ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avvittring 25-ÄBJ-564:69G s.31-33  (läst 882 gånger)

2015-01-13, 19:56
läst 882 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag skulle behöva hjälp med luckorna i denna avvittring från 1864. Är inte ute efter att få varje ord exakt utläst utan mer att förstå innebörden.  
 
Tolkar jag det rätt om det är Nils Petter Bergström (f.1813) från Rutvik som skriver till länsman Wikström för att anhålla om att få anlägga ett eller flera hemman på området som idag är Nybyn (utanför Älvsbyn)?  
Jag försöker även förstå den, vad jag kan se tillagda raden efter skrivelsen som lyder Transporteras på Lars Er Lindgren, Carl Petter Lindgren och Carl Johan Bergman i Byn.  Dessa tre herrar, som transporterar skrivelsen åt Nils Petter Bergström är sedemera en av de första 12 bofasta personerna i Nybyn vad jag lyckats få fram genom lantmäteriets historiska kartor och kyrkoarkiven.  
 
Är det Nils Petter som ansöker eller är det de tre herrerna (Lingren x2 samt Bergman) som i själva verket står bakom ansökan? Jag gissar Nils Petter inte fick igenom sin ansökan eftersom att det först år 1874 finns något registrerat hos Lantmäteriet.  
 
Men tror ni man kan tolka detta som att Nils Petter bodde en tid i nuvarande Nybyn, kanske rent av var en av de första bosättarna? Samma avvittring skriver även några sidor tillbaka om en lantmätare vid namn L. Runth? som 1847 ska ha karterat samma område (men jag hittar ingen karta). Detta måste väl betyda att någon bodde här redan då?
 
Mycket svåra frågor och jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få kring att reda ut dessa funderingar.
 
Vänligen,
Jonas
 


 


 


 
 
Min tolkning:
13 Januari 1857
Till Kungl. Maj. Befattningshavare i Norrbottens län.  
Resolution
???? till Kronolänsmannen P.? Wikström för ??? ??? ????? och undersökning, ???? ??? ????? ????? ????? kroon och ????? samt ??? ??????  ????? och annan ?? Sva???? ??? ??? mycket tillika ??? denna ????? ???? ???? ???? fö rvidare åtgärd. Luleå af Lands???eiel? den 7 februari 1857
A. E???
 
At af lägenheterna å trakten imellan Nedra Tvärån, Hökarholmen, Gvällsberget, Kisträsks område, Käfvelmyrberget, Gyllberget, Jönsforsen och Fällfors hemmans område samt öfra Tväråselets, Stockbergets Nedra Tväråselets och Sjulstrands område, på bägge sidorna om Pitåe Elf, nämligen åkermark, lindmark och nödigs-? land samt ????????? vi Kisån och K??å???anden åkermark och lindmark samt ??????? kol??ad?s?älle vid Öfra Tväråns utlopp i nämnde elf, odlingsmark till åker och lindor samt äng mellan Fällfors och Öfra Tväråselets områden, några ängsfäckar vid Övra Tvärån ävensom qvarnställe i samma å, ängestillfällen mellan Öfra Tväråselets och Stockbergs områden, åker- och ängestillfällen jämte kolstadsställe vid och qvarnställe i Nedra Tvärån mellan Stockbergs område och denna ås utlopp, samt vi??erom förenäm??de elf äng å Fräk?enmgr? och Kafvelmyran m.m. i Piteå Socken och Elfsby Församling. få anlägga ett, eller, om så långsiktigt kan ?e-nas och ut?es, 2?? nghemman, därom vägar? jag oc?m?k?? anhålla ävensom att jag vid blivande Syn får åtvisa? lägenheterna. ?rettbevis bifogas här?as och Borgesförbindelse för åbo?kyldig ?eternas fullgörande anhåller jag öfven ödmjukast att Sedermera vid blifvande synförättning eller så snart den är verkställd få inkomma.
Luleå den 24de December 1856
N.P. Bergström i Rutvik
 
Transporteras på Lars Er Lindgren, Carl Petter Lindgren och Carl Johan Bergman i Byn
N.P. Bergström
 
Att Bonden Nils Petter Bergström i Rutvik är född år 1813-07-21, har förträfflig Christendomskunskap och god fräjd, ??? är gift med Anna Cajsa Nilsdotter, betygas Neder Luleå den 9 januari 1857

2015-01-13, 20:00
Svar #1

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Här finns avvittringen om någon vill titta själv och zooma mera etc..
https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor/s/show.html?showmap=true&arch ive=REG&nbOfImages=152&sd_base=lm25&sd_ktun=0003fl94&mdat=1286910682

2015-01-14, 08:51
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Nils Petter Bergström har gjort ansökan men transporterar, överlåter det hela till nämnda tre herrar.

2015-01-16, 17:36
Svar #3

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Tack Bengt-Göran!  
 
Jag har funnit och följt Nils Petter Bergström med familj från födseln 1813 i Rutvik till han dör 1873 i Rutvik. Han tycks inte lämna Rutvik.  
 
Bergströms ansökan är från 1856, frågan är om texten du tolkade åt mig om att den transporteras är från samma år eller om den är tillagd senare?
Herrarna Lindgren ansöker nämligen om att få anlägga ett nybygge 1870 igen.
1874 sluts den första officiella överenskommelsen för Nybyn och då är herrarna Lindgren sam Bergman 3 av 12 personer med nybyggarlott. I denna överenskommelse hänvisas till ansökningar inkomna till Kungl, Maj. Befallningshafvande den den 13 januari 1857, den 18 november 1863 och den 16 februari 1871.
 
Jobbigt när man inte kan se den andra sidan av korrespondensen. Avslag etc..
 
Har du några teorier?
 
Vänligen,
Jonas

2015-01-16, 17:53
Svar #4

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Har du alldeles för mycket tid att slå ihjäl så är din skarpsynta tolkningsförmåga även eftersökt i denna , på samma tema.
 
Men bara om du har tid förstås.
 
Tack återigen,
 
Vänligen,
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna