ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebro Kämnärsrätt 1678  (läst 1136 gånger)

2006-03-21, 19:43
läst 1136 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej finns det någon som kan tyda texten? Det är lite svårt att tyda vad som står ute i vänster marginal men jag tror att det står Oluff Cort.
 
Mitt försök att tyda texten blir som följer, hoppas någon kan hjälpa mig fylla i luckorna.
 
Oluf Cort .. ombud? .. wälb: fru Ingebor Kruus en ? en obligation gifven .. Jonas Andersson Billenius uppå kopparmynt 225 .  whilken samme Jonas Andersson tillstår, och deruppå betalt kopparmynt 80 och säger ... intet mera gaf.  
 
Jag är särskilt intresserad av vad det är för ord som står precis innan wälb och innan Jonas Andersson Billenius och vad det betyder.
 

 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-21, 20:32
Svar #1

Janne Svensson


2006-03-21, 20:41
Svar #2

Janne Svensson

ombudin aff, framwijse, daler 6 öre, (Roupen?, kan det vara en auktion)
 
Janne

2006-03-21, 20:43
Svar #3

J S

Det kan även stå Råugen, dåligt betalt för säden.

2006-03-22, 19:04
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej och tack för hjälpen. Texten blir då så här:
 
Oluff Cort .. ombudin aff wälb: fru Ingebor Kruus som framwijse en obligation gifven aff Jonas Andersson Billenius uppå kopparmynt 225 daler 6 öre whilken samme Jonas Andersson tillstår, och deruppå betalt kopparmynt 80 och säger rågen intet mera gaf.  
 
Står det soldat efter Cort eller läser jag fel? Vad är i så fall ett soldatombud?  
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-22, 19:48
Svar #5

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Kan det stå ombedin, ombedd, så att det är soldaten som är ombud för Ingebor Kruus gentemot Jonas Andersson, som inte fått ihop mer än 80 daler av de 225 som obligationen säger.
 
Stig-Ove

2006-03-23, 13:11
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det står Soldat efter Cort. Men står det inte Carl?
 
Ge mig filmnr och sidnummer Birgitta, så ska jag kolla rullfilmen på Stadsarkivet!
 
//Leif

2006-03-23, 15:30
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag sitter ju på jobbet just nu så jag kan inte kolla vilket sidnr det är förrän jag kommer hem. Det är i alla fall Örebro Kämnärsrätt och året är 1678. Jag tror att det står Oluff som första namn, alltså innan Cort eller Carl men det är så svart att jag inte är riktigt säker. Men om det står Oluf Cort Soldat kan man dra några slutsatser av det? Vad kan det finnas för anledning till att en soldat är ombud för en adelsdam? Likaså undrar jag om man kan utgå från att damen ifråga lever vid denna tidpunkt eller kan detta röra sig om affärer som skedde efter hennes död?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-23, 17:16
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Här kommer uppgifterna:  
 
SVARnr: D61281 s. 492 är beteckningen.
 
Lägger in en bild på namnet. Jag vet inte men jag tycker att sista bokstaven i namnet som börjar på C ser ut som sista bokstaven i soldat?  
 

 
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-23, 18:35
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Då står det nog Cart. I Bohuslän finns en Johan Cart, så det soldatnamnet finns, däremot inte Cort.
 
Mvh
Kaj A.

2006-03-24, 14:47
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Jag hittade en ryttmästardotter som hette Emerentia Cort så namnet Cort finns eller i alla fall har funnits.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-25, 00:22
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ser att du publicerat bättre bild, Birgitta. Något besök på Stadsarkivet behöver jag knappast göra.
 
För här framgår att det står Oluff Cart Soldat. Eller om det nu står Cort? Ofta är problem huruvida det står 'a' eller 'o'.
 
Och jag tycker inte det är märkligt att en soldat är ombud för Ingeborg Krus. Hennes avlidne man var ju ryttmästare och löjtnant. Du har tidigare nämnt att Ingeborg avled i juni 1677. Så även om det inte framgår här att hon skulle vara död, utgår jag ifrån att så är fallet och denne Olof företräder (en del av) dödsboet. Det kan vara en måg eller möjligen ett barn. Soldatnamn ger vanligtvis inte härledning till släktskap.
 
Genom att läsa Björn Askers uppsats Grevar, skottar och bondsöner. Närkeregementenas officerare 1650-1700 [Från bergslag och bondebygd 1997: Krigsmakt och bygd, s. 161-186], får du en bild av soldaternas sociala tillhörighet och karriärväg. Viktig kunskap för din vidare forskning. Där omtalas bl a en Jon Hansson, senare Jonas Gyllenspetz, som skrevs ut till knekt 1625 och avslutade militära banan som generalmajor 1677. (Död året därpå). Torde vara exempel på en  rätt unik karriär.
 
Trevlig helg!
 
//Leif

2006-03-25, 21:50
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Tack så mycket för hjälpen med bilden och tolkningen av innebörden av texten. Då är det i alla fall inte helt kört att det kan vara min ana som nämns i notisen, intressant att veta. Ja det är inte lätt att se om det står Cart eller Cort så man får väl ha båda varianterna i minnet. Jag får se till att försöka få tag i Björn Askers uppsats å det snaraste.  
 
Trevlig helg
 
Birgitta

2006-03-26, 20:16
Svar #13

Birgitta Ohlsson


 
Dito ... Låtsen  opbiuda ett täcke och ett kruus med then lock, som han har i pant af Spilhammars Anna för 9 . kopparmynt: första gången.
 
Lite längre ner på sidan finns en andra notering om samma sak med tillägget andra gången.
 
Har jag förstått saken rätt att det är Anna Spilhammar som pantsatt täcket och kruset till Torsten Svensson som han för övrigt hette? Detta kan ju inte röra Peder Spilhammar och Ingrid Kruses dotter eftersom hon endast var 8 år 1676. Frågan är då vem denne Spilhammars Anna var?
 
Det är en för mig mycket intressant notis inte endast för dess innebörd utan att det visar att det fanns ytterligare personer med namnet Spilhammar i denna trakt. Jag har dessutom sett en notis gällande en Lars Spilhammar som handlar om en värja som en änka vill ha tillbaka.  
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-27, 16:12
Svar #14

Janne Svensson

En liten rättelse, det står Låther.
 
Janne

2006-03-27, 16:42
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Ok. Då tror jag att det står Kiämnär låther upbiuda osv, men vad betyder det?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna