ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föllinge GID 114.19.88200 A1:3 s.12  (läst 414 gånger)

2009-07-10, 16:38
läst 414 gånger

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Jag har ett släktskap som jag inte får ihop. Som tionde namn uppifrån står: Mårten Perssons enka Hustr Marg. Andersd. Före namnet står en anteckning i marginalen : F.....fader. Kan någon tyda det?  
 
Vänliga hälsningar
Johanna

2009-07-10, 19:15
Svar #1

Janne Högdin

Jag tolkar det till Fosterfader (=Göran Olofssons fosterfar)
 
Änkemannen Mårten Persson från Slätten i Föllinge gifte sig den 29/4 1781 i Föllinge med Margareta Andersdotter, piga (=ogift kvinna) från Slätten.
Mårten avled i Slätten 28/9 1796, 82 år gammal.
 
Du har nog anledning att forska vidare i spåret: Mårten Persson fick inga egna barn. Han tog Göran Olofsson, f. 1748 i Backen i Föllinge, som fosterson. Det gjorde han redan i sitt första gifte. Göran tog över gården i Slätten när fosterfadern avled. Mårtens andra hustru, Margareta A., var kvar på gården. Så tolkar jag skrivningen i Husförhörslängden

2009-07-11, 19:19
Svar #2

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Intressant... Tack än en gång Janne!
 
Mvh Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna