ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattmar C:1 Dödde 1734, 2219.14.24000  (läst 533 gånger)

2006-09-14, 17:55
läst 533 gånger

Patrick Karlsson

Hej,
 
Jag lyckas för det mesta läsa ut namn, orter och datum i notiserna, men det intressanta som beskriver människan bakom datumen har jag ofta problem med. I nedanstående nekrolog över Olof Jonsson, född 1671 i Offne och död 1734-06-09, så står det en hel del om Olof som jag inte riktigt får ihop. Dessutom så blöder litet utav bläcket igenom bladet vid hans mors namn som jag själv tolkar till Elin Olsdotter, men jag är inte helt säker.
 

 
Mvh,
Patrick Karlsson
UPPSALA

2006-09-14, 22:25
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
d(en) 9 Junij  gambla redeliga mannen Olof Jons(s)on i Opne född af ärliga föräldrar Jon Nils(s)on och hust(ru) Elin Ols dotter A(nn)o 1671. På sitt 27 ålders år trädde han i ächtenskap med sin för detta afledne maka Brita Ers dotter med hwilken han uti all sämja och Kiärlek lefde i 35 år, afladt tillsammans 2:ne [=tvenne] söner och 2:ne döttrar. Emot hwar man har han förhållit sig som en rätt christen, älskat gudz huus och predikoämbetet, gerna gifwit de fattiga och sina salighetz medell ofta brukat. derföre wederfors honom Barmhertighet i det han efter 8 dagars med tålamod utstående siukdomb stilla och sachmodel(igen) afsåmnade, sedan han lefwat uti _ _ _ _ _ _ _ 63 [år]

2006-09-15, 09:55
Svar #2

Patrick Karlsson

Tack Karl Göran,
Du uppvisar återigen en klarsynthet som jag ännu saknar. Med hjälp utav denna tolkning kan jag nu gå vidare, där min föregångare begick ett misstag och tolkade Elins namn fel. Jag identifierar Elin Olsdotter som den Elin som avlider 1701-01-28 i Offne, genom att hon dör på samma ort, samt att jag tolkar hennes mans namn till Joen Nilsson i nekrologen.
 

 
ANNO 1701
den 28 januarii  
hustru Elin Olofsdotters Joen Nilsson i Opne
föddes 1638 af Oloff Olßon i Mällbyn
och hustru Märita Nilsdotter ifrån Bärje
och Alsen sochen. Begrofs den 17 februarii. Lefvat 63 år.
 
Nekrologen är skriven på ett sådant sätt att jag nästan inte är säker på vem den avser, dessutom så är jag osäker på tolkningen utav Berge i Alsen socken. Visserligen så antyder fadern Olofs namn att nekrologen syftar på Elin Olofsdotter, men jag har en viss namnförväxling i färskt minne...
 
Elins man Jon Nilsson identifierar jag som den man som dör i Offne 1704-03-12 och som faktiskt har sin nekrolog på samma uppslag som Elin Mattmar C:1, 2219.14.22600.
 

 
Anno 1704
den 12 martii
Ärliga mannen Jon Nilsson i Opne ibidem
föddes anno 1631 af Nils Jonßon och hustru Xxxxxx
Xxxxxxdotter. Xxxxxxxxxx i jorden den 20 ejusdem. Lefwat _ _ 72 år och 8 månader.
 
Här tror jag att moderns förnamn skulle kunna vara  Kerstin, men i efternamnet brister förmågan redan på första bokstaven. Troligtvis så nedlades han i jorden. Syftar ibidem på att han föddes på samma ort, dvs Offne? Eller hör den till nekrologen ovanför, vilket skulle kunna vara möjligt, men som jag inte riktigt tror på.
 
Mvh,
Patrick

2006-09-16, 00:17
Svar #3

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Patrick,
 
Jon Nilssons moder var Kerstin Kiel(=Kjell)sdotter. Ordet direkt efter är undersattes. Ibidem = Offne som födelseplats.
 
Mvh / Constantinus

2006-09-16, 07:59
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
ifrån bärje i Altzen Sochn anger ursprunget till Elin Olofsdotters mor.
 
I båda nekrologerna står inte föddes, utan födder. Skillnaden kan förefalla liten, men klargör tydligare att Jon Nilsson i Offne var född i samma by [ibidem födder]. Han nedersattes i Jorden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna