ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tåsjö dödbok, dödsorsak  (läst 1136 gånger)

2011-05-25, 22:13
läst 1136 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hejsan. Så var det dags igen. Ser inte vad där står. Genline, västernorrland, Jämtland, Tåsjö, C:1, död och begravning, 1775-1844, bild 246/248.
Högra spalten, Juni 27, begr 7/7, Bonden Mats Persson ifrån Norrby. Jag kan utläsa följande: Dess dödsorsak börjades med .........sedan behöver jag er hjälp.
Tack snälla ni på förhand.
AnnBritt

2011-05-25, 23:58
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej AnnBritt!
 
Jag tolkar texten som Dess dödsorsak börjades med sot och bulningar i benen. Svenska Akademiens Ordbok definierar sot som särskilt om smittosam sjukdom, i synnerhet förr även kollektivt, om sjukdomar. Beskrivningen av bulnad (som väl är synonymt med bulning) i dess abstrakta betydelse beskrivs som svullnande, varbildning, inflammation, värk, och i dess konkreta form som bulnande ställe (på kroppen), böld.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-05-26, 08:45
Svar #2

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej,
jag håller med förutom att jag tycker det står sår istället för sot.
 
Mvh
Janne

2011-05-26, 18:18
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Janne och Markus. Har nu återigen läst och när ni också har skrivit så ser jag att det kan vara som ni säger. Sår...sot....mkt svårt...kanske det är sår...Om jag tänker bula, böld, kanske en varböld, ursprung ett sår...
Tack snälla ni.
Mvh
AnnBritt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna