ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Piteå tingslags häradsrätts arkiv, AII:8, nr 134 (bild 128 svar)  (läst 367 gånger)

2014-08-31, 12:09
läst 367 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med denna bouppteckning från 1802. Inte alla inventarier utan texterna före och efter listan, eventuella släktband och övriga funderingar, se nedan:
 
Som jag förstår det så avser bouppteckningen en Catharina Karin Andersdotter, som tidigare varit gift med en Anders Andersson? Hon har dock gift om sig med en Johan Eriksson som är den som kammar hem 1392 riksdaler minus förättararvode?  
 
Det är denna Johan Eriksson som är mest intressant för mig och jag undrar framför allt om det i dessa texter går att hitta något om var han kommer ifrån, vad hans föräldrar heter, eller några andra släktband kopplat till honom. Är Magdalena och Sara barn till Johan och Karin?
 
Jag ser ju att det står något om Bönderna Anders Andersson i Sikfors? och Johan Andersson i Byn? Vems barn/släkt är det? Vem är Isac och Pehr? Jag ser också något om en Skattebonde Nils Olofsson, någon Anna, en till sakttebonde i Byn och en Sigrid? Vad händer 23 januari 1784?
 
Av sista sidorna, efter summarum, förstår jag inte mycket mer än underskrifterna i slutet.
 
Vore enormt tacksam om någon mer läskunnig hade möjlighet att gå in och försöka räta ut mina frågetecken samt se om några mer intressanta detaljer eller årtal går att utläsa som jag missar eftersom jag inte kan läsa så bra.
 
Stort tack!
Vänligen,
Jonas

2014-09-01, 10:03
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Bouppteckningen gäller alltså Johan Erikssons hustru Catharina Andersdotter.
Med henne hade han barnen Magdalena och Sara.
Catharina Andersdotter var tidigare gift med avlidna Anders Andersson( från Korsträsk). Deras barn är Skattebönderna Anders Andersson i Sikforsen och Johan Andersson i Byn, vidare sågkarlen Erik Andersson i Borgfors, sönerna Isack och Per (omyndig) Andersson, döttrarna Catharina gift med Nils Olofsson i Muskus och Anna gift med skattebonden Per Persson i Byn, dottern Sigrid omyndig.
 
23 januari 1784 förordnades Johan Eriksson som förmyndare för de omyndiga barnen Sigrid och Per.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna