ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Överkalix hfl AIa:9B 1861-1870 sid 681.  (läst 488 gånger)

2007-05-12, 21:00
läst 488 gånger

Utloggad Stefan Foussianis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 19:18
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att tyda noteringen efter Nils Peter Nilsson Bäckström i Överkalix Husförhörslängd, AIa:9B 1861-1870 sid 681. Jag är nybörjare i släktforskning och är dålig på att tyda gammaldags skrivstil. Men jag tycker mig ändå förstå att Nils Peter blivit dömd till 1 år och 8 månader och därefter dömd igen. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tyda hela texten. Uppskattar även tips på var man kan få mer information om detta fall.

2007-05-12, 21:38
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Stefan
 
Så här står det, med några små frågetecken.
 
Enligt H.R. (dvs häradsrättens) Dom 1857 1/2 (otydligt datum) straffad med 9(?) dygns vatten och bröd för innehafd dyrk. (Krumelurerna efter dyrk vet jag inte vad de ska föreställa, kanske m.m.) Har undergått 1 år och 8 månaders straffarbete. Frigafs den 4 Jan. 1865. Den 19 Maj 1868 åter dömd af Öfverkalix Härads Rätt för 3dje resan stöld å olika tider och ställen med och utan inbrott till åtta års straffarbete och förlust af medborgerligt förtroende i sex år.
 
Jag har kollat Polisunderrättelser (från 1878 och framåt) och det verkar inte som om B. återkom i liknande sammanhang mer.
 
Mer om vad som hänt, och ofta kombinerat med en levnadsbeskrivning, får du i domarna som bör finnas på landsarkivet i Härnösand i original. Vilket domstolsmaterial som kan finnas tillgängligt över nätet har jag inte koll på.
 
Hälsningar
Jöran Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna