ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rengsjö, C:2, 1749, s 87  (läst 944 gånger)

2012-06-17, 18:32
läst 944 gånger

Utloggad Catarina Östlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2019-08-11, 15:49
    • Visa profil
Skulle bli mycket tacksam för läshjälp av en text i död- och begravningsboken (Rengsjö, C:2, s 87) för min ana Per Persson i Höle, då jag bara har lyckats tyda delar av den.  
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v136419.b91.s87

2012-06-17, 20:39
Svar #1

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag gör ett försök!
Sockenbonden Per Persson ifr. Hole, född 1659 in Mart. Fadr. bonde uti Mo och Öferbo Per Olson, Modr. Ingrid Månsdr. Blef fader och moderlös 6 år gl. Uptogs sed. af Morbrodern uti Sörala hos ??? han ??? 10 år. Kom hit och efter 1 års tienst hos Hans Jöns. (Jons?) i Glösbo begaf sig til soldat tl? han var 18 år. ??gde sig sed. ut och kjöpte sig hemman uti Hole. 26 år gl. gifte sig tvänne gånger med bondedottern Margeta Andersdor ifr. Glösbo och aflade under 26 års ??? lefnad med henne 3ne döttrar. Blev 1711 Änkling och ??? år ingick ächtenskap med änkan Hust. Malin Pålsdr ifr. ????hole. Lefde med henne, dock utan lifsfrugt 32 år.  
 
Nä, nu orkar jag inte mer, kanske någon annan kan fylla i luckorna, rätta ev. fel och deschiffrera resten?
Man önskar ju att alla dödsnotiser skulle vara så informativa, jag har aldrig hittat någon med så mycket fakta.
 
Lycka till!
Barbro

2012-06-18, 00:24
Svar #2

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Catarina, så här har jag tolkat texten:
 
Sochnebonden Per Persson i fr. Höle född 1659 in mart. Fadren bonde
uti Mo och Öfverbo Per Olsson, Modr Ingrid Månsdr. Blef fader och
moderlös 6 år gl. Uptogs sed. af morbrodern uti Sörala hos then
han var 10 år. Kom hit och efter 1 års tienst os Hans Jons. i Glös-
bo begaf sig til soldat, thet han war 18 år, legde sig
sed. ut och kjöpte sig hemman uti Höle. 26 år gl. gifte sig  förra gången med bondedottern
Margeta  Andersdr i Glösbo och aflade under 26 års sammanlefnad
med henne 3ne döttrar. Blef 1711 änkling och samma år ingick ächtenskap  
med änkan hustru Malin Pålsdotter i fr. Nordanhöle lefde med henne doch
utan lifsfrukt 32 år.Blef 1743 åter ensörjande och blef uti sit
änklings stånd utaf sin barn til thet sidsta wårdad och skötter. Kunde
wäl läsa uti bok och större delen af wåre psalmer utantil. War the  
sidsta 2ne åren för ålderdomssvaghet mästadels sängliggande, besynerligen
alt  jämt, i Febr fick slag i högra sidan. Död d 17 oct och begrofs
d 22 do. 90år och 7 månader gl    
 
Andra hustrun som är min ana kallas här felaktigt Malin, hon hette eg Gölin Pålsdotter. Hon hade lämnat maken redan 1741 och flyttat till Stockholm (Rengsjö AI:1 sid 2), sannolikt tillsammans med en dotter från sitt första äktenskap och hennes man.  
Per Persson själv kallades troligen allmänt Päll Pär (i Höle). Han förekommer med det namnet vid första hustruns död 1711 och dottern Kerstins vigsel 1723 (C:1 döda 1711 29 feb sid 81, vigda 1723 27 okt sid 126).  
 
Mvh Lennart

2012-06-18, 09:51
Svar #3

Utloggad Catarina Östlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2019-08-11, 15:49
    • Visa profil
Tack så jättemycket Barbro och Lennart! Som vanligt får man fantastisk hjälp på anbytarforum.
 
Intressant om Gölin och Per (även sett henne med namnvarianten Gölig). Man undrar varför hon efter så många år lämnar maken?
Kul också att man faktiskt har nedtecknat att han kallas för Päll Pär. Det var väl sannolikt vanligt med sådana smeknamn för att skilja folk åt, så även under min uppväxt i Segersta.
 
//Catarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna