ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blekinge Läns Tidning  (läst 3060 gånger)

2008-02-25, 12:46
läst 3060 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
I dagens BLT medföljer en bilaga om Roskildefreden. En intressant och mångsidig bilaga, som baaara handlar om Blekinge. Dessutom är förstasidan av BLT på danska

2010-03-24, 13:14
Svar #1

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Så här står det om min mormors morfar, Sven Hansson som hängde sig 8 jun 1886 i Afvelsgärde:
Sv. H. fans hängande död i prestgårdens skog. Enl. resolution från Landshövdingsembetet blef han ej oberoende.
 
Vet någon var jag kan leta vidare för att få reda på vad det betyder att han inte blev oberoende?
Han var 51 år och efterlämnade hustru samt fem barn.
 
Hälsningar
Rolf

2013-05-10, 12:29
Svar #2

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg är borttaget.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / Moderator Västergötland

2013-05-10, 12:47
Svar #3

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej Rolf
Att inte bli oberoende kan kanske hänga ihop med något arrendekontrakt eller dylikt, beroende på var han bodde så kanske det finns något gårdsarkiv bevarat, Afvelgärdes gårdsarkiv finns antingen på Karlskrona kommunarkiv, eller på Blekinge arkivet i Bräkne-Hoby. Landshövdingsämbetet bör ju även det finnas i något arkiv, och då är min tanke att det lär finnas på Landsarkivet i Lund. Även lokaltidningarna borde nog ha skrivit någon rad om det och var du hittar så gamla tidningläggar det vet jag faktiskt inte. På stadsbiblioteket i Karlskrona finns tidningarna filmade, men att nå dem det är ju inte så lätt om man finns i Stockholmstrakten.  
Lycka till.
/Suzanne

2013-05-10, 13:11
Svar #4

Lotta Nordin

Nu står det ju inte riktigt så som Rolf skriver i Lösens dödbok FI:2 sidan 139.  
Där står det:
Sv. Hn. fans hängande död i
prestgårdens skog.
Enl. resolution från Lands-
höfdingeembetet blef han
ej obducerad.

2013-05-10, 13:17
Svar #5

Lotta Nordin

Dessutom heter han inte Sven Hansson, utan Sven Hermansson. Han var torpare på Lösen nr 33 (Lösens prästgård), Lösen AI:23 sidan 207.
 
Avelsgärde gäller den person som står under Sven Hermanssons notis i dödboken.

2013-08-29, 20:43
Svar #6

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Jag har en längre tid letat upplysningar om Coopvaerdecapitainen Anders Jeansson i Carlshamn. Jag har hittat födelseanteckning (17/3 1784 i Törnfall), fruar och barn och husförhör och flyttningar, på vilka båtar han tjänstgjorde och hans bouppteckning. I kanten på ett husförhör står omkom  vådeliga under en seglats från Schlesvig till Carlshamn 10 oktober 1828, men ingenstans har jag hittat något om vad det var som hände. Drunknade han eller fick han bommen i huvudet? Har nu letat på Landsarkivet i Lund i Sjömanshusarkivet, men där var naturligtvis en lucka 1828. Blekinge läns tidning har lucka. I Domboken stod inget om någon sjöförklaring. Hur rapporterades en olycka om det var kaptenen som dog?
Så vitt jag kan se finns han inte i någon dödsbok. Vad återstår?

2013-08-29, 21:21
Svar #7

Björn-Åke Petersson

Blekinge läns tidning dröjde ännu 40 år
grundades 1869.
Karlshamns Allehanda grundades 1848.
Dock fanns det tidningar i Karlskrona vid den tiden
Carlscrona Weckoblad grundades redan 1754 och den fanns 1828
Mikrofilmsrullar kan lånas från Biblioteket i Karlskrona
 
Björn-Åke

2013-08-30, 07:06
Svar #8

Björn-Åke Petersson

Anders Jeansson inkom 1818 från Västervik till Karlshamn se Karlshamn AI:5 sid 450 i gård 262
gift första gången med Ingrid Brita Bokelund f. 1792 i Karlshamn d. 18220916 i Karlshamn
bouppteckning se FII 1822:79:407 dotter till Mathias Bokelund f. 1761 i Hällaryd och Anna Beata Lindgran f. 1765 i Halmstad (N)
Hon kom 1784 från Halmstad se Karlshamn HII:2 bild 603  (SVAR)
Gift andra gången med Christina Augusta Lagström f. 17960818 i Karlskrona
efter mannen död omgift 1830 med svarvaremästare N A Elmsten. Hon flyttade till Ronneby 1830
Anders Jeansson och hans andra hustru fick en son Johan August f. 18230918 i Karlshamn
Bouppteckning efter Anders Jeansson se FII:80:841
Bouppteckning inför andra hustruns nya gifte FII:81:85
 
Du får mer upplysningar om dessa familjer genom Blekinge Släktforskarförenings Attestregister
 
Hälsningar
 
Björn-Åke Petersson

2013-08-30, 09:49
Svar #9

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Tack! Allt det där har jag också kommit fram till  plus en frånskild fru i Västervik, men Carlscrona Weckoblad visste jag inte om. Där ska jag titta!

2013-09-17, 16:46
Svar #10

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Nej,det fanns mycket i Carlscrona Weckoblad, men inget om vad som hände Coopvaërdecaptenen Anders Jeansson den 10 oktober 1828 när han omkom vådeliga under en seglats från Schleswig till Carlshamn. Jag har nu hänvisats runt till Karlshamns Sjöfartsmuseum som hänvisade mig till Uddevalla sjömanshusmuseum, som hänvisade mig till Kommerskollegium, som hänvisade mig tillbaka till Landsarkivet. I Göteborg troddes det att det kunde finnas någon anteckning i en bilaga till Karlshamns dödsbok, D I:1, som i alla fall inte finns i SVARS arkiv på nätet. Eftersom jag nyss har varit i Lund och grävt i arkiven, kan jag inte redan åka tillbaka, så jag skickade ett mejl med en förfrågan till LL, men har inte fått något svar. Är det någon som har vägarna förbi Landsarkivet i Lund?

2013-09-18, 08:39
Svar #11

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Så här står det i Riksarkivets folder Sjöolyckshandlingar:
 
HITTA I
SJÖOLYCKSHANDLINGAR
 
Fartygsolyckor började anmälas till Kommerskollegium först 1892. För tiden före 1892 ligger handlingar rörande sjöolyckor, i den mån de har inkommit till Kommerskollegium, med fribrevshandlingarna, se Hitta i för Fartygshandlingar. Det kan också finnas rapporter om sjöolyckor som skedde utomlands bland konsulernas handlingar, se separata serier, Kommerskollegium, huvudarkivet. I sjölagen gjordes skillnad mellan två förfaranden vid utredning vid sjöolyckor. Dels sjöförklaringen, som upptogs av domstol eller av svensk konsul och främst tjänade till utredning om den privaträttsliga ansvarigheten, dels den s.k. undersökningen av orsakerna till olyckan som skulle äga rum i samband med sjöförklaringen och ligga till grund för den statliga efterhandskontrollen.Kommerskollegium skulle enligt 1891 års sjölag i princip endast ta befattning med sjöolyckor som föranledde undersökning. Fr.o.m. 1914 blev det obligatorisk skyldighet för befälhavare att insända rapport om olycka till Kommerskollegium. Från 1892 hölls sjöförklaringen
inför Rådhusrätten för närmaste stapelstad eller i den stapelstad som låg närmast hemmahamnen.  
 
Om skriftliga källor rörande förlista fartyg, se även Spår av hav, yxa och penna av Christian Ahlström.
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-09-18 08:40)

2013-09-19, 08:39
Svar #12

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Tack för meddelandet!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna