ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning från Stöde  (läst 661 gånger)

2002-02-13, 09:24
läst 661 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Kan någon hjälpa mig att att läsa denna text.
Det är en bouppteckning för Olof Olofsson i Wigge år 1818. Han dog av slag den 14 april 1818.
Hans barn hette:
Olof Olofsson, Jöns Olofsson, Christina Olofsdotter och Margareta Olofsdotter.
Christinas man hetter Olof Pehrsson och de bodde i Kärvsta. Margaretas man hette Jon Carlsson och de bodde i Böle. Dessa namn finns med i texten, men jag har svårt att förstå helheten. Kan någon hjälpa mig så är jag tacksam.

 
/Andreas

2002-02-13, 18:07
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Bouptekning förrättad den 28de April 1818 efter förre Bonden Olof Olofsson i Wigge som blef död den 14de i samma månad 69 år gammal. Närvarande samtelige arfwingar, nemnligen afledne Sonen Olof Olofssons 3ne flickeBarns förmyndare Bonden Olof Pehrsson yngre i Eda. bonden sonen Jöns Olofsson i Westanbyn, döttrarne Christina och Margareta med deras män Bönderna Ingemar Pehrsson i Kjerfsta och Jon Carlsson i Böle hwilka alla så öfwerenskom, att all lösa ägendomen efter som det till uptekning framlemnades, skulle nämnde arfwingar emellan fördehlas i 4 lika delar hwarigenom summan af .... å ...... ändå vunnes å i afgifter till de fattige ....  .... Denna uptekning och ....  ....     i den årdning och på det sätt som härefter anteknat är.
 
Genom att bläcket har till en del försvunnit på slutet är det lite svårläst där men arvet delades till barnen i 4 lika delar. Sonen Olof Olofsson var avliden och hans fjärdedel gick till dennes trenne flickor vars rätt bevakades av förmyndaren Olof Pehrsson den ynge i Eda. Christinas man var Ingemnar Pehrsson i Kjerfsta om man får tro ovanstående.
 
De fattiga i socknen skulle alltid ha sin andel av slutsumman av bouppteckningarna och det är nog det som avses på slutet.

2002-02-14, 09:45
Svar #2

Andreas Wikström

Tack för hjälpen Bengt-Göran! Jag hade svårt att förstå Olof Pehrssons roll i denna bouppteckning. Men efter din tydning så förstår jag varför han finns med. Tack!
Andreas Wikström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna