ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Övertorneå bouppteckning FII:2 nr 124  (läst 1492 gånger)

2007-05-02, 20:30
läst 1492 gånger

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jag har av någon anledning stora svårigheter att tyda denna mans handstil. Det är fråga om bouppteckningen efter Mats Matsson Taavo (Taaveniku) i Juoksengi från 1790 (FII:2 nr 124).
 


 
 
Det jag kan tyda är:
 
finsk Bibel
Wegelii postilla  
Xxx xxxbok
Joh. Gebhardts bönbok  
Arndts Pa lustgård (Johan Arndts Paradis lustgård)
Topidans tros Spegel (Pontoppidans Tros-spegel)
xxx Paradis xxx
Nådens ordning  
Enxxx  omvändelse xxx
Skrift skola(?)
 
xxx motsvarar passager jag inte har lyckats dechiffrera.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2007-05-02, 21:00
Svar #1

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Står det inte:  
Wegelii postilla
i 2 band
-
Törnfelts Paradis ...
-
Skrif Skola
LSn

2007-05-02, 21:56
Svar #2

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jo. Det ser ut att stämma. i 2 band står det i alla fall helt säkert.
 
På fjärde raden nedifrån står det nog förresten snarare Nådenes ordning, men det är en småsak. Boken som avses är kanske Nådenes ordning till saligheten, efter Jesu härliga evangelium etc. av David Hollatzen. Svenska upplagor trycktes i Sthlm från 1740-talet.
 
E K

2007-05-02, 22:21
Svar #3

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Jag tycker att det står:
 
1 Finsk Bibel
Wegelii Postilla
I 2 band
Freseni Com:bok
Joh. Geharts bönebok
Arndts På Lustgård
Topidans tros Spegel
Qvinfolks Paradis
Sälskap
Nådenes ordning
Enkan omwändelse
öfning
Skrifskola
 
Det står inte Törnfeldts, jämför T i Topidans direkt ovanför.
 
Vad några av orden i texten betyder har jag däremot ingen aning om, flera av dem har jag aldrig hört förut.
 
Hälsningar, Peter Tunviken.

2007-05-03, 00:31
Svar #4

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Mycket intressant bouppteckning betr. läsandet av andliga skrifter i Tornedalsk andlighet.
Kanske kan jag bidra till tolkningen av texten:
 
1 Finsk Bibel
Wegelii Postilla I 2 band [Wegelius var en mycket läst pietistisk postilla på finska]
Freseni Com[munion]bok [kommunion=nattvard, d.v.s. en bok om nattvarden]
Joh[ann] Gerhards bönbok
Arndts Pa[radis] Lustgård [utkom på finska 1732]
[Pon]Top[p]idans [Härliga] TrosSpegel [...]
Quirsfelds Paradis Sällskap [bör vara: (Himmelske Örtagårdssällskap..., på finska 1779]
Nådenes ordning [bör vara David Hollazii predikosamling Nådens ordning..., på finska 1745, herrnhutarnas främsta andaktsbok - f.ö. var missionärer från Herrnhut på besök i Torneå redan på 1730-talet]
En sann omvändelses öfning [härmed torde avses den engelske författaren Arthur Dents andaktsbok med det namnet, även den översatt till finska]
Skriftskola [troligen en bok, som förberedde ungdomarnas första nattvardsgång, ett slags dåtida konfirmationsbok - har dock inte kunnat återfinna exakt vilken bok, som avses. Skriftskolorna stadgas i Finland åtminstone från år 1740]
 
Källa: Sveriges kyrkohistoria, del 5: Individualismens och upplysningens tid av Harry Lenhammar, sid 119, 137ff, 244ff. Verbum, Stockholm 2000.
 
M v h
Stefan

2007-05-03, 13:26
Svar #5

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej!
 
Tack till alla för hjälp med att läsa texten och identifiera böckerna.
 
Den, som jag förstår det, klart herrnhutistiska/pietistiska inriktningen på Mats Taavos boksamling är intressant eftersom han var samtida med den s.k. Wiklundska väckelsen på 1770-talet, vilken lär ha haft klart pietistiska drag. han verkar dock inte omnämnas i de rättegångar som väckelsen ledde till.
 
Det är ju även rent allmänt mycket intressant att få blicka in i en i övrigt rätt anonym 1700-talsbondes bibliotek på det här sättet. Böcker brukar ju annars i bou. mest omnämnas som ett parti böcker. Undrar om dessa böcker var vanliga i Tornedalen vid denna tid, eller om Mats Taavo var ovanligt avancerad i sina läsvanor? Arndts Paradis lustgård har jag sett omnämnd i andra bou. från ungefär samma tid, och Wegelii postilla lär ha varit ganska spridd fram till laestadianismens genombrott.
 
MVH
 
Erik

2007-05-03, 17:03
Svar #6

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Erik!
 
Det finns uppgifter om att bröderna Nils och Erik Wiklunds hem i Bredviken, Nederkalix skall ha varit påverkat direkt av de herrnhutiska missionärerna i Torneå. Minns dock tyvärr inte var jag har läst denna uppgift, men jag tror att den kan verifieras av andra Kalix-forskare.
Det jag tycker skulle vara intressant att veta mer om, är på vilken bevekelsegrund missionärerna kom till just Torneå. En allmän längtan att föra ut budskapet om Guds rike till världens utpost? Hade missionärerna kännedom om borgarna i Torneå? En del av borgarna hade ju tyskt påbrå!
Miljön i det dåtida Torneå har ju utan tvekan påverkat den svenska kyrkohistorien genom både wiklundsk och laestadiansk väckelse, men även genom den waldenströmska väckelsen (som gav upphov till Sv. MissionsFörbundet). P.P. Waldenströms mor var ju av släkten Govenius i Torneå. Ett av P.P.W.:s P:en står ju för ett av arvnamnen inom släkten Govenius, Paul.
De böcker, som nämnes i bou efter Mats Taavo är inte ovanliga i Tornedalen [härom se Svensk kyrkohistoria, del 5: Individualismens och upplysningens tid, s. 137, där professorn i kyrkohistoria Harry Lenhammar räknar upp Arndt, Wegelius, Dent, Nohrborg, Fresenius, Gerhard, Pontoppidan, Fritsch m.fl.
Däremot verkar författaren till Skriftermåls- och communionbok, Johan Philipp Fresenius, ha intagit en klar frontställning mot herrnhutismen och reformärt kristendom, men fortfarande rört sig inom pietismen [a.a. s. 249].
 
M v h
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna