10:49
Svar #16

Astrid Hoffblad

Hej igen Eivor!
Mig veterligt fanns det tre Staregårdar i Onsala: Lilla och Stora Staregården i Gottskär och Norra Staragården närmare kyrkan.
Jag har koll på ganska många med namnet Stare men problemet som i Anna Noras fall är att hon dessutom hette Andersdotter, vilket jag inte kunde gissa, men det löste ju sig med din hjälp.
Har du själv släkt i Onsala?
Hälsningar Astrid

2002-09-06, 11:47
Svar #17

Eivor Canova (Pilady)

Hej Astrid!
Nej någon släkt längre tillbaka i tiden det har jag inte. Bara en kusin och faster borta i Vallda.
Att jag sen håller kollen på Halland beror på den släkt jag är mest intresserd av, Schough - Abelin och det kommer sig av att min f.d svärmor, som tyvärr gick bort två veckor innan sin 80 år?s dag nu i sommar, bodde i Hanhals. Så Onsala och Gottskär åkte min f.d gubbe och jag mycket över till, antingen med båten eller bil.
Får väl erkänna att jag tappat lusten på dessa grenar. Kommer ingen vart helt enkelt.
Men som sagt, kul att jag kunde hjälpa dig med något.
Ha det gott
Eivor

2002-09-18, 17:59
Svar #18

Eva Ström

Hej Astrid!
 
Jag har inget konkret svar att komma med, bara några tips om var (och hur) du kan leta. Jag håller inte riktigt med dig om att det är så enkelt som att det är Anders Persson Stare och Anna Greta Persdotter som är föräldrarna. Här följer en liten utredning som jag började fila på för en dryg vecka sen, men inte hann lägga ut på Anbytarforum just vid det tillfället. Kanske är en del av detta redan inaktuellt?
 
I vigselnotisen från 1813 står det att jungfru Anna Nora Stare hör hemma på Högen vid Ledet (Det visar sig längre ner att det är Högen nr 3 vid Ledet som det gäller). Eftersom hon står som jungfru är hon nog av lite finare familj, och bodde och arbetade alltså inte på någon annan gård (som piga), utan var hemmadotter. Föräldrarna bodde alltså på Högen vid Ledet, och det är där du bör leta. Kolla t.ex. mantalslängderna för födelseåret på denna gård. Lusläs födelseboken - det kan ju tänkas att hon står under ett något annorlunda namn, sånt händer! Kolla även födelseboken för åren närmast före och efter hennes födelseår för att hitta ev. syskon på Högen (ev. med namnet Stare). Leta i vigsellängden åren innan för att hitta ev. kontrahenter som kommer från Högen vid Ledet (förmodligen hustrun, traditionen i Onsala var ju att makarna bosatte sig på kvinnans barndomsgård).
 
1784 bor t.ex. en Anders Arvidsson på Högen. (källa: fadderskap 1784-10-06)
1791 bor en pigofadder (ogift kvinna) vid namn Britta Andersdotter på Högen vid Ledet (källa: fadderskap 1791-03-02)
 
1828-12-28 gifter sig Anna Nora Stares syster Anna Gustava Stare (från Högen) med sjömannen Alexander Rane från Håltet. Lysningen lemnades d 3 Oct då fästeguinnans svåger och Giftoman Anders Börjesson på Högen var närvarande står det i vigselnotisen. (det innebär säkerligen att systrarna Stares far var död före 1828)
 
1831-09-16 gifter sig 33-årige styrmannen Lars Magnus Stare (han borde alltså vara född omkring 1798) från Högen med 33-åriga hemmadottern Olena Beata Stare från Lilla Staragården.  
 
1833-01-06 gifter 61-årige änkligen och åbon Anders Börjesson på Högen nr 3, Ledet, om sig med 37-åriga hemmadottern Ingeborg Stare från Lilla Staragården. Det måste ju innebära att Anna Nora Stare har dött 1832 eller tidigare.
 
Tänkbara föräldrar kan alltså vara:
vigsel 1779-01-10 i Onsala
Sjömannen Anders Persson Stare, Lilla Staragården
Pigan Anna Greta Persdotter Högen vid Ledet
(fast föräldranas titlar förklarar knappast hur det kommer sig att Anna Nora står som jungfru vid sin egen vigsel 1813!)
 
Något sannolikare som föräldrar verkar dessa vara (mer rätt decennium och så, med tanke på syskonens födelseår!):
 vigsel 1793-04-01 i Onsala
Sjömannen Carl Stare, Lilla Staragården
Pigan Anna Andersdotter, Högen Ledet
(problemet med statusen/samhällsklassen från vigselnotisen ovan kvarstår)
 
Som du märker verkar det som om det är frågan om en eller flera släkter (eller gårdar) som har för vana att gifta sig inbördes. Inte heller helt ovanligt i Onsala...
 
Jag är ledsen om jag ställde till det för dig nu... :-(
/Eva

2002-09-21, 10:55
Svar #19

Astrid Hoffblad

Hej Eva!
Du har inte alls ställt till det för mig. Tvärtom, jag blir jättetacksam när någon engagerar sig och lägger ner tid på att hjälpa till att lösa släktförhållandeproblem.
 
Jag har nystat vidare utifrån tipset från Eivor och studerat microkort över födda, vigslar och husförhörslängder och kommit fram till följande:
Anna Nora Stare (Andersdotter, Börjessons) föräldrar är faktiskt Anders (Andreas) Persson Stare och Anna Greta Persdotter.
 
Anna Nora gifte sig 1813-10-15 med Anders Börjesson från Sefvekulla och fick med honom ju barn födda mellan 1813-1828. Anna Nora dog 1830-12-03. Hon blev bara 39 år.
Anders Börjesson gifte om sig med Ingeborg Carlsdotter Stare från lilla Staregården 1833 och får två barn till.
 
Ingeborg är dotter till Carl Larsson Stare f. 1765-05-12 från lilla Staragården och Anna Andersdotter f. 1769-03-07 från Högen. Carl och Anna vigs 1793-04-01 och de får nio barn mellan 1794-1814. Däribland Olena Beata (Lona) Carlsdotter Stare som vigs med Lars Magnus Stare.
 
Jag har funnit ännu mer om du eller någon annan är intresserad av släkterna. Familjerna på Högen och Staragårdarna fick ihop det på flera sätt och många Anna blev det med tiden. Det är mycket kvar att forska i så hösten är räddad för min del.
 
Mvh Astrid

2002-11-25, 21:29
Svar #20

Maria Söderberg

Hej! Söker lite mer info om min farfars mor Tekla Lundgren f.28/9-1873 i Onsala, mer än så vet jag ej. Flyttade till Uvered (Skaraborgslän) innan år 1895.
 
                  Mvh Maria.

2002-11-30, 16:44
Svar #21

Folke Danbratt

Med en hälsning och ett tack till damerna som ventilerat släkt kring namnet Stare i Onsala vill jag gärna blanda mig något i leken. Det är ju främst i de sydliga, mera burgna staregårdarna, som samtalen kretsat kring och då med utgångspunkt från Anna Nora Andersdotter Stare (vilken vacker namnkombination föresten: Anna Nora! Namnet ger nästan en lagerlöfsk vision av slädfärder med bloss och bjällerklang!)
 
Före egen del vill jag vända blickarna mot norr, Och den, som jag tror, av många uppfattade som mer påvra Norre Staregården. Därifrån flyttade 1762 den 30-årige sjömannen Nils Svensson Stare till Styrsö, där han den 4 juli vigdes med pigan på Styrsö Britta Nilsdotter.
 
Och där blev Nils Stare stamfader för en stor efterföljande släkt, av vilka många än i våra dagar bär namnet Stare. Kanske har utbredningen märkts främst i styrsöskärgården.
 
Nils Svensson Stare anges i inflyttningsattesten från kyrkoherede Lars Bruhn i Onsala vara 30 år gammal och välbefaren sjöman. Han bör alltså ha varit född 1732. Men den äldsta kyrkboken börjar ju först 1737, så några övriga data skulle alltså vara förborgade för oss. Om det inte vore för det att vi har tur. Nils har nämligen en yngre syster, Christina, som kort efter Nils flyttar till Brännö och där gifter sig med en lots.
 
Och Christina Svensdotter sägs vara född 20/10 1737 i Norre Staregården samt dotter till Sven Nilsson och Karin Kettilsdotter. Något mer är inte känt bakåt i tiden.
 
Det jag funderar på är följande: kan det tänkas att några av de tidigafe anorna på onsalahalvön deltagit i den omfattande kaperiverksamheten som förekommit och som bör ha haft en god rekryteringsgrund bland det myckna sjöfolket i trakterna. Nils Svensson Stare föddes ju bara lite mer än ett decennium efter det att det Stora Nordiska kriget slutade. Och vad Onsala beträffar är det ju lätt att bara nämna bygdens store son LG för att motivera undran.
 
Finns det någon som har forskat i hithörande ting eller kan säga något om anorna som levde före Sven Nilsson i Norre Staregård? Jag är mycket tacksam för allt som kan tänkas komma fram.Som en liten förklaring till mitt intresse, kan jag nämna att jag har åtskilliga anor i släkten på flera av öarna i styrsöskärgården som deltagit i kaperiverksamheten under åren 1709 - 1720.
 
Mvh  Folke

2002-12-31, 15:45
Svar #22

Ingela Stahre

Hej Folke!
Ett stort tack för ditt inlägg om stamfadern Nils Swensson-Stare på Styrsö. Nils syster och föräldrars namn visste jag inget om tidigare. Jag blev fundersam på Nils S. födelsedata. Enligt Valter Johanssons släktforskning är Nils Swensson-Stare född 22/11 1723 i Onsala. Nils är min fars ff.f.ff.
 
 
Mvh Ingela

2003-01-02, 19:37
Svar #23

Ingela Stahre

Hej Folke!
 
Rättelse till släktforskarens efternamn som blev fel, det skall vara Johnsson.
Jag ber om ursäkt.
 
 
Mvh
Ingela

2003-01-22, 21:03
Svar #24

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej!
Söker efter en Clara Andersson, född 29/5 1875 och som ska ha emigrerat från Göteborg till New York. Hon gifte sig sedemera 1896 i New York. På emigrant CDn finns en Clara Andersson som var 15 år och emigrerade 30/9 1890 till New York. Denna Clara kom från Onsala och är den enda person som stämmer in på den Clara jag söker. Är det någon som har sett henne i Onsala kyrkböcker?
Rolf Ström

2003-01-22, 22:28
Svar #25

Folke Danbratt

Hej Ingela
 
Tyvärr har jag inte varit inne på besök på ett bra tag nu. Tack för ditt inlägg. Jag tror nog att vi får ta för givet att kyrkoherde Bruhn i Onsala visste vad han gjorde när han sade att Nils var 30 år gammal, när han flyttade till Styrsö 1762. Jag tror för min del att Johnsson har råkat skriva fel. Och alltså antecknat 23 i ställlet för 32. Vi är många som härstammar från den gode Nils. Han var min mm ff f.
 
Mvh
Folke

2003-02-12, 23:25
Svar #26

Astrid Hoffblad

Hej!
Finns det någon Onsalaforskare som känner till varför Arvid Christen Bengtssons och Johanna Lovisa Backmans nio barn hette Carlsson i efternamn? Christen föddes 1814-10-06 och Johanna Lovisa föddes 1815-11-30. Familjen bodde huvudsakligen på Kråkekärr.
Mvh Astrid

2003-02-18, 14:56
Svar #27

Anette Ericsson

Hejsan!
Vet någon om det finns barnmorskeböcker över Onsala för de sista tio åren på 1800-talet?
Mvh Anette

2004-01-11, 11:51
Svar #28

Jan Nilsson

HEJ, JAG SKULLE VETA OM DET FINNS BARNMORSKEBÖCKER ÖVER ÖJA FÖR 1891-05?
MED VÄNLIG HÄLSNING
JAN

2004-03-18, 22:43
Svar #29

Bengt Wikström

1/4 1808 gifter sig en Alexander Wikström i Onsala .Någon som vet om denne man möjligen var född 1788 i Pojo , Finland ? Vidare öden isåfall ?
 
Bengt W.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna