ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nedertorneå Utflyttede 1828  (läst 933 gånger)

2008-03-01, 17:12
läst 933 gånger

Utloggad Pia Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2010-07-12, 22:37
    • Visa profil
Hei jeg har problemer med å tolke teksten til Maria Pehrsdtr Kummu el P..ckanen? som er utflyttet fra Nedertorneå 26.dec 1828.
 
http://digiarkisto.org/sshy/kirjat/alatornio/muuttaneet_1817-1838_ik211-212/122. htm
 
Det står endel informasjon på høgre side. Skal tro om det kan være noe som kan være til hjelp for å finne hennes fødelse og foreldre.
 
Mvh
Pia Johansen

2008-03-01, 21:11
Svar #1

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Hej Pia!Texten på höger sida lyder Läser i bok, samt utantill försvarligen förstår Chr. läran lika ledig; bevistat Catech förhören ordentligen, skrift skolan år 1823, den hel. nattv. ordentligen, är till lefvernet ärlig och sedig, till ägtenskap oanmäld.
Mvh Ivar

2008-03-01, 21:19
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Pia,
Jag läser följande:
 
Läser i bok, samt utantill försvarligen förstår Chr. läran likaledes bevistat Catech. förhören ordentligen, skrift skolan ad 1823, den hel. Nattv ordentligen, är till lefvernet ärlig och ...?, till ägtenskap oanmäld.
 
Hittade följande som bör vara hennes föräldrar, för där står en Maria f. 1809:
 
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/alatornio/rippikirja_1800-1818_ik204/17.h tm
 
Texten är otydlig, men fadern heter tydligen Pehr Johansson (är nog hans far Johan Packanen som står ovanför)
 
Hoppas det hjälper att komma vidare.
Mvh / Berit

2008-03-01, 21:31
Svar #3

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Pia,
Det här stämmer nog bättre och mycket tydligare, föräldrarnas namn, faderns namn Pehr Josephsson och så ser man moderns namn tydligt, dessutom dotter Maria som utflyttar 1828 med Bet. nr 38:
 
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/alatornio/rippikirja_1829-1837_ik205-206/ 29.htm
 
Mvh / Berit
 
(Meddelandet ändrat av klara den 01 mars, 2008)

2008-03-01, 22:40
Svar #4

Utloggad Pia Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2010-07-12, 22:37
    • Visa profil
Hei Ivar Wallgren og Berit Tjernberg !
 
Tusen takk for all hjelp dere er fantastsk dyktige. Jeg hadde store problemer med å lese hva der stod, det eneste jeg klarte av var skriftskola 1823. Men de listene er  ikke lagt ut ennå, og følte derfor at dersom der var andre ting i teksten som kunne være opplysende så kanskje jeg ville komme videre.
 
Et spørsmål ang till ägtenskap oanmäld betyr det at hun skal gifte seg eller at hun ikke har planer om å gifte seg der og da?
 
Her må jeg nok jobbe mer for Den Maria Pehrsdotter som gifter seg i Finnmark Norge angir at far heter Pehr Nilsson Kummu. Ut fra Forhørs listen kan jeg se at hennes mor sannsynligen heter Clara, og vil da tro at hun ville valgt å kalle et av sine barn i Norge for Clara / Klara om dette var min Maria Pehrsdotter Kummu Men så langt har jeg ikke funnet noen. Hun har gitt sine piker navn som Marte Marie og Rachel.
 
Rachel heter mannens mor så den er grei oppkalling mens Marte og Marie finner jeg at to søstre av han heter. Merkelig, om dette var rett Maria Pehrsdtr, om hun ikke da ville brukt Clara på pike nr 2.
 
Huff dette ser ut for å ha vært et blindskudd, ble så glad da jeg trodde jeg etter mange år kanskje hadde funnet Maria Pehrsdotter Kummu.
 
Tusen takk for god hjelp, er veldig godt å få når man sliter både med tydning og det svenske språket i tillegg!
 
Mvh
Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna