ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder  (läst 1446 gånger)

2007-02-21, 11:58
läst 1446 gånger

Birgitta Ohlsson

Följande notiser finns införda i en dombok för Örebro. Behöver lite hjälp med att fylla i luckorna. Några frågor till domboksexperter: Varför fick Olof Larssons Spilhammar böta ytterligare 40 daler förutom de 3 som även Johan Otter fick böta? Antar att svaret ligger i ordet som står framför âEURsedan byfogdenâEUR. Jag tycker med tanke på âEURbrottens artâEUR  att grabbarna verkar varit ganska så unga, finns det något i notiserna eller straffens storlek som kan peka på någon särskild åldersgrupp?
 
 

 
1654 18/9 Dito kom för rätten Erik Jönsson besvärandes sig âEUR¦âEUR¦. Oloff ?, Olof Larsson Spilhammar, Johan Otter, Giösta Olsson att de hafwer sönder slagit hans fönster, âEUR¦âEUR¦ in med âEUR¦âEUR¦. genom fönstren.  
 
 

 
1654 18/9 Johan Otter war och tillstädes böte .. absentes? âEUR¦ 3. Olof Spilhammar är âEUR¦âEUR¦âEUR¦. sedan byfogden honom stembt âEUR¦âEUR¦âEUR¦. 3 daler. Stembes nu åter till näste rådstuga wid sine 40 daler att han compererar?
 
 

 
 
1654 25/9 Per Larsson Spilhammar böte för sâEUR¦.. efter han sin broders löftesman ähr, 3. Resten kan jag inte läsa.  
 
Skulle också bli glad för en förklaring om vad en löftesman var i detta fall? Brodern borde vara den Olof Larsson Spilhammar som var ute och slarvade tillsamman med Johan Otter plus några andra. Kan man med ledning av att Per var Olofs löftesman anta att deras föräldrar inte fanns i livet längre eller finns det någon annan anledning till varför Per var löftesman till Olof? Ytterligare en sak som jag reflekterar över är att Per Larsson Spilhammar står utan militär beteckning? Detta var ju 1654 och 1657 blev han ju löjtnant, kan man gå från menig till löjtnant på 2-3 år? Från 1657 benämns han alltid Löjtnant Per Spilhammar.
 
 

 
1654 18/10 Stadgevallien klagar âEUR¦âEUR¦.. det slagsmål, Johan Otter, Olof Andersson, Olof Larsson Spilhammar, för någon tid sedan af dem begånget, kan inte läsa resten av meningen stemmes nu åter till näste rådstuga, 3 gången.
 

 
1654 26/11 Anbelangande Olof Anderssons, Johan Otters och Olof Larsson Spilhammars, âEUR¦âEUR¦. och ungdoms öferdådighet och detta âEUR¦âEUR¦ âEUR¦âEUR¦.., utij dryckenskap hwarföre rätten dom hafwa förskonat? wid 40 daler effter såsom man aldrig sådandt âEUR¦âEUR¦âEUR¦ af dem spordt hafwer? âEUR¦..      
 
 
Slutligen skulle jag vilja passa på att tacka Ulf Persson som hittat notiserna åt mig.  
 
 
Mvh
 
Birgitta

2007-02-22, 12:03
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
komparera 'inställa sig inför rätten'
sista raden:  såssom Mehr aldrig ---

2007-02-22, 12:10
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tredje bilden:
 
Wijte  40 mark (som han bör betala ifall han inte intäller sig)

2007-02-22, 16:49
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
sista bilden:
försseende, (och ungdomens...)--- och detta wara skedt ...
...sådandt tillförende af däm ...

2007-02-22, 17:32
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Heikki
 
Tack för hjälpen med texterna. Om jag fattat det rätt skall notiserna se ut som nedan:
 
Bild 2
1654 18/9 Johan Otter war och tillstädes böte .. absentes? . 3. Olof Spilhammar är .... sedan byfogden honom stembt .... 3 daler. Stembes nu åter till näste rådstuga wid sine 40 daler att han compererar?  
 
 
Bild 3
1654 25/9 Per Larsson Spilhammar böte för s... efter han sin broders löftesman ähr, 3. Jemwäl .... Wijte 40 mark  
 
Bild 5
1654 26/11 Anbelangande Olof Anderssons, Johan Otters och Olof Larsson Spilhammars förseende och ungdoms öferdådighet och detta wara skedt utij dryckenskap hwarföre rätten dom hafwa förskonat wid 40 daler effter såsom mehr aldrig sådandt  tillförende af däm spordt hafwer? ...
 
 
Du ser inte vilket ord det är i bild 3, ordet börjar på S. Hittade på familysearch, (som jag vet att man inte kan lita på) en Johan Otter som var född 1631 som son till Carsten Otter. Då var han 23 år när han och kompisarna var ute och slog sönder fönster och drack alkohol. Låter lite väl gamla för att vara ute och ”panga rutor” men så var det tydligen.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-02-22, 19:15
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Bild 3
Jag läser ordet som sidwyrdning, dvs. sidvördnad 'bristande vördnad'.
---
jemwäl förige (se under förrig i SAOB) wijte

2007-02-22, 20:04
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Tack för det, ytterligare lite text att lägga till. Jättebra. Har jag förstått saken rätt att det var Olof Larsson Spilhammar som visat 'bristande vördnad' och att brodern Per fick betala för det?
 
Lägger ut hela notisen:
 
1654 25/9 Pär Larsson Spillhammar böte för sidwyrdning, efter han sin Broders löftesman är. 3 daler jemwäl förige Wijte 40 mark.

2007-02-23, 03:10
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bild 1. .stuckit in med swärden genom fönstren.
 
Bild 2. Johan Otter war eij tillstädes. Böte för absentes (= frånvaron; av latinets absens = frånvarande, min anm.) --- 3 daler.
Olof Spilhammar, ähr förrester (av skulden, min anm.), sådan Byfogden honom stembt haffuer 3 daler.
Stembes nu åter till neste Rådstuga, iwid sine 40 daler:s att han Comparerar (av latinets Comparo = hopskaffa, anskaffa, min anm).
 
Bild 4. .af dem begångit, och
nu få undertystas.

2007-02-23, 10:31
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Roligt att se ditt namn bland mina notiser igen. Tack så mycket för hjälpen med texterna. Det är ju så roligt att ha dessa små notiser och inte endast namn, födelse- och dödsår om sina anor. Har du någon erfarenhet av löftesmän som kan förklara varför Per blev tvungen att betala sin brors böter? Likaså vore det kul att höra din åsikt när det gäller att det inte står någon militär beteckning före Pers namn med tanke på att han 2-3 år senare står nämnd som löjtnant? Först tänkte jag att det kanske inte var så noga att skriva ut om han var ryttare men jag har sett åtskilliga andra som benämns ryttare, bösseskyttar, båtsmän och andra militära beteckningar så det kan nog inte vara förklaringen. Frågan är dessutom om man hinner gå från ingenting till löjtnant på så kort tid? Kollade bland mina sparade notiser och det står ju faktiskt i  Braunerhielm Lifregementet Biografiska anteckningar: N:r 195. Spilhammar, Peder Larsson, blef från gemen 1657 löjtnant....”. Någon sanning kanske det ligger i det.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-02-24, 13:02
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Nej, jag har ingen stor erfarenhet av detta med löftesmän. Men en annan benämning är bördsman/bördsmän. D v s en person som gick i godo för någon annan, i t ex ekonomiska frågor. Ofta, och precis som idag, är det någon släkting som träder in. Och i detta fall lär det väl vara för att Per är den äldre (äldsta?) brodern.
 
Känner inte heller till befordringsgången inom det militära så väl. Men att han går från gemen till löjtnant på blott tre år, ser jag inte som så anmärkningsvärt.  
 
På den tiden var nog inte befordringsgången så väl utvecklad och därför hade sannolikt kompanichefen en stor frihet att avgöra vem som skulle befordras. Var han duglig och skicklig som soldat kunde avancemang förmodligen gå fort. Men detta är bara mina lösa tankar. Hör med t ex Hans Högman (http://www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm) som skrivit mycket om det militära.
 
Mvh
Leif

2007-02-24, 17:40
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
komparera
av fransk comparaitre 'inställa sig inför rätten'.
 
Mvh Heikki

2007-02-24, 17:51
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Tack för synpunkterna och förklaringen av bördsmän. Jag antar att eftersom Per var löftesman för Olof så är väl deras föräldrar inte längre i livet men det lär kanske visa sig. Jag har skrivit till Hans Högman så får vi se vad han har att säga om saken. Man är ju inte så där insatt i det militära i nutid än mindre hur det gick till under 1600-talet. Jag har gått igenom så många olika domböcker och hittat så lite så jag börjar nästan misströsta. Tyvärr, (för min del) var det väl ett skötsamt par som inte slog andra i huvudet med värja som jag sett en del andra gjort.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-02-24, 17:55
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Heikki
 
Tack för hjälpen med texterna nu tror jag att jag fått hjälp med det mesta som jag inte kunde läsa själv. Jättebra.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-02-25, 14:04
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Leif!
 
Kan du förklara betydelsen av:
ähr förrester (av skulden)
 
och ordet undertystas (gärna med förklaring i sammanhang med meningen i domboken).

2007-02-25, 14:40
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
förrester betyder nog här att han rest iväg och på så vis nåddes han inte av byfogden som därför sädan stämde honom på nytt.

2007-02-25, 15:01
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Jag tycker mer att det står nedertystas i så fall.

2007-02-25, 19:02
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Lotta, Bengt-Göran och Birgitta!
 
I sammanhanget lär väl undetystas (eller kanske nedertystas) syfta på Gevallierens önskan om, genom klagomålet, att pojkstrecken med slagsmål och sönderslagna fönster skall upphöra.
 
Ja Bengt-Göran, din tolkning är nog korrekt. Förrester i betydelsen rest iväg; bortrest och inte som rester, d v s restera; återstå, vara obetald. Jag tolkade det som att han hade en innestående skuld sedan pojkstrecken.  
 
Mvh
Leif

2007-02-27, 15:36
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Bild 1:
Dito kom för rätten Erik Jöransson besvärandes sig utöver Olof Andersson, Olof Larsson Spilhammar, Johan Otter, Giösta Olsson att de hava sönderslagit hans fönster, stuckit in med svärden genom fönstren.
 
Bild 2:
Johan Otter var ej tillstädes, böte för Absentes 3 marker
Olof Spilhammar, är förrester, sedan byfogden honom stämt haver 3 marker
Stämmes nu åter till nästa rådstuga, vid sine 40 marker att han comparerar.
 
Bild 3:
Pär Larsson Spilhammar böte för sidovördning efter han sin broders löftesman är, 3 marker jämväl förrige vite 40 marker.
 
Bild 4:
Stadsgevaldigern klagar utöver det slagsmål Johan Otter, Olof Andersson, Olof Larsson Spilhammar för någon tid sedan av dem begångit, och då så nedertysta(t)s.  
Stämmes nu åter till nästa rådstuga 3 gången.
 
Bild 5:
Anbelangande Olof Anderssons, Johan Otters, och Olof Larsson Spilhammars förseende, och ungdoms överdådighet, och detta vara skett, uti dryckenskap, varföre vill rätten dem hava förskont med 40 daler efter såsom man aldrig sådant tillförende av dem sport haver, Utan
 
Dom två första bilderna hör uppenbarligen till samma notis i domboken.
På bild 2 framgår det med all önskvärd tydlighet att Olof Spilhammar inte är närvarande och har, trots att han blivit stämd av byfogden, rest bort. Då får han böta för utevarandet och det utdöms ett vite om han inte kommer heller efter nästa stämning.  
 
När det gäller bild 3 och Leifs förklaring, så är löftesman och bördsman definitivt inte samma sak, däremot löftesman och borgensman. Att en släkting går i borgen för någon är dock ganska vanligt.
 
Att nertysta något är ju detsamma som att försöka dölja något, inte att be om att något ska upphöra. ”Undertysta” är ett uttryck som jag nog vågar påstå att det inte existerar och aldrig har gjort det heller. Stadsgevaldigern klagar, d v s anklagar, männen för brottet. Han är åklagare i målet. Slutet på den notisen låter dock lite märkligt.
”Förrester” i betydelsen restera existerar nog inte heller i det svenska språket.
 
När det av en text tydligt och klart framgår vad som menas är det väldigt onödigt att försöka tolka den på annat sätt.
 
Det enda som jag anser oklart i ovanstående texter är vad böterna egentligen ska vara, marker eller daler.
 
Jag har moderniserat stavningen lite.

2007-02-27, 20:06
Svar #18

Birgitta Ohlsson

De två första notiserna hör ihop, de står införda efter varandra under samma datum. Sista meningen på bild 4 tycker jag också är något märklig. Det finns inga andra notiser införda, alltså nämns inget slagsmål någon gång. Om det nu saknas pga av att det nedtystats hur kan de då vara stämda för tredje gången? Sista ordet på bild 5 kan det stå Ithem? Böterna var i daler kopparmynt har jag sett i marginalen för notisen på bild 5. Lägger in en bild på det.
Tack för hjälpen med texterna.
 

 
Mvh
 
Birgitta

2007-02-27, 21:13
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag menade faktiskt att löftesman och borgensman är samma sak, men skrev fel här. Beklagar detta.
 
Men så bra att AF i Lotta Nordin har en person med utomordentliga kunskaper i det svenska språket från äldre tid, som klart och tydligt kan tolka en text och förstå innebörden, och från tid till annan kan tillrättavisa oss medelmåttor, när vi försöker tolka gammal text i syfte att hjälpa andra här!
 
Eftersom jag tolkade förrester som t v å ord - för rester - och att det syftade på en innestående skuld, trodde jag följaktligen att det rörde ordet restera, som enligt Svenska Akademiens ordlista betyder återstå; vara obetald [mest i presens particip].  
 
Och du menar alltså att det står då så nedertysta(t)s, Lotta Nordin? Rör texten dåtid eller nutid? Vem är det som vill tysta ner vad och vem?  
 
Jag tolkar det som att stadsgevaldigern anklagar Johan Otter, Olof Andersson och Olof Larsson Spilhammar inför domstol för ett slagsmål och att de nu så (eller få) nedertystas. D v s att de inte bara bestraffas för sina gärningar utan upphöra med slagsmål och annat rackartyg. (Liksom idag skulle straffet också vara avskräckande för att förhindra framtida brott). Jag läser definitivt ordet som nu - och inte då. Innebörden av protokollet är obegripligt för mig annars.

2007-02-27, 21:52
Svar #20

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Jag tyder det som, att Stadsgevaldigern klagar över att slagsmålet  nu få nedertystas. Han finner sig inte i detta och stämmer dem därför för tredje gången.

2007-02-28, 19:50
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Kan det ha varit så att slagsmålet tystades ner eftersom någon eller några av de inblandade kom från lite finare familjer? Johan Otter var om jag hittat rätt son till Carsten Otter, Olof Anderssons familj blir ju svår att identifiera men kan ju även den tillhört det övre skiktet och Spilhammarsläktens samhällsställning är en av de saker jag försöker reda ut. Stadsgevaldigern var inte nöjd med att slagsmålet tystats ner utan stämde dem och resultatet av detta nämns i notisen på bild 5. Jag tycker nästan man kan ana det dåliga samvetet hos rätten när man läser ”och ungdoms överdådighet, och detta vara skett, uti dryckenskap, varföre vill rätten dem hava förskont med 40 daler efter såsom man aldrig sådant tillförende av dem sport haver, Utan” . Bakläxan av stadsgevaldigern betydde ju böter men samtidigt tycker jag att rätten med sitt ordval i notisen förklarar att det ju inte var en så stor grej och att det var ok att tysta ner det. Låter det för luddigt? Hur mycket var 40 daler kopparmynt värt förresten?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna