ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Övertorneå dödbok 1824  (läst 902 gånger)

2006-12-29, 14:54
läst 902 gånger

Utloggad Pia Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2010-07-12, 22:37
    • Visa profil
Hei jeg vil sette pris på om noen kan hjelpe meg med å tyde en dødsårsak og dato.
Død/begravning 1819-1854 Øvertorneå
 
Gid: 1998.9.23400  
Jeg er usikker på dødsdato og begravningsdato men det ser ut for å være 20. juni eller juli og 25. juni eller juli 1824
Pehr Pehrson(Tavola?) i Juoxengi Hustru Brita Stina Isaksdotter hva døde hun av?
 
Mvh
Pia Johansen

2006-12-29, 16:13
Svar #1

Siv Johansson

Pia.
Enligt Svenska sjukdomsnamn av Gunnar Lagerkranz dog hon av torr COLIQUE = i samband med förstoppning eller våt COLIQUE i samband me utsot (diarr?). Hon dog i Juli.
Mvh siv

2006-12-29, 16:23
Svar #2

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej Pia!
 
Håller med Siv om att det står colique och att det står juli. jag tycker det ser ut som hon dör 24 juli.
 
Mvh Paola

2006-12-29, 20:39
Svar #3

Utloggad Pia Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2010-07-12, 22:37
    • Visa profil
Tusen takk Siv og Paola for hjelp og innspill.
 
Jeg var veldig spent på dødsårsak da jeg tenkte at hun kanskje hadde død i barselseng, det ville gitt meg en pekepinn på når hennes sønn født 1824 kunne være født.
 
Dersom hun døde 24. juli, er ikke det merkelig og da bli begravet neste dag? 
 
Jeg har lett etter dåpen til en sønn hun fødte 1824, men kan ikke finne den. 
 
Har funnet mange barn på Pehr Pehrson og Brita Stina Isacsdotter, men min tippoldefar kan jeg ikke finne født og døpt i 1824. 
 
Siste barn jeg finner døpt er hans søster Brita Maria i 1821. Men min tippoldefar Henric Pehrson Tavola er ikke og finne, men han står oppført i husforhørs protokollen. 
 
Merkelige saker, kanskje presten har glemt å føre inn denne fødsel og dåp? 
 
Mvh 
Pia

2006-12-30, 11:23
Svar #4

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej Pia!
 
Ja märkliga saker hände även förr!  
Jag har letat i både övre och nedre Torneå efter din Henric, men inte heller hittat honom. Jag är också i mitt sökande i samma område och hittar inte alla jag söker. Det var tydligen många ändringar i gränser mellan länder och församlingar under lång tid har jag uppfattat. Och då kanske man missat ett och annat.  
 
Men en ställe som är bra att leta på är följande: www.genealogia.fi/hiski?se
 
Det är Genealogiska Samfundet i Finland som har finska kyrkböcker avskrivna på nätet. Det kan vara bra att kolla där ibland eftersom gränserna flyttades. Jag kollade där men hittade inget till dig. Men kolla du också!!
 
Det var nog inte så märkligt att hon blev begraven dagen efter. Om du kollar längre ner på samma sida ser du en annan som också dog av kolik som blev begraven dagen efter.
 
Lycka till!
 
Mvh Paola

2006-12-30, 20:50
Svar #5

Marianne Solli

Hei Pia.

Jeg vet ikke om dette er noe du kan finne ut av, men jeg kom til å huske på at jeg hadde drevet på og ført inn disse navnene i mitt slektsprogram nettopp. Davola og Tavola er jo det samme navnet.

Informasjon om bostedet:

Tellingsår: 1875
Kommune: Hammerfest
Kommunenummer: 2001
Gatenavn: Nedre Grønnevoldsgade
Gatenr: 68
Bydel: 6te
Gårdeier: H. Davola
Antall leiligheter: 1
Antall personer registrert på bostedet: 6

--------------------------------------------------------------------------------

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Hendrik Davola hf g Tranbrænder 1824 Madarengi i Sverige k k
Eva Katrina Isaksen hans Kone g 1839 Gyngab i Sverige k k
Marie Johanna Davola d 1862 Hammerfest k k
Amanda Gustava Davola d 1868 Hammerfest k k
Johan Hendrik Davola s 1871 Hammerfest k k
Isak Vilhelm Davola s 1873 Hammerfest k k


--------------------------------------------------------------------------------


Hilsen Marianne.

2007-01-01, 03:40
Svar #6

Utloggad Pia Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2010-07-12, 22:37
    • Visa profil
Hei Marianne
Ja det er min familie og jeg har denne familien langt bakover i tid. Problemet mitt er bare at jeg ønsket å ha en eksakt dato for Henrik Pehrson Tavola.
 
Ved innflyttning til Norge ble navnet fornorsket, sannsynligvis fordi når de fortalte hva de het, så  kan T høres ut som D på Norsk, når man sier Tavola.
 
Isak Wilhelm er min Oldefar.
 
Ble litt nysgjerrig på hvorfor du har ført inn disse i ditt slektsprogram, er dette  også dine aner, eller driver  du å hjelper noen som har disse som aner ?
 
Godt nytt år!
 
Hilsen fra Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna