ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräcke, kyrklig räkenskap  (läst 424 gånger)

2010-09-20, 18:25
läst 424 gånger

Utloggad Emma Sivedal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2012-11-04, 20:44
    • Visa profil
Hej.
I somras hörde jag en radiodokumentär som behandlade oäkta barn och det straff som deras mödrar utsattes för och blev därför oerhört nyfiken när jag såg att Bräcke socken hade kyrkliga räkenskaper som var tillgängliga på Genline. För året 1834, då min ana Kerstin Svensdotter fick sin oäkta dotter, finns det som ses i den bifogade bilden. Men jag förstår inte vad det står/innebär och söker därför hjälp. Vad innebär exempelvis 132?
 

 
 
vänliga hälsningar
Emma

2010-09-23, 17:15
Svar #1

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Det står:
 
Plikt af Pigan Chierstin Svensdotter i Sösiö (La?=Lilla? skrivet ovanför; svårt att se) för lönskaläge } 1.32
Do [= Dito, detsamma] af Pigan Brita Nilsdotter i Bensjö? för Do Do }
 
Plikt betyder att man fick plikta för något, dvs blev straffad eller fick böta för något, i det här fallet lönskaläge. Lönskaläge betyder att en ogift person haft samlag med någon, man hade legat i lönndom / hemlighet med någon. (Om den ena personen var gift kallades brottet enkelt eller enfalt hor och om båda var gifta dubbelt hor.) Båda pigorna fick alltså böta för att de fått oäkta barn, i det här fallet borde det handla om böterna till kyrkan i den socken där brottet hade begåtts. Sedan står det inte 132 utan 1.32, vilket är bötessumman. Myntsorten bör stå överst på sidan eller i början på böteslängden.
 
Mvh, Maud
mlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna