ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brott och straff.. vad står det? (latin)  (läst 1448 gånger)

2001-01-10, 15:06
läst 1448 gånger

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Kan själv inte latin och har dessutom svårt att tyda texten helt. Testar därför med en bild direkt från mikrokortläsaren och hoppas någon klarar av att läsa och förstå vad det står.
 
Jag har gissat att någon form av brott beskrivs och att personen ifråga har dömts till straffarbete/fängelse i Vaxholm?
 
Källa: Segersta AI:1
Personen som det handlar om hette Hans Jonsson f. 1755 och händelsen lär ha skett ca. 1774-75.
 

 
mvh Niklas Lindberg

2001-01-10, 16:45
Svar #1

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lars Nylander kanske kan svara bäst på detta. Han har forskat en del kring Segersta vet jag. Någon iakttagelse kan kanske även jag bistå med!
 
Tyvärr är texten lite väl suddig, men jag tycker mig urskilja orden Sodomia och under det convictus. Sodomi är en gammal benämning på utlevd homosexualitet och convictus betyder samliv. Homosexualitet var straffbart i vårt land ända in på 1900-talet, men jag kan naturligtvis inte svära på att det var det vederbörande dömts för. Kanske kan Du själv urskilja något ytterligare ord i texten?
 
Vänliga hälsningar
Matts Sandström

2001-01-10, 18:20
Svar #2

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Matts.
 
Texten är tyvärr mycket suddig och extremt liten även när man ser den i läsaren, vilket givetvis försvårar det hela...
 
För mig blir det bara rena gissningar vad det kan stå... här är några okvalificerade gissningar på vissa ord...
 
Infelon juer sodomia annsalus node tors plane convictus labori biennal in Castello Waxholm vitom finlit
 
eller är jag kanske helt ute och cyklar? ;-)
 
Mvh Niklas

2001-01-10, 18:39
Svar #3

Eva Cumner

Hejsan.
 
”Convictus” betyder dömd och har inget med samliv att göra. Från mina år som latinstudent på gymnasiet i Visby minns jag också att ordet ”puer”, andra ordet i texten, betyder pojke. Alltså verkar det som ett sexuellt brott som begåtts mot en gosse, och personen i fråga har blivit dömd till två års straffarbete ”laboribus biennal” på fästningen i Waxholm ”in castelli Waxholm”. Tyvärr har jag svårt att tyda resten, men jag är säker på att det finns duktiga latinare som kan reda ut begreppen ordentligt!
 
Mvh
 
Eva Cumner

2001-01-10, 19:15
Svar #4

olivia

Hej
 
Är de två sista orden vitam finiit- Livets slut eller så...???  Bara gissning
 
Mvh Olivia

2001-01-10, 20:17
Svar #5

olivia

Hej  
Ytterligare tolkningsförsök:
Infel(ice?)=olycklig
puer=pojke
Sodomia a.......
non=inte  
t..i.
plene? =fullt?
convictus=dömd
laboribus=arbete
bionnal=tvåårig  
in Castelli Vaxholm=på Vaxholms fästning
.....   .....  ..
et=och
ubiqu..?
vitam finiit=livets slut?
 
Det skall bli intessant att få se den rätta tolkningen så småningom
 
Mvh Olivia

2001-01-10, 21:48
Svar #6

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Inte heller jag lyckas läsa hela texten men tycker mig med någorlunda säkerhet läsa följande: Infelix puer Sodomia accusatus non ... plane (eller plene) convictus, laboribus biennal. in castello Waxholm ........ ubique vitam finiit.
Översättningen skulle då bli ungefär: Olycklig (arm) pojke anklagad för Sodomi (behöver inte betyda homosexualitet utan innefattar även andra sexuella handlingar, som ansågs strida mot naturen) inte ... fullt dömd, till två års (straff-)arbete i Waxholms fästning ..... och slutade där livet.
Mvh!
Håkan

2001-01-11, 15:45
Svar #7

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Ett inte helt ovanligt brott som många dömdes till
på 1700-talet var tidelag. Detta finns bl.a.
redovisat i historikern Jonas Liliequists
avhandling Brott synd och straff från Umeå 1992.
 
Men i detta fall är det väl bara att invänta på
vad Lars Nylander har att säga i ämnet.

2001-01-11, 19:16
Svar #8

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej alla och ett stort tack för era insatser och hjälpsamhet!
Jag antar att det lär finnas mer uppgifter om just detta mål i domböcker och liknande och får väl leta i dem vid tillfälle.
 
mvh Niklas Lindberg

2001-01-12, 21:59
Svar #9

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Niklas!
När du gjort Dina forskningar i domböckerna, vore det ju roligt om Du återkom med en summering!
Mvh!
Håkan

2001-01-12, 22:32
Svar #10

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Håkan!
Jag lovar att återkomma när jag funnit mer information om detta tragiska men intressanta öde.
Och tack ännu en gång för hjälpen!
 
Mvh Niklas

2007-04-27, 05:47
Svar #11

plane tickets military


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna