ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AI:10b (1877-1886) Bild 180 / sid 442  (läst 586 gånger)

2015-01-07, 21:53
läst 586 gånger

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Vad heter flickan längst ner på sidan?
Teckla Ada.....(Adanktina????)
 
förbryllad Marie

2015-01-07, 23:24
Svar #1

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hej
Jag kollade och det står (ganska tydligt) Teckla Adanktina Qvastman, född 30/8 1879 på Sörfors bruk i Attmar.
Bara på skoj letade jag på nätet efter henne och fann att familjen tydligen emigrerat till USA och bytt namn till Quartman. Teckla kallas för Aunt Ada och där på Ancestry finns ett förtjusande porträtt på henne och också andra foton med flera av hennes släktingar. Teckla Adanktina avled inom Aberdeen, Grays Harbor, Washington, USA i nov 1962 enligt posten i Ancestry.
 
http://trees.ancestry.se/tree/43766187/person/26050514901
 
Vilket roligt namn! Undrans var mamma/pappa fick den iden?
Vänligen  
Katrin
 
PS Jag laddar upp fotografiet. Vad hon är vacker!
 
 

2015-01-08, 09:41
Svar #2

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej Katrin!
 
Tusen Tack för hjälpen!
 
Det var alltså Adanktina! Jag vände och vred och kunde inte få till något vettigt.....
 
Jag har också hittat henne på Ancestry nu. Jag har inget medlemsskap men det måste jag skaffa nu. Där fanns ju många fina bilder, bl.a på hennes syster Märta Margreta som också föddes i Tuna, Medelpad.
 
Ja man kan undra var hennes föräldrar fick namnförslaget från. Hennes äldre 4 syskon hade högst vanliga namn. Var det kanske tankarna på Amerika som fick dem att tänka i nya banor.
 
Ett alldeles särskilt Tack för bilden. Det var riktigt häftigt att se. Det är min farmors kusin.  
 
Vänligen Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna