ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsmanskommenderingar  (läst 2474 gånger)

2001-11-28, 18:52
läst 2474 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns det någon som vet vilka båtsmans-kommenderingar som förekom i Blekinge båtsmanskompani?  
Jag vill veta vilka kommenderingar båtsman nr 207 på Sjöarp nr 3, Bräkne-Hoby, Jöns Jacobsson - Bred hade. Han vigdes den 8 maj 1787 med Ingelöf Svensdotter och hade kompanichefens tillstånd till giftet.
 
Jag fick denna fråga i dag i programmet Gunnars Värld i Sveriges Radio Kalmar.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2001-11-28, 20:51
Svar #1

Bror E Jönsson

Hej Sam!
Jag vet att för tiden omkring mitten av 1800-talet och framåt finns för varje BM

2001-11-30, 00:07
Svar #2

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Sam!
Det är som Bror säger att s k förhållningsböcker finns från ca 1800-talets mitt, men inte tidigare. Tyvärr är inte heller ALLA förhållningsböcker bevarade, men har man tur så hittar man sin båtsman!
M v h  
Eva M K

2001-11-30, 08:56
Svar #3

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Sam!
 
Vid tiden för din båtsman fanns inga dylika böcker utan man måste gå igenom alla kommenderingslistor för att se om den eftersökta båtsmannen finns medtagen. De står där i regel bara med båtsmanskompani, kompaninr och båtsmansnamn, så det gäller att veta när han blev antagen och när han dog resp. fick avsked.
Allt detta finns bara på krigsarkivet.
Maj-Britt Sundin

2002-11-20, 22:34
Svar #4

Annelise Brahtz

Morfars mors far var båtsman i Mortorp i Småland.
Hvad är en båtsman - är det något ved militäret eller är det et civilt hverv?
Med venlig hilsen
Annelise Brahtz
Danmark

2002-11-20, 22:59
Svar #5

Christian Andersson


 
Hej Annelise, om du tittar i Båtsmansboken kan du få en uppfattning hur det var att vara båtsman.
 
Mvh Christian

2003-09-27, 17:33
Svar #6

Aina Hansson

På Bokmässan i Gbg köpte jag Clemenssons nya Släktforska vidare, där han uppger, att det finns båtsmansregister, bl.a. Blekinge Båtsmansregister, som innehåller samtliga båtsmän i Blekinge. Gäller det även båtsmän från Småland stationerade i Karlskrona? Går det att låna registret o. var?
Jag forskar om Ålems båtsmän under 1600- o. första delen av 1700-talet o. försöker utreda släktskap mellan dem.
Tacksam för varje svar

2003-09-27, 18:02
Svar #7

Utloggad Lars Jerrhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 12:21
    • Visa profil
Hej Aina !
 
I centrala Soldatregistret Linköpings Universitet kan du söka på soldater och båtsmän över hela landet. Vid frågor om specifika Blekingebåtsmän så brukar Eva Cumner kunna besvara det mesta.
Om du går in på följande webbadress;http://www.liu.se/tema/databaser/search.php
Vänlig hälsning
 
Lars Jerrhag

2003-09-27, 19:48
Svar #8

Christian Andersson

Hej Aina!
 
Blekinge Båtsmansregister innnehåller dessvärre inte samtliga båtsmän i Blekinge. Det småländska båtsmännen är inte med i detta register! Du kan läsa mer om registret här:
Blekingerötter: Föreningen: Projekt: Båtsmansregistret i Blekinge
 
Frågor rörande de blekingska båtsmännen kan du ställa här:
Anbytarforum: Landskap: Blekinge: Efterlysningar: Båtsmän i Blekinge
 
Mvh Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna